Citat:
Ursprungligen postat av
Pörr
Ja, det har jag eftersom det handlar om underlåtenhet.
Trots att det handlar om underlåtenhet, så är det fortfarande så att domstolen är behörig endast i den utsträckning JA befann sig i Sverige under den tiden han underlät att agera. Så här skriver (
SOU 2002:98, del 1, sid. 96):
Det finns inte någon uttrycklig bestämmelse om var underlåtenhetsbrott skall anses vara begångna. Att ett sådant brott skall anses begånget på den plats där den underlåtna handlingen skulle ha företagits får anses vara klart. I många fall finns emellertid ingen bestämd plats där den underlåtna handlingen skulle ha företagits. Brottet torde då i allmänhet få anses vara begånget på den plats där gärningsmannen befinner sig vid den tidpunkt då han skulle ha handlat.
5 § BBS-lagen innebär en skyldighet att utföra en viss handling. Däremot finns inget krav att denna handling skall utföras
på en viss plats. Lagen innebär bara ett krav att utföra
en viss handling. Att underlåta att agera enligt 5 § är därför ett brott som är begånget på den plats där gärningsmannen befann sig vid den tidpunkt då han skulle ha raderat inläggen.
Med det sagt tror jag inte åklagaren kommer ha några egentliga problem att fastställa att JA befann sig i Sverige vid nåt tillfälle från hösten 2022 till våren 2023. Det finns många kniviga knäckfrågor i det här målet. Svensk domstols behörighet tror jag inte kommer bli en av dem.