2024-09-11, 07:42
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ja, det har jag eftersom det handlar om underlåtenhet.
Trots att det handlar om underlåtenhet, så är det fortfarande så att domstolen är behörig endast i den utsträckning JA befann sig i Sverige under den tiden han underlät att agera. Så här skriver (SOU 2002:98, del 1, sid. 96):
Det finns inte någon uttrycklig bestämmelse om var underlåtenhetsbrott skall anses vara begångna. Att ett sådant brott skall anses begånget på den plats där den underlåtna handlingen skulle ha företagits får anses vara klart. I många fall finns emellertid ingen bestämd plats där den underlåtna handlingen skulle ha företagits. Brottet torde då i allmänhet få anses vara begånget på den plats där gärningsmannen befinner sig vid den tidpunkt då han skulle ha handlat.
5 § BBS-lagen innebär en skyldighet att utföra en viss handling. Däremot finns inget krav att denna handling skall utföras på en viss plats. Lagen innebär bara ett krav att utföra en viss handling. Att underlåta att agera enligt 5 § är därför ett brott som är begånget på den plats där gärningsmannen befann sig vid den tidpunkt då han skulle ha raderat inläggen.

Med det sagt tror jag inte åklagaren kommer ha några egentliga problem att fastställa att JA befann sig i Sverige vid nåt tillfälle från hösten 2022 till våren 2023. Det finns många kniviga knäckfrågor i det här målet. Svensk domstols behörighet tror jag inte kommer bli en av dem.
Senast redigerad av diseuse 2024-09-11 kl. 07:52. Anledning: rättade stavfel
Citera
2024-09-11, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Trots att det handlar om underlåtenhet, så är det fortfarande så att domstolen är behörig endast i den utsträckning JA befann sig i Sverige under den tiden han underlät att agera. Så här skriver (SOU 2002:98, del 1, sid. 96):
Det finns inte någon uttrycklig bestämmelse om var underlåtenhetsbrott skall anses vara begångna. Att ett sådant brott skall anses begånget på den plats där den underlåtna handlingen skulle ha företagits får anses vara klart. I många fall finns emellertid ingen bestämd plats där den underlåtna handlingen skulle ha företagits. Brottet torde då i allmänhet få anses vara begånget på den plats där gärningsmannen befinner sig vid den tidpunkt då han skulle ha handlat.
5 § BBS-lagen innebär en skyldighet att utföra en viss handling. Däremot finns inget krav att denna handling skall utföras på en viss plats. Lagen innebär bara ett krav att utföra en viss handling. Att underlåta att agera enligt 5 § är därför ett brott som är begånget på den plats där gärningsmannen befann sig vid den tidpunkt då han skulle ha raderat inläggen.

Med det sagt tror jag inte åklagaren kommer ha några egentliga problem att fastställa att JA befann sig i Sverige vid nåt tillfälle från hösten 2022 till våren 2023. Det finns många kniviga knäckfrågor i det här målet. Svensk domstols behörighet tror jag inte kommer bli en av dem.

Du verkar ha rätt bra koll på detta och jag tror att du har rätt också i att det domstolens befogenhet inte blir en aktuell fråga. Men det beror förstås också på hur JA's liv ser ut, jag har ingen aning om var han bor och hur mycket tid han spenderar i Sverige, inte minst detta halvår som är av intresse nu.
Citera
2024-09-11, 16:48
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Under den aktuella tidsperioden när dessa inlägg postades (2022-2023) så raderades det över 750 000 inlägg, och du är förvånad över att 12 inlägg missats?

admin

Det är ju skillnad på om inläggen anmälts, men de har kommit bort i anmälningsflödet, och på att de aldrig anmälts överhuvudtaget.
Citera
2024-09-11, 19:57
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Det är ju skillnad på om inläggen anmälts, men de har kommit bort i anmälningsflödet, och på att de aldrig anmälts överhuvudtaget.

Ja, det är givetvis stor skillnad.
I det aktuella fallet blev samtliga inlägg rapporterade, och bortplockade någon timme senare.
Inget av inläggen hade blivit rapporterade innan. Varje tråd har en ämneshistorik, och RP och moderatoråtgärder finns alltid dokumenterade i databasen. Jag kan gå tillbaka till en tråd som inte haft någon aktivitet på 20 år, och fortfarande se ämneshistoriken.

admin
Citera
2024-09-11, 22:49
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Ja, det är givetvis stor skillnad.
I det aktuella fallet blev samtliga inlägg rapporterade, och bortplockade någon timme senare.
Inget av inläggen hade blivit rapporterade innan. Varje tråd har en ämneshistorik, och RP och moderatoråtgärder finns alltid dokumenterade i databasen. Jag kan gå tillbaka till en tråd som inte haft någon aktivitet på 20 år, och fortfarande se ämneshistoriken.

admin

Menar du att inläggen blev rapporterade då Jan Axelsson blev delgiven misstanke?
Citera
2024-09-11, 23:08
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Menar du att inläggen blev rapporterade då Jan Axelsson blev delgiven misstanke?
Det relevanta är tiden mellan RP & eventull åtgärd, och den har redan uppivits som 1–3 timmar. (Ursäkta en internätsk tiger.)
Citera
2024-09-12, 08:14
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Detta blir ju en akademisk diskussion, men jag läser 2 kap. 1 § annorlunda, mest eftersom kommentaren till den också gör det. Den säger att bestämmelsen omfattar...

