2024-09-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Då gissar jag att han också är riktigt skitigt över hela kroppen om han själv också reagerar på det mtp på hur det i övrigt ser ut i hans rum och toalett.

Ser man på Majas kläder hur skitiga de är får man nog en ganska bra bild även över hur han såg ut efter dådet.

I övrigt borde aldrig föräldrarna fått behålla vårdnaden om sina barn från det att första anmälningen kom till soc om du frågar mig.

Verken den perversa gubben eller underdåniga tantan är något föräldramaterial. Barnen har levt i stor utsatthet hela livet. Förmodligen med både fysiska och psykiska övergrepp.

Detta är inget annat än en grov miss från soc från början till slut.

Jag kan bara instämma! Riktigt grov miss från soc!! Jag hoppas verkligen att kommunen gör en utredning om detta ärende.
Jag vill minnas att jag såg nån bild på hans lortiga kläder, men jag kan just nu inte kolla upp filerna i FUP och hänvisa dig till rätt sida och bild.

Visst har barnen levt utsatta! Det är hemskt! Tror tyvärr att det är vanligare än vi tror. Ta en extra titt på grannarna och deras barn, deras beteende - larma vid minsta misstanke! Är allt bra går ju inte anmälan vidare och gör du anmälan anonym får de ju inte reda på VEM som anmält. Var inte rädd att anmäla - om vi så kan rädda ett barn så är det värt det!
Citera
2024-09-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Tack så mycket! Men det jag menade var just att det är en och samma person som skriver all denna information. Inte nån bekräftad källa direkt, om du förstår vad jag menar?

Vad som hänt och att pappan säger att det var hennes idé vet vi faktiskt inte. Det kan vara påhitt, det kan helt eller delvis vara sant. Jag är dock väldigt tveksam till att dottern själv skulle ha tagit initiativ till sex med sin egen far! Och skulle så vara fallet - VEM har gett henne denna skeva bild till sex så hon känner att detta är ok?? Som sagt, dottern är nog totalt oskyldig i detta och jag är inte ens säker på att det är sant, kanske bara något som pappan dragit till med - han verkar ju ha sjuka fantasier så det räcker och blir över!

Ja, absolut! Och dottern vore inte skyldig alls, även OM det är sant!

Att pappan ljuger konstant och lägger skuld och ansvar på andra märks i förhöret om vapnet! Först vet han ingenting, sen har han bara sett vapnet en gång, sen har han bara hållit i det en gång, sen har han aldrig ens tänkt mer på vapnet för det var frugan som skulle lämna i till polisen. Vapnet, som Tim berättade att han och hans pappa brukade träna att skjuta med!
Citera
2024-09-13, 16:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Min gissning om varför skyltarna visas i FUP är för att detta bl.a. handlar om grov våldtäkt. Man kanske vill påvisa Tims skeva inställning/påverkan till sex?

Tycker jag hängt med i tråden, men har nog missat vilken källa som finns till påståendet att pappan förgripit sig på dottern? Tvivlar inte, men funderar bara vad det kommer ifrån.
Felaktig gissning.
Polisen gjorde husrannsakan och då undersöks ALLT inklusive bilarna.
Det fanns ju misstankar mot föräldrarna om skyddande av brottsling så det togs bilder och prover från allt dom hittade i bilarna. Därav bild på skyltarna.

Påståenden att pappan förgripit sig mot dottern kommer från en postare i tråden.
Citera
2024-09-13, 16:32
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Så kan det ju såklart vara. Det länkades ju till någon artikel där det stod att hans kläder var väldigt blöta. Ändå tar mamma med honom hem till mormor för att äta tårta eftersom hennes granne fyllt år, istället för att se till att grabben är hel och ren innan?! Förstår mig bara inte på denna familj...
Kläderna var blöta och smutsiga. Dom hängde Tims kläder på tork hos mormor.
Tim måste ju ha varit i ån så därför var han så blöt.
Citera
2024-09-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det det är så sorgligt, det hon utsattes för.
Han har varit utstuderad, planerande och elak. Jag tror inte han hör hemma på Rättspsyk, utan han borde få livstid. Han är väl 18 år.
Han var väl tyvärr 17 år när brottet begicks.

