2024-09-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krianna
Först vet han ingenting, sen har han bara sett vapnet en gång, sen har han bara hållit i det en gång, sen har han aldrig ens tänkt mer på vapnet för det var frugan som skulle lämna i till polisen. Vapnet, som Tim berättade att han och hans pappa brukade träna att skjuta med!

Det reagerade även jag på. Tim berättade ju till och med att pappa fixat måltavlor att skjuta på....

Nu är inte jag alls hemma på vapen, men kan hålen i toalettdörren vara orsakade av skott från hans modifierade startpistol?
Citera
2024-09-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Felaktig gissning.
Polisen gjorde husrannsakan och då undersöks ALLT inklusive bilarna.

Det har du såklart rätt i, reagerade nog för snabbt där!
Citera
2024-09-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Dom hängde Tims kläder på tork hos mormor.

Ok, tack för det! Man blir lite förvirrad av alla mediaartiklar hit och dit, när man inte har hela FUP att tillgå.
Citera
2024-09-13, 17:51
Medlem
PeterNosters avatar
GM heter Royne
Fadern heter Royne
Farfar heter Roy Jonny

En riktig Y-familj.
Citera
2024-09-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Tveklöst. Rättspsyk med särskild utskrivningsprövning. Och så kan han sitta där tills helvetet fryser till is.

Blir ytterst förvånad om han inte döms till rättspsyk. Men rättssystemet har ju förvånat förr!
Citera
2024-09-13, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flyingeagleeye
Har kikat på krimfup
https://www.krimfup.se/search/tim-sven-royne-andersson

Det är 9 aktbilagor där med. Jag har varit i kontakt med de som säger att resterande FUP är under sekretessprövning, så snart de får hem det lägger de upp den.
Det är 14 st FUP nu, 5 FUP har adderats.
Verkar som de har pröjsat 7000kr till tingsrätten för att hämta ut fullständig FUP
Någon som har så att helgen blir räddad.
Citera
2024-09-13, 18:01
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Tack så mycket för klargörandet! Jag trodde jag hängt med, men det är ändå lätt att missa en del inlägg.
Jag håller fullt med om att de säkert reagerade utifrån vilken information som var tillgänglig. Där hjälpte ju inte direkt polisen till, som inte tog det på allvar... och inte började söka förrän 4 dagar efteråt! Snabbare info kanske hade fått ungdomarna att reagera snabbare och berätta vad de visste. Det kommer vi aldrig få reda på.
Misstanken om Norrköping och framför allt den felaktiga pejlingen gjorde ju inte saken bättre och framför allt felaktig pejling är egentligen helt oförsvarbar med dagens teknik. Som jag fattade det så pejlade man fel telefonnummer? Helt galet! Tänk om man skulle använda fel personnummer i vården??
Att hon skulle setts på McD i Kinna betyder ju på att man visste att hon saknades - då borde man väl reagerat?

Jag förstår vad du menar angående villospåren om var Maja kunde finnas. Vet vi ens NÄR eleverna/kompisarna på skolan fick reda på att Maja saknades? Det är nog springande punkten. Om någon av Tims vänner visste redan torsdag kväll/fredag att Maja saknades och fått dessa meddelanden om att han tänkte mörda henne, borde man ju ha insett att hans meddelande om att knivhugga Maja och kasta ner henne från bron kanske inte riktigt var det skämt som man från början trodde. Jag vet, det är lätt för mig som vuxen att sitta och tycka i efterhand - men jag är rätt säker på att mina barn hade reagerat och sagt till, betydligt lägre i ålder, och då har även jag ett par barn med diagnos. De har ändå bra koll på vad som är rätt och fel.

