• 1
  • 2
2024-09-13, 11:51
Medlem
Har funderat p att ta mig ett halvrs semester eller nt i USAoch tnkte d kpa mig en Pick up som jag eventuellt tar med hem sen.
Men till frgan som r, Vet nn hur det fungerar med frskring fr en som r svensk medborgare ?
r det nn som kan tipsa om frskringsbolag eller andra bra tips.
Och snlla ni som bara tror skriv inget, vill bara ha kreativa samt klara och tydliga svar att s hr r det !

Tackar p frhand !!
Citera
2024-09-13, 12:35
Medlem
Glostrups avatar
Du fr bara stanna i USA 90 dagar p ESTA. Det gr att f frskring som utlnning, du kan googla vilka bolag som erbjuder det och vilka krav de har. Det vore nog lttare att lta en amerikansk kompis kpa bilen, och hyra den frn honom fram tills det r dags att ka hem, varp du kper den av honom. D kan han st p frskringen, och det blir inga problem med bara svenskt krkort. Tnk p att du mste momsa och tulla in bilen i Sverige, det blir inte ndvndigtvis en bra affr.
Citera
2024-09-14, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du fr bara stanna i USA 90 dagar p ESTA. Det gr att f frskring som utlnning, du kan googla vilka bolag som erbjuder det och vilka krav de har. Det vore nog lttare att lta en amerikansk kompis kpa bilen, och hyra den frn honom fram tills det r dags att ka hem, varp du kper den av honom. D kan han st p frskringen, och det blir inga problem med bara svenskt krkort. Tnk p att du mste momsa och tulla in bilen i Sverige, det blir inte ndvndigtvis en bra affr.

Hur fungerar det dr hyra om en olycka hnder? Normalt kan bara de som str p frskringen kra fr att den ska tcka.
Citera
2024-09-14, 03:54
Medlem
Jag frskrade min mc med progressive, funkade bra. Men man behver en adress som man fr hem frskringspapper till, det tar lite tid att fixa garbyte med DMV och sen f hem papprena. Frvnansvrt lite gr att lsa digitalt i USA.
Citera
2024-09-14, 08:12
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Hur fungerar det dr hyra om en olycka hnder? Normalt kan bara de som str p frskringen kra fr att den ska tcka.
Du fr vl lna den av kompisen d, de flesta frskringar gller om man lnar ut sin bil.
Citera
2024-09-14, 09:14
Medlem
Hade nstan samma id och frverkligade den fr 20 r sedan. Flera har redan skrivit om diverse mjligheter med frskringsbiten och ngon nmnde ocks tiden det tar.
Jag frskte verkligen frbereda allt innan jag kte, men det sket sig en hel del nd. USA var inte digitaliserat nog fr att man som utlnning ska klara kpa en bil, f den frskrad och ordna export, om man dessutom ska kra den en trip, under de 4 veckor jag hade till godo.
Jag hyrde mig en billig liten van p "Rent a wreck" och inkluderade alla bra frskringar. Sedan kte jag p semester. Hr och var stannade jag och tittade p olika bilar jag var intresserad av. Lmnade tillbaka van:n p ett helt annat stlle, enligt verenskommelse med uthyrningsfirman. Flg hem och tog med mig all dokumentation p de bilar jag var intresserad av till en importfirma i sdra Sverige. Efter ngra veckor hade de kontaktat alla potentiella i USA och sorterat ut vad som behvdes. Jvulskt duktiga och hittade brister/kostnader som inte veroptimistiska jag hade gjort. Ngra mnader senare stod en av bilarna p min uppfart, med alla papper i ordning, besiktigad och klar i Sverige.
Jag tror inte jag hade klarat det smidigare och billigare, eftersom jag helt skert hade missat ngot som jag ftt betala dyrt fr.
Mycket har hnt p 20 r och du kanske kan mycket mer n jag om detta. Men fr mig blev resan en vldigt trevlig hndelse, mycket tack vare att jag anlitade proffs och inte var dumsnl.
Citera
2024-09-14, 18:33
Medlem
godboys avatar
Nu tnker jag inte diskutera visumreglerna till USA det r ett annan diskussion. Men det kan vara bttre att ordna en lngtidshyra n att gra ett kp p plats. Man kan ju givetvis kpa en bil i frvg via en frmedlingstjnst, men det har ju sina risker. Det r inte helt ovanligt med den typen av hyra USA men jag vet inte vilka som erbjuder det idag, dock s lr det vl g att ta reda p.

Att kpa en bil fr att ta med sig till Sverige kan bli en dyr affr om den ens gr att inregistrera hr.
Citera
2024-09-21, 17:19
Medlem
Citat:
Du fr vl lna den av kompisen d, de flesta frskringar gller om man lnar ut sin bil.

Dr har du fel.
Citera
2024-09-22, 02:28
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Fel! Det r inte i USA som i Sverige att bilen r frskrad och sen kan vem som helst kra den, utan hr r det fraren som r frskrad.
Citera
2024-09-22, 10:45
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Dr har du fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedeheart
Fel! Det r inte i USA som i Sverige att bilen r frskrad och sen kan vem som helst kra den, utan hr r det fraren som r frskrad.

r ni skra p det?
in Texas, insurance typically follows the car, not the driver. If you gave permission for someone to drive your car, your insurance should cover the damages resulting from the accident.
In Massachusetts, automobile insurance follows the car instead of the driver. This means that if your friend or family member caused the accident, your comprehensive and collision insurance and your property damage liability insurance will pay for the damages.
According to Virginia law, the car owners insurance covers accident-related expenses even if someone else is behind the wheel. But only if the person has the owners permission to drive.
In Florida, vehicle insurance follows the car, not the driver. This fundamental aspect of Florida insurance