Citat:
Ursprungligen postat av
Fyrhjulingen
Tack så mycket för klargörandet! Jag trodde jag hängt med, men det är ändå lätt att missa en del inlägg.
Jag håller fullt med om att de säkert reagerade utifrån vilken information som var tillgänglig. Där hjälpte ju inte direkt polisen till, som inte tog det på allvar... och inte började söka förrän 4 dagar efteråt! Snabbare info kanske hade fått ungdomarna att reagera snabbare och berätta vad de visste. Det kommer vi aldrig få reda på.
Misstanken om Norrköping och framför allt den felaktiga pejlingen gjorde ju inte saken bättre och framför allt felaktig pejling är egentligen helt oförsvarbar med dagens teknik. Som jag fattade det så pejlade man fel telefonnummer? Helt galet! Tänk om man skulle använda fel personnummer i vården??
Att hon skulle setts på McD i Kinna betyder ju på att man visste att hon saknades - då borde man väl reagerat?
Jag förstår vad du menar angående villospåren om var Maja kunde finnas. Vet vi ens NÄR eleverna/kompisarna på skolan fick reda på att Maja saknades? Det är nog springande punkten. Om någon av Tims vänner visste redan torsdag kväll/fredag att Maja saknades och fått dessa meddelanden om att han tänkte mörda henne, borde man ju ha insett att hans meddelande om att knivhugga Maja och kasta ner henne från bron kanske inte riktigt var det skämt som man från början trodde. Jag vet, det är lätt för mig som vuxen att sitta och tycka i efterhand - men jag är rätt säker på att mina barn hade reagerat och sagt till, betydligt lägre i ålder, och då har även jag ett par barn med diagnos. De har ändå bra koll på vad som är rätt och fel.
Vi är alla olika och har olika referensramar att utgå ifrån, så fort vi läser om olika fall härinne. Vad som är ok och rätt för en person behöver inte vara detsamma för någon annan, fast båda åsikter kanske är innanför/utanför lagen. Utifrån mina egna erfarenheter så blev jag oroad ganska omgående, med tanke på flickans funktionsnedsättning och lilla kropp. Och jag är nog i alla fall normalbegåvad (iaf enligt högskoleprovet).
Som sagt, handlar nog mycket om egna erfarenheter, upplevelser och känslor när vi bedömer all sorts människor i detta forum - oavsett BO eller GM. De spelar nog iaf in.
Självklart blev man oroad men det fanns mer information om Majas tidigare rymning till exet i Norrköping.
Maja tog sig hela vägen dit när hon rymde och hon blev guidad per telefon av exet med tågtider mm så många trodde nog att det hade hänt igen.
Några från familjen åkte ju till och med dit och sökte Maja där och därav felaktiga pejlingen på fel nummer i Norrköping.
Polisen pejlade en anhörigs telefonnummer.
Maja var inte så påverkad av sin diagnos så att hon inte hade klarade det tidigare.
Det blev ju så fel och många visste nog inte vad dom skulle tro.
Oavsett vad många trodde så var Maja död redan torsdag eftermiddag när dom började oroa sig för henne och anmälde henne saknad.
Stackars lilla tjej. Vilken fasa hon fick uppleva