Vi är alla olika och har olika referensramar att utgå ifrån, så fort vi läser om olika fall härinne. Vad som är ok och rätt för en person behöver inte vara detsamma för någon annan, fast båda åsikter kanske är innanför/utanför lagen. Utifrån mina egna erfarenheter så blev jag oroad ganska omgående, med tanke på flickans funktionsnedsättning och lilla kropp. Och jag är nog i alla fall normalbegåvad (iaf enligt högskoleprovet).
Som sagt, handlar nog mycket om egna erfarenheter, upplevelser och känslor när vi bedömer all sorts människor i detta forum - oavsett BO eller GM. De spelar nog iaf in.
Självklart blev man oroad men det fanns mer information om Majas tidigare rymning till exet i Norrköping.
Maja tog sig hela vägen dit när hon rymde och hon blev guidad per telefon av exet med tågtider mm så många trodde nog att det hade hänt igen.
Några från familjen åkte ju till och med dit och sökte Maja där och därav felaktiga pejlingen på fel nummer i Norrköping.
Polisen pejlade en anhörigs telefonnummer.
Maja var inte så påverkad av sin diagnos så att hon inte hade klarade det tidigare.
Det blev ju så fel och många visste nog inte vad dom skulle tro.

Oavsett vad många trodde så var Maja död redan torsdag eftermiddag när dom började oroa sig för henne och anmälde henne saknad.
Stackars lilla tjej. Vilken fasa hon fick uppleva
Citera
2024-09-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krianna
Ja, absolut! Och dottern vore inte skyldig alls, även OM det är sant!

Att pappan ljuger konstant och lägger skuld och ansvar på andra märks i förhöret om vapnet! Först vet han ingenting, sen har han bara sett vapnet en gång, sen har han bara hållit i det en gång, sen har han aldrig ens tänkt mer på vapnet för det var frugan som skulle lämna i till polisen. Vapnet, som Tim berättade att han och hans pappa brukade träna att skjuta med!

Den gubben skulle sälja fin egen mor för att själv undkomma tro mig.
Citera
2024-09-13, 18:08
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vahra
Det är 14 st FUP nu, 5 FUP har adderats.
Verkar som de har pröjsat 7000kr till tingsrätten för att hämta ut fullständig FUP
Någon som har så att helgen blir räddad.
Då har dom lagt till en till för jag ser 15 st.
Fanns 9 förut och 6 saknades.

Krimfup har utgivningsbevis så självklart kan dom få ut den.
Men dom fick den troligen som papper eftersom det tog sån tid att få in den. Dom får ju scanna in den.
Hoppas verkligen att dom har fått den som pdf fil.
Citera
2024-09-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Jag instämmer helt och fullt! Att soc inte ens gör hembesök vid anmälningar, utan kallar till samtal på sitt kontor, är ju så j-la galet så det finns inte. Fatta vad de missar?!

Jo soc är tyvärr en institution med socionomer som går på ackord för att hålla nere kommunens kostnader för misären till en acceptabel nivån för kommunens övriga invånare.

De har ingen O-vision som Trafikverket direkt:

”Nollvisionen är vårt mål – att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. De insatser vi gör för att förbättra trafiksäkerheten är viktiga och ju fler vi är som arbetar för samma mål desto större effekt kan vi nå.”
Citera
2024-09-13, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Entilltomte
Kontaktade polisen om att titta på om det finns någon som helst sanning i detta, hoppas att personen som påstår detta är full av uppmärksamhetssökande skitsnack.

Vem fan skyddar en pedofil och låter denne vara verksam i fyra år med ursäkten att peddot sa att "barnet ville"??

Om det är sant så är det inte säkert att dottern förstår att det som skett varit fel/brottsligt av den vuxne. Om hon inser detta så blir det nog omvälvande och väldigt jobbigt att brottas med känslor som kan komma upp och så länge hon bor hemma så blir det svårt förmodligen att göra en anmälan med tanke på familjehierarki och deras dysfunktionalitet, skuld o skamkänslor osv.

Jag som har blivit sagd till, om detta, har ingen mer sanninghets information om händelsen mer än det fadern berättat till mig i god tro, där av gjordes ingen anmälan.
Att dottern skall ha varit offer för fler våldtäkter från fadern tror jag inte, enligt fadern var det en engångs händelse och inget som upprepats.
Citera
2024-09-13, 18:14
Medlem
Ni skriver att ni läst fup? Men det är väl bara bilagorna som finns upplagda? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in