Tvåa på bollen..
Senast redigerad av dundersnyting 2024-09-13 kl. 16:53.
Citera
2024-09-13, 16:55
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Ordvalet fruntimmer avgjorde det för mig. En tonårspojke måste vara sjukt lillgammal för att använda det.

Nog står det väl ändå FRÅN TIM, inte fruntimmer?
Citera
2024-09-13, 17:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Livstid lär han ju inte få, då han var 17 år då brottet skedde. Tyvärr! Max 4 års på SIS-hem? Hoppas mer på rättspsyk i detta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Han var väl tyvärr 17 år när brottet begicks.

Tvåa på bollen..
Ni har rätt om åldern - tyvärr. Det innebär att han snart är ute igen och jag är övertygad om att vi kommer få se honom i liknande fall igen.
Citera
2024-09-13, 17:27
Medlem
surfriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly

Personen pratar om kartongerna i bilen och att det var ordet fruntimmer som avgjorde att det va pappan som skrivit det och inte Tim för dom eftersom inlägget den svarade på handlande om om skillnaden på skrivstilen.
Senast redigerad av surfrider 2024-09-13 kl. 17:32.
Citera
2024-09-13, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är ju inte riktigt så enkelt. Information gjorde troligen att dom inte oroade sig.

Problem 1: Tim mördade Maja torsdag em den 14 mars så han möter bara vännerna i skolan bara på fredag och sen är det helg. Tim visar ingenting speciellt ovanligt på skolan på fredag.

Problem 2: Familjen gick ut fredag med att Maja kunde finnas hos en ex pojkvän i Norrköping/Östergötland och på lördag ny efterlysning om att Maja kan finnas i Stockholm.

Problem 3: Tidigt i sökarbetet gjordes en pejling av Majas telefon som då indikerade att hon befann sig i närheten av Norrköping. Enligt polisen ar det en "felaktig pejling".
- Den felaktiga pejlingen blev ett "villospår" initialt i det ärendet, enligt polisen.
Varför ska då vännerna oroa sig när det påstås att Maja har rymt till exet tidigare?

Familjen och vännerna som sökte fick även in tips att hon setts på McDonalds i Kinna på lördagen.
Polisen söker inte aktivt under helgen då dom "inte misstänker ett brott bakom flickans försvinnande".

Måndag 18 mars. Polisen lägger upp efterlysning på Polisens webbplats kl 12.58 "försvunnen person".
Polisen inleder en "särskild händelse".

Måndag 18 mars början polisen förhöra vittnen och fattar misstankar när Tim förhörs och beskriver en hemlig plats. Tim anhålls på kvällen 19.54, anhålls misstänkt för människorov.
Maja hittas ca 30 minuter senare mördad.

Vi var nog flera normalbegåvade som inte oroade oss speciellt mycket pga den information som kom fredag, lördag och söndag.
Jag lägger ingen skuld på Tims klasskamrater för dom trodde nog som många andra.
Jargongen bland ungdomar är hård så ingen tog nog Tim på allvar.
Det var över allas fattningsförmåga att ens tänka sig att Tim hade mördat Maja.
Jag var en av dom som trodde att hon hade rymt bara. Jag var nog inte ensam om det...

Tack så mycket för klargörandet! Jag trodde jag hängt med, men det är ändå lätt att missa en del inlägg.
Jag håller fullt med om att de säkert reagerade utifrån vilken information som var tillgänglig. Där hjälpte ju inte direkt polisen till, som inte tog det på allvar... och inte började söka förrän 4 dagar efteråt! Snabbare info kanske hade fått ungdomarna att reagera snabbare och berätta vad de visste. Det kommer vi aldrig få reda på.
Misstanken om Norrköping och framför allt den felaktiga pejlingen gjorde ju inte saken bättre och framför allt felaktig pejling är egentligen helt oförsvarbar med dagens teknik. Som jag fattade det så pejlade man fel telefonnummer? Helt galet! Tänk om man skulle använda fel personnummer i vården??
Att hon skulle setts på McD i Kinna betyder ju på att man visste att hon saknades - då borde man väl reagerat?

