2024-09-10, 09:44
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Jag läste att inläggen inte ens var rapporterade och om det stämmer kan han knappast dömas för att inte ha agerat. Han kan förstås inte ha koll på alla inlägg som skrivs.
Likafullt hans ansvar.
Citera
2024-09-10, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Svensk lag gäller i Sverige och Facebook verkar även i Sverige där våra lagar gäller.

Det finns inget i HMF eller lagarna om förtal som säger att de bara gäller om du yttrar falska påståenden. Ebba Bush är ett bra exempel på det, hon dömdes trots att det hon sa var helt sant. Du får läsa på alltså.
Jag har inte sagt emot det. Men om vi ska kunna avgöra om lagen är rättfärdig eller inte då kan man ju försöka argumentera om varför den är fel om man tycker det. Men de argumenten har inte du alltså?
Citera
2024-09-10, 09:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det JA åtalas för är BBS-lagen, som även framgångsrikt har används mot svenska moderatorer av Facebook-grupper (exempel). Däremot kan man inte åtala Zuckerberg enligt BBS-lagen på grund av att svenska domstolar inte är behöriga att åtala honom enligt den lagen.

Det är inte bara intern praxis, utan så ser även svensk lag ut. Om någon användare gör ett inlägg som utgör hets mot folkgrupp är det bara den användaren som kan åtalas för HMF. Däremot kan de ansvariga för Flashback åtalas om de inte raderar inläggen, enligt BBS-lagen. JA är alltså inte åtalad för HMF, vilket är viktigt att komma ihåg.
Men helvete vilket clusterfuck det blir för mods och JA att rodda i....men om den åtalades personens facebook-grupp hamnade i fokus för BBS-lagen skulle väl då likagärna kunna likställas med en trådskapare och mods istället för JA?

"Tingsrätten menade att Markstr*m hade ansvar att ta bort inlägg som bryter mot lagen."

Citat:
Ifall Flashback skulle bestämma sig för att skaffa ett utgivningsbevis så skulle Flashback skyddas av TF/YGL. Men det skulle omvänt betyda att den ansvarige utgivaren för Flashback blev ensamt ansvarig för precis allt innehåll på Flashback.
Ah, så det är därför de har diskussionsforumet och red separat (.org / .se) för att hålla det som elektronisk anslagstavla (inom BBS-lagen).

Citat:
Då kan man fråga sig vilken person som skulle vara villig att ta på sig ansvar för 100% av innehållet på Flashback. Antingen letar man upp någon stackars sate att agera ”målvakt”, eller så inför man förhandsgranskning av samtliga inlägg. Inget av dessa alternativ tror jag är aktuellt för Flashbacks del.
Jag har filat på en idé sedan 2009 att Tempe kan "take on 4 the team" och dra till ett plåtskjul i Panama.
Citera
2024-09-10, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Likafullt hans ansvar.

Ochy det ansvaret uppfylls om han gjort det som gjort det som rimligen kan krävas för att driva ett forum. T.ex. ha moderering, rapporteringsmöjligheter, direktiv till moderatorer om hur de ska agera samt att detta inte bara är en fasad. Skulle åklagare t.ex. kunna styrka att moderatorerna ska se emellan fingrarna då skulle det säkert räcka till fällande dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag har inte sagt emot det. Men om vi ska kunna avgöra om lagen är rättfärdig eller inte då kan man ju försöka argumentera om varför den är fel om man tycker det. Men de argumenten har inte du alltså?

Oklart vad du försöker säga, jag redogjorde för att sanningen i yttrandena saknar betydelse våra lagar om HMF och förtal.
Citera
2024-09-10, 10:05
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grangerillan
Men helvete vilket clusterfuck det blir för mods och JA att rodda i....men om den åtalades personens facebook-grupp hamnade i fokus för BBS-lagen skulle väl då likagärna kunna likställas med en trådskapare och mods istället för JA?

"Tingsrätten menade att Markstr*m hade ansvar att ta bort inlägg som bryter mot lagen."
Om jag startar en tråd har jag ingen reell möjlighet att radera inlägg som andra gör. Därför kan jag som trådstartare inte heller hållas ansvarig.

Argumentet att moderatorerna på Flashback skulle vara lika ansvariga som Jan Axelsson själv ser jag inte som fullt så långsökt. Enligt slutet av 5 § i BBS-lagen gäller lagen ”också den som på tillhandahållarens uppdrag har uppsikt över tjänsten”. Om JA är att betrakta som ”tillhandahållare” måste väl rimligen Flashbacks moderatorer vara de ”som på tillhandahållarens uppdrag har uppsikt över tjänsten”. Där är nog problemet snarare att moderatorerna är anonyma, vilket inte JA är. När man inte vet vem man ska åtala finns det inte så mycket för en åklagare att göra.
Citat:
Ah, så det är därför de har diskussionsforumet och red separat (.org / .se) för att hålla det som elektronisk anslagstavla (inom BBS-lagen).
Jepp.
Citera
2024-09-10, 10:18
Medlem
Citat:
Om jag startar en tråd har jag ingen reell möjlighet att radera inlägg som andra gör. Därför kan jag som trådstartare inte heller hållas ansvarig.

Argumentet att moderatorerna på Flashback skulle vara lika ansvariga som Jan Axelsson själv ser jag inte som fullt så långsökt. Enligt slutet av 5 § i BBS-lagen gäller lagen ”också den som på tillhandahållarens uppdrag har uppsikt över tjänsten”. Om JA är att betrakta som ”tillhandahållare” måste väl rimligen Flashbacks moderatorer vara de ”som på tillhandahållarens uppdrag har uppsikt över tjänsten”. Där är nog problemet snarare att moderatorerna är anonyma, vilket inte JA är. När man inte vet vem man ska åtala finns det inte så mycket för en åklagare att göra.
Jepp.

Även om du skulle kunna radera andras inlägg i en tråd som du har skapat finns det inget i svensk lag som kan hålla dig ansvarig för det andra skriver.

Låter också mycket långsökt att hålla moderatorer ansvariga för missad moderering. Jag har tidigare lite motvilligt tackat ja till att moderera en större svensk site men det gjorde mig förstås inte juridiskt ansvarig att radera all inlägg som strider mot lagen. Jag hade bara fått modererings-privilegier men var bara en av flera moderatorer och hade inte förbundit mig på något sätt att vara aktiv. Kan inte se hur det skulle kunna leda till juridiskt ansvar. Att jag dessutom var anonym ökar förstås också säkerheten.
Citera
2024-09-10, 10:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Har väldigt svårt att tro att ingen anmält inläggen på två år, då liknande inlägg frekvent rapporteras.

Det enkla svaret är att nästan ingen läst bak i tråden, som handlade om något dagsaktuellt som en vecka senare var inaktuellt, och där inläggen var allmänt expressiva och chattiga med lågt informationsinnehåll.

Ord utan mening aldrig himlen når, utan sjunker djupt ner i tyckandets kökkenmödding, tills denne anmälare i onda avsikter bestämde sig för att börja gräva i den.
Citera
2024-09-10, 10:26
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Den bakomliggande frågan och misstanken tror jag är att JA har sett mellan fingrarna att såna inlägg gjorts. Och att moderatorer inte agerat.
Men jag kan ha fel.

Ja, du har fel. Se tidigare inlägg i tråden.
Denna sorts inlägg hanteras dagligen, och det raderas ett fyrsiffrigt antal inlägg från forumet varje dygn.
De aktuella inläggen raderades någon timme efter att de blivit rapporterade.
Lagstiftningen är mycket tydlig med att ingen förväntas läsa varenda inlägg som postats på forumet. Däremot så förväntas det finnas en funktion så man kan rapportera inlägg. Detta kan vara en RP-funktion eller möjligheten att rapportera inlägget via mejl. Vilket givetvis finns på Flashback.
Lagstiftaren går t.o.m. så längt som att hävda att ett krav på att forumägaren läser varenda inlägg vore ett hot mot yttrandefriheten, och detta är något man är tydliga med att de inte kräver.

admin
Citera
2024-09-10, 10:32
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Det verkar som om inläggen funnits i forumet i två år innan de raderades (i samband med att JA blev delgiven misstanke om brott).

Har väldigt svårt att tro att ingen anmält inläggen på två år, då liknande inlägg frekvent rapporteras.

Under den aktuella tidsperioden när dessa inlägg postades (2022-2023) så raderades det över 750 000 inlägg, och du är förvånad över att 12 inlägg missats?

admin
Citera
2024-09-10, 10:53
Medlem
Är det någon som har läst inläggen som åklagaren har valt ut till rättegången?

I inlägg 10 så kallar användaren en annan skribent för getknullare.

I inlägg 18 så kritiserar användaren Somalierns städförmåga.

I inlägg 20 förekommer en liknande kritik mot Somalier.

Samtliga av de 12 inläggen är bara nonsens.
Citera
2024-09-10, 11:00
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Ja, du har fel. Se tidigare inlägg i tråden.
Denna sorts inlägg hanteras dagligen, och det raderas ett fyrsiffrigt antal inlägg från forumet varje dygn.
De aktuella inläggen raderades någon timme efter att de blivit rapporterade.
Lagstiftningen är mycket tydlig med att ingen förväntas läsa varenda inlägg som postats på forumet. Däremot så förväntas det finnas en funktion så man kan rapportera inlägg. Detta kan vara en RP-funktion eller möjligheten att rapportera inlägget via mejl. Vilket givetvis finns på Flashback.
Lagstiftaren går t.o.m. så längt som att hävda att ett krav på att forumägaren läser varenda inlägg vore ett hot mot yttrandefriheten, och detta är något man är tydliga med att de inte kräver.

admin
Domstolen kan dra slutsatsen att övervakningen är bristfällig. Och döma på den grunden.
Citera
2024-09-10, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Är det någon som har läst inläggen som åklagaren har valt ut till rättegången?

I inlägg 10 så kallar användaren en annan skribent för getknullare.

I inlägg 18 så kritiserar användaren Somalierns städförmåga.

I inlägg 20 förekommer en liknande kritik mot Somalier.

Samtliga av de 12 inläggen är bara nonsens.

Det är bara i idiot-Sverige och ett fåtal andra lika sjuka länder som detta alls skulle vara möjligt att åtala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in