2024-08-16, 19:02
Medlem
PettaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davveh
Hoppas priset på dom blir OK!!
Såg väldigt trevliga ut.
Helt klart trevliga tårtor
Top Notch 3.899:-
Bad Ass 4.699:-
Citera
2024-09-05, 06:02
Medlem
Knallhatten presenterar ny saluttårta, namnet är såklart Shockwave...

Men lite spännande ändå.
Citera
2024-09-11, 15:36
Medlem
DragforADHDs avatar
vad ska ni köpa för fyrverkerier i år?
Citera
2024-09-11, 20:45
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD

Har en del planer i huvudet. Men är så jävla trött på den svenska marknaden när det gäller fyrverkerier. Kan inte riktigt förstå varför allt är så satans mycket dyrare i Sverige än i tex Tyskland.

Nu kan man bara jämföra Funkes produkter i stort sätt.

https://pyrosyd.se/produkt/funke-iskra-czesc-f3/

https://petardyshop.pl/sklep/baterie-wielostrzalowe/bateria-czesc-100-strzalow-ic30-100-1-iskra-by-funke/

2500kr i Sverige och 1750kr i Polen

https://funkesweden.se/product/albert-raptor-princess/

https://shop.roeder-feuerwerk.de/albert-feuerwerk-raptor-princess.html?c=488

1800kr i Sverige 980kr i Tyskland

Men priset i idioti går nog till den så kallande FyrverkeriOUTLETEN

https://fyrverkerioutlet.se/sv/compounds-seriekopplade-batterier/witaj.html

https://funke-store.com/bwlm-shop/xxl-batteriefeuerwerk/verbundfeuerwerk-f3/iskra-witaj/?v=3a52f3c22ed6

3900kr i Sverige 1530kr i Tyskland

När det gäller den så kallade outleten så har dom garanterat fått köpa upp ett lager utav denna tårtan utav Funke, så dom har blivit ensamma om den på den Svenska marknaden. Därför passa dom på att höja priset på den med 300%, för ingen har något att jämföra med.

Iskra ska vara ett budgetmärke till Funke och så kostar denna tårtan betydligt mer än vad Funkes egna 100 skotts compund.

Kan inte riktigt förstå hur det kan vara en sådan jäkla skillnad? Momsen i Tyskland är ungefär densamma som i Sverige, dom 19% vi 25%. Frakten till Sverige kan inte vara dyrare än till Tyskland?

Det är om Sverige tar in så extremt mycket mindre än vad tex Tyskland gör, jag har faktiskt ingen aning.

Men jämför man priserna med Vulcan Nederländerna med Vulcan Sverige är dom i stort sätt densamma.

Nä just nu så är jag riktigt less på fyrverkerier. Och det är inte fyrverkerierna i sig själva, för dom tycker jag helt ärligt bara blir bättre. Men när man ser vad man får för pengarna i andra länder kontra Sverige, så tappar jag suget helt.

Håller på att kolla hur det är att ta hem fyrverkeri ifrån utlandet. Enligt tullen så ska inte det vara några problem så länge det inte handlar om smällare och pinnraketer och andra fyrverkerier som är tillståndspliktiga.

Men jag undrar hur dom ställer sig till att jag har en bil med 50kg krut i på en färja? Att man köper i Danmark och kör över bron, tror jag inte är några större problem. Men just det där att den bilen ska stå i ett trångt utrymme mitt ute på ett hav.

Hade tänkt göra en Polen-semester och därav passa på att köpa med mig några riktigt feta Funke compunds. Räcker med att jag köper två så har jag för fan sparat in på både båten och bränslet.
Citera
2024-09-13, 10:18
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Har en del planer i huvudet. Men är så jävla trött på den svenska marknaden när det gäller fyrverkerier. Kan inte riktigt förstå varför allt är så satans mycket dyrare i Sverige än i tex Tyskland.

Nu kan man bara jämföra Funkes produkter i stort sätt.

https://pyrosyd.se/produkt/funke-iskra-czesc-f3/

https://petardyshop.pl/sklep/baterie-wielostrzalowe/bateria-czesc-100-strzalow-ic30-100-1-iskra-by-funke/

2500kr i Sverige och 1750kr i Polen

https://funkesweden.se/product/albert-raptor-princess/

https://shop.roeder-feuerwerk.de/albert-feuerwerk-raptor-princess.html?c=488

1800kr i Sverige 980kr i Tyskland

Men priset i idioti går nog till den så kallande FyrverkeriOUTLETEN

https://fyrverkerioutlet.se/sv/compounds-seriekopplade-batterier/witaj.html

https://funke-store.com/bwlm-shop/xxl-batteriefeuerwerk/verbundfeuerwerk-f3/iskra-witaj/?v=3a52f3c22ed6

3900kr i Sverige 1530kr i Tyskland

När det gäller den så kallade outleten så har dom garanterat fått köpa upp ett lager utav denna tårtan utav Funke, så dom har blivit ensamma om den på den Svenska marknaden. Därför passa dom på att höja priset på den med 300%, för ingen har något att jämföra med.