Jag förstår vad du menar angående villospåren om var Maja kunde finnas. Vet vi ens NÄR eleverna/kompisarna på skolan fick reda på att Maja saknades? Det är nog springande punkten. Om någon av Tims vänner visste redan torsdag kväll/fredag att Maja saknades och fått dessa meddelanden om att han tänkte mörda henne, borde man ju ha insett att hans meddelande om att knivhugga Maja och kasta ner henne från bron kanske inte riktigt var det skämt som man från början trodde. Jag vet, det är lätt för mig som vuxen att sitta och tycka i efterhand - men jag är rätt säker på att mina barn hade reagerat och sagt till, betydligt lägre i ålder, och då har även jag ett par barn med diagnos. De har ändå bra koll på vad som är rätt och fel.

Vi är alla olika och har olika referensramar att utgå ifrån, så fort vi läser om olika fall härinne. Vad som är ok och rätt för en person behöver inte vara detsamma för någon annan, fast båda åsikter kanske är innanför/utanför lagen. Utifrån mina egna erfarenheter så blev jag oroad ganska omgående, med tanke på flickans funktionsnedsättning och lilla kropp. Och jag är nog i alla fall normalbegåvad (iaf enligt högskoleprovet).
Som sagt, handlar nog mycket om egna erfarenheter, upplevelser och känslor när vi bedömer all sorts människor i detta forum - oavsett BO eller GM. De spelar nog iaf in.
Citera
2024-09-13, 17:37
Medlem
Citat:
Då gissar jag att han också är riktigt skitigt över hela kroppen om han själv också reagerar på det mtp på hur det i övrigt ser ut i hans rum och toalett.

Ser man på Majas kläder hur skitiga de är får man nog en ganska bra bild även över hur han såg ut efter dådet.

I övrigt borde aldrig föräldrarna fått behålla vårdnaden om sina barn från det att första anmälningen kom till soc om du frågar mig.

Verken den perversa gubben eller underdåniga tantan är något föräldramaterial. Barnen har levt i stor utsatthet hela livet. Förmodligen med både fysiska och psykiska övergrepp.

Detta är inget annat än en grov miss från soc från början till slut.

Jag instämmer helt och fullt! Att soc inte ens gör hembesök vid anmälningar, utan kallar till samtal på sitt kontor, är ju så j-la galet så det finns inte. Fatta vad de missar?!
Citera
2024-09-13, 17:41
Medlem
Citat:
Detta är värt att omposta och som sagt tvivlar jag inte på att barnen är förstörda av sina föräldrar.

Du skriver mamman är tyst, jag tror toppstyrd och totalt underdånig och oförmögen att ens ta hand om sig själv, ännu mindre skydda sina barn. Det är något allvarligt fel i hela dynamiken som soc av någon anledning valt att bero. Förmodligen är gubben duperande och sköter snacket och tantan håller tyst och är medgörlig för annars åker hon på däng.

Sjuka jävlar!

Tack för du öppet berätta hur detta förhåller sig.

Tror att du kan ha en del rätt i förhållandet mellan mor och far här. Om hon vore vid alla sinnens fulla bruk så borde hon väl reagera på inspelandet av porrfilmer, skyltarna i bilen, alla märken på Tims toalettdörr, avföring smetat på väggen osv. Kan bara inte se att en "normal", ej kuvad, kvinna skulle gå med på detta leverne? Jag fattar bara inte hur 17 hon har fått jaktlicens??
Citera
2024-09-13, 17:43
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Det är dom skyltarna som hittades i bilen som menas.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
FUP 123 sidan 41 och 42.
När man ser dom skyltarna är det inte förvånande om Tim har en snedvriden syn på sex.

Skyltarna hittades i en vit Skoda Praktik JJF 002, reggad som lätt lastbil som Tims pappa står som ägare till sedan 2018-07-05.
Texten på skyltarna jämfört med Tims pappas underskrift är liknande i handstil.

Texten till bilderna.
Dolt under en golvmatta, i lastutrymmet bak, iakttogs fyra handskrivna pappskyltar med texterna ”jag vill se något fruntimmer som kissar”, Jag vill känna fitta och smeka”, Jag är kåt och vill slicka fitta och knulla någon snälla” och ”Jag vill knulla med något par Jag är kåt och knullsugen”.

Ej med på bildcollaget.
I dörrfacket i förardörren iakttogs en röd förpackning med kondomer av märke/modell ”RFSU THIN”. Förpackningen innehöll fem st. oöppnade kondomer. Jämfört med beskrivningen på förpackningen saknades fem kondomer.
Bildcollage https://imgur.com/KgfyjCM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in