Citat:
...situationer där någon är skyldig att åstadkomma något visst på svenskt territorium, men detta något lika väl kan skötas från utlandet

Här menar jag att man måste skilja mellan detta slags "elektroniska" underlåtenhetsbrott och till exempel garantbrott: det är svårt att utomlands rädda någon från att drunkna i Sverige, eftersom den gärningen inte lika gärna kunde ha skötts från utlandet. När det däremot handlar om elektroniska åtgärder som i detta fall (och vi tänker bort moderatorsskaran) kan den som är ansvarig för en BBS lika gärna radera meddelanden från Sverige som från någon annan plats i världen där det finns internet.
Citera
2024-09-12, 08:15
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Hur har JA gjort sig skyldig till underlåtenhet när han har organiserat ett system med moderatorer och RP-funktion på alla inlägg samt regler om att olagligheter inte får postas och ska tas bort av mods när det upptäcks? Kan inte se annat än att detta är att ta det ansvar som lagen kräver. Vad mer anser du kan göras än detta?

Saken skulle hamna i ett helt annat läge om JA skulle ha sagt till admin att regeln om att censurera olagligheter mest är en fasad för att ge sken av att följa lagen. Skulle åklagaren kunna visa upp ett sådant mail från JA till admin skulle han säkert fällas men nu ser jag inga som helst tecken på att det är en fasad.

Fast vilket ansvar man har och om svensk domstol är behörig är olika saker.

Jag tror bara vad jag vet och om detta vet jag inget, men skulle ändå säga att risken att JA fälls är väldigt liten (i alla fall så länge domstolen dömer efter lagen).
Citera
2024-09-12, 11:40
Medlem
Jofs avatar
Motivet hos anmälaren?
Kan det vara att stoppa Flashback eller specifikt stoppa inlägg med visst hat?
Det vet vi inte.
Citera
2024-09-14, 01:56
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Som jag skrev ovan spelar det roll var personerna befinner sig, inte var servrarna befinner sig. Jan Axelsson befinner sig i Sverige, Steve Huffman gör inte det. Det är en viktig skillnad.

De inlägg som svenskar gör på Reddit skulle de kunna åtalas för. Likaså svenska moderatorer på Reddit som inte avlägsnar eller döljer inlägg av det slag som omfattas av § 5 (se ovan). Svenska användare och moderatorer blir inte immuna bara för att Reddits servrar finns i USA.
Vad menar du med "spelar roll var han befinner sig"?
Vad betyder befinner sig?
Var han är skriven?
Om han är på semester i Sverige?
Om han är svensk medborgare?
Kan en amerikansk medborgare och ägare av Flashback bli åtalad för HMF om han är på semester i Sölvesborg?
Citera
2024-09-14, 07:53
Medlem
Imnshos avatar
I diskussionen kan det också vara av intresse att väldigt kort bedöma de inlägg som gjort underlag för anmälan. Ett av dessa emanerar från mig.

Lagen säger "hets mot folkgrupp, varigenom någon hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung

I mitt inlägg ersatte jag avsiktligt prefixet för en folkgrupp från s till zo, för att därefter ge ett exempel på varför arbetsmarknaden är mer eller mindre totalt stängd för kvinnor i nämnda folkgrupp.

I anmälan borde rätten även göra en analys av de enskilda uttalandena, och inte bara tillhandahållandet och städningen av en BBS. Om 100, 20, 8 eller 2 inlägg av upplevd HMF-karaktär blir kvar för länge torde vara av intresse för det rättsliga utfallet av åtalet.

Det kan också nämnas här att journalister har varit i kontakt med mig med retoriska och insinuanta frågor med det uppenbara syftet att skita ner Flashback ännu mer. Naturligtvis kommer jag inte att ge dem något svar. Det handlar bara om att de vill fiska efter mer skit.
Citera
2024-09-14, 09:15
Medlem
RutgerFuchss avatar
En liten newsflash för alla som trodde att man får skriva vad man vill på Flashback.
Jan Axelsson uttalar sig för SvD:
”Av de 8,5 miljoner inlägg som postades på forumet 2022-2023 raderades cirka 750 000 inlägg. Det ger ett genomsnitt på cirka nio procent, och betyder att det raderades över 1000 inlägg per dygn”

"Vår ambition är att skyndsamt radera inlägg som är olämpliga, oavsett graden av olämplighet”

"...kräver att vi raderar de som bryter mot vissa lagar"

Yttrandefrihetens förkämpe?
Den gamla punkaren har blivit fromt som en lammunge.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2024-09-14 kl. 09:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in