Citat:
Ursprungligen postat av
Har2meterkuk
Han vill ej åka fast.
Han ville ha uppmärksamhet och få medlemmar till deras böggruppering.
Han sket ner sig och nästan tömde telegramgruppen när folk här hittade honom.
Ja men precis. Ser inget som tyder på att han ville åka fast eller att det var ett rop på hjälp. Dessutom är det sällan så i liknande fall med ensamma galningar eller medlemmar i liknande djupt störda grupper.
Citat:
Ursprungligen postat av
Guldvask
Fast lågt IQ måste det vara. Går man ut med information och bilder så att det är fritt fram för FB att lägga ihop pusslet så måste det vara ett riktigt lågt IQ vi har att göra med.
Nja nej jag anser inte det och det är sällan en faktor i liknande fall. Visst finns det en korrelation mellan lågt IQ och kriminalitet men det brukar inte vara denna typ av kriminalitet.
Ensamma galningar brukar vara rätt intelligenta historiskt sett och hög intelligens ökar risken för mental ohälsa och diverse diagnoser.
Säger inte att denna GM har ett högt IQ men jag ser inget som tyder på ett lågt IQ men det är möjligt att han har det. Återstår att se.
Är man 15 år gammal har man en underutvecklad frontallob som styr beslutsfattande, förstånd och gör att man har sämre konsekvenstänk än jämfört med en vuxen.
Det har snarare med omogenhet och låg känsla för konsekvens att göra än lågt IQ.
Jag har inte läst så mycket och kan inte så mycket om denna typ som går med i sjuka grupper och utför denna typ av brott.
Men om man ska ta en skolskjutare som exempel så känner de sig ofta marginaliserade, avvisade och har blivit mobbade. De är väldigt intresserade av allt som har med våld att göra. De tittar på videos om våld, är vapenintresserade, fantiserar om våld osv. De brukar också vara intresserade av satanism, nazism och tidigare skolskjutningar.
Kan se vissa likheter med denna killen och grupperna han kan kopplas till (No Lives Matter osv).