Iskra ska vara ett budgetmärke till Funke och så kostar denna tårtan betydligt mer än vad Funkes egna 100 skotts compund.

Kan inte riktigt förstå hur det kan vara en sådan jäkla skillnad? Momsen i Tyskland är ungefär densamma som i Sverige, dom 19% vi 25%. Frakten till Sverige kan inte vara dyrare än till Tyskland?

Det är om Sverige tar in så extremt mycket mindre än vad tex Tyskland gör, jag har faktiskt ingen aning.

Men jämför man priserna med Vulcan Nederländerna med Vulcan Sverige är dom i stort sätt densamma.

Nä just nu så är jag riktigt less på fyrverkerier. Och det är inte fyrverkerierna i sig själva, för dom tycker jag helt ärligt bara blir bättre. Men när man ser vad man får för pengarna i andra länder kontra Sverige, så tappar jag suget helt.

Håller på att kolla hur det är att ta hem fyrverkeri ifrån utlandet. Enligt tullen så ska inte det vara några problem så länge det inte handlar om smällare och pinnraketer och andra fyrverkerier som är tillståndspliktiga.

Men jag undrar hur dom ställer sig till att jag har en bil med 50kg krut i på en färja? Att man köper i Danmark och kör över bron, tror jag inte är några större problem. Men just det där att den bilen ska stå i ett trångt utrymme mitt ute på ett hav.

Hade tänkt göra en Polen-semester och därav passa på att köpa med mig några riktigt feta Funke compunds. Räcker med att jag köper två så har jag för fan sparat in på både båten och bränslet.
ja men precis vårt utbud i sverige när det gäller fyrverkeri nuförtiden är ganska litet. ganska många fyrverkerier som redan har förbjudits.

det enda vi har kvar är fyrverkeritårtor, airbombs., och pyrosatser, familjesatser
airbomb lär väl bli förbjudet i framtiden skulle jag tro skulle inte förvåna mig det
Senast redigerad av DragforADHD 2024-09-13 kl. 10:20.
Citera
2024-09-13, 19:46
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
ja men precis vårt utbud i sverige när det gäller fyrverkeri nuförtiden är ganska litet. ganska många fyrverkerier som redan har förbjudits.

det enda vi har kvar är fyrverkeritårtor, airbombs., och pyrosatser, familjesatser
airbomb lär väl bli förbjudet i framtiden skulle jag tro skulle inte förvåna mig det

Nu är det inte utbudet som stör mig. Och med tillstånd så har du tillgång till allt sådant du nämde. Det som stör mig är dom skeva priserna i Sverige på fyrverkerier.
Citera
2024-09-14, 14:43
Medlem
Citat:
Nu är det inte utbudet som stör mig. Och med tillstånd så har du tillgång till allt sådant du nämde. Det som stör mig är dom skeva priserna i Sverige på fyrverkerier.
Kan försöka förklara en del av de påståenden som du har, momsen på 6% mer har du redan nämnt. Nu kan ja bara svara för Funke Sweden, vi är inte en del av Funke i Polen utan köper produkterna av dem, förutom de som vi tagit fram själva. Det gör att vårt inköpspris blir högre redan i Kina, så slutpris ut till kund blir automatiskt högre. Sedan är Funkes produkter betydligt dyrare att ta fram då vi designar, tillverkar på egen fabrik eller endast använder oss av fabriker som ligger i den högsta möjliga kvalitets nivån som går att göra i Kina
Frakten till Sverige är ganska mycket högre än vad den blir till Tyskland, i runda slängar ca 60k per container, vilket såklart också bidrar till ett högre pris. Även frakt i Tyskland ut till återförsäljare är bra mycket billigare då i stort sett alla produkter i Tyskland är 1.4G i transport klass.
Sen är marginaler för återförsäljare betydligt högre i Sverige än andra sidan vattnet, räcker att komma till Danmark så är det stor skillnad, en bidragande orsak där är att i Sverige krävs det tillstånd för lagring och försäljning som kostar en hel del för de Svenska säljarna, i Tyskland räcker det att rapportera till kommunen att man skall sälja så får man automatiskt tillstånd för 200kg krut och försäljning utan någon kostnad tillkommer. Sen så måste alla fyrverkerier säljas bakom disk här, medans i andra länder kan folk plocka produkter själv och sedan bara betala dem i en kassa.
Slutligen så är alla skattesatser högre här i Sverige för att ha anställda och eller driva företag. Sammantaget gör det att det är helt omöjligt att hålla de priser som är i andra länder.

