Citat:
Ursprungligen postat av
kramiz1
Så vad exakt är skillnaden mot andra former av investeringar? När värdet på dina aktier går upp så går priset på andras aktier också upp? När värdet på ditt guld stiger så stiger priset på alla andras guld. Problemet är att vi behöver alla investera våra pengar i någonting. Det är ett uruselt argument. Fördelen med att investera i en bostad är att det ändå är något vi alla behöver. Det finns förstås nackdelar med bostad som investering också förstås. Det är en investering där vinsten är svårare att realisera än t.ex aktier, men det är en investering likväl.
Det sista du beskriver händer hela tiden. Man byter upp sig boende när man får ökad inkomst och när man bildar familj. Man kan byta ner sig i boende när t.ex barnen flyttar ut eller lagom till pension. Mina föräldrars hus har ökat ca 10 miljoner i värde sedan de köpte det. De planerar att flytta till en lägenhet för ca halva priset på samma ort. Dvs de kommer få ut ett antal miljoner när de gör den flytten.
Och även om man inte realiserar värdeuppgången genom att sälja så kan man exempelvis belåna upp bostaden för att få tillgång till värdeökningen. Det har jag själv gjort, plockat ut ca en miljon från min bostad på det sättet. Hur kan bostaden inte vara en investering om jag bokstavligen har plockat ut en miljon från den i ren vinst?
Förstår du verkligen inte skillnaden?
När jag säljer en aktie behöver jag inte köpa en ny utan jag kan ta hem vinsten.
När jag säljer en fastighet behöver jag inte köpa en ny fastighet utan jag ta hem vinsten.
När jag säljer guld behöver jag inte köpa mer guld utan jag kan ta hem vinsten.
Men
När jag säljer min bostad måste jag köpa en ny bostad för att jag måste ha någonstans att bo.
Är detta verkligen så svårt att förstå, vad är det du inte begriper?
Och att du tar en lån med bostaden som säkerhet innebär inte alls att tar ut vinsten som du tror, begriper du verkligen inte hur ekonomi fungerar?