Självklart kan man åka över och handla själv, men finns väldigt många saker att ta hänsyn till, många produkter i Tyskland/Polen har en annan klassning än de vi har i Sverige och blir direkt tillståndsplikt påatt föra in i Sverige även om det skulle vara en 25-skott 20mm 1.4G produkt. Samtliga produkter som skall föras in av privatpersoner måste även ha Svensk bruksanvisning. Vissa färjor har totalförbud för pyroteknik, andra tillåter en mindre mängd. Men även om du följer ovanstående så kan du max föra in 5kg nem om det inte är så att du har licens 1.3, då kan du få transportera värde beräknad mängd om du följer regelverket för det.
Hoppas att du fått svar på en del av det du undrade över.
Mvh
Farfalle
Citera
2024-09-14, 20:21
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfalle
Farfalle

Ja och där fick vi svaret. Såklart allt detta tar emot, men efter förklaring så är detta fullt försåtligt. Som sagt jag hade ingen aning. Dock kan jag offra min högra kula på att jag vet om att den så kallade Outleten har överprisat sin Witaj någon så fruktansvärt mycket, hade denna varit med på Funkes hemsida så hade den kostat runt 2100-2300kr hade jag gissat på.

Nu var inte detta direkt inriktat enbart på Funkes produkter, men som sagt. Det är just Funkes produkter man kan jämföra emot då dom finns i bla Polen, Tyskland, Sverige, Danmrk, Finland osv.

Och jämför man Funkes produkter med andra Svenska leverantörer så har dom "normalpris" på sina saker. Så det är ju inte så att Funke har överprisat sina saker om man jämför mot den svenska marknaden.

Man får väl bli återförsäljare själv, så man kan köpa sina egna saker till inpris :P

Nä man har alltid så storskaliga planer inför nyår, sen inser man att man bara är en fattig arbetare
Citera
2024-09-14, 20:21
Medlem
Harrybs avatar
Sry dubbel post
Senast redigerad av Harryb 2024-09-14 kl. 20:26.
Citera
2024-09-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ja och där fick vi svaret. Såklart allt detta tar emot, men efter förklaring så är detta fullt försåtligt. Som sagt jag hade ingen aning. Dock kan jag offra min högra kula på att jag vet om att den så kallade Outleten har överprisat sin Witaj någon så fruktansvärt mycket, hade denna varit med på Funkes hemsida så hade den kostat runt 2100-2300kr hade jag gissat på.

Nu var inte detta direkt inriktat enbart på Funkes produkter, men som sagt. Det är just Funkes produkter man kan jämföra emot då dom finns i bla Polen, Tyskland, Sverige, Danmrk, Finland osv.

Och jämför man Funkes produkter med andra Svenska leverantörer så har dom "normalpris" på sina saker. Så det är ju inte så att Funke har överprisat sina saker om man jämför mot den svenska marknaden.

Man får väl bli återförsäljare själv, så man kan köpa sina egna saker till inpris :P

Nä man har alltid så storskaliga planer inför nyår, sen inser man att man bara är en fattig arbetare

Tror inte det priset stämmer på outlets sida, det måste ha blivit något galet 🤷
Citera
2024-09-16, 19:49
Medlem
Bazecoons avatar
Citat:

Vet inte exakt men Det lär bli som vanligt att man drar annnandag jul tidigt på morgonen och köper på sig sina fyrverkerier. Lär bli som förra året troligen att man köper mycket enskottare och tårter. Allt beror på ochså vilka nyheter och priser som gäller i år.
Citera
2024-09-17, 13:25
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazecoon
Vet inte exakt men Det lär bli som vanligt att man drar annnandag jul tidigt på morgonen och köper på sig sina fyrverkerier. Lär bli som förra året troligen att man köper mycket enskottare och tårter. Allt beror på ochså vilka nyheter och priser som gäller i år.
okej najs, har 14 paket monster airbombs från svea fireworks från förra året.
Kommer nog satsa på tårtor i år, sen blir det nog några monster airbombs för att fylla på lagret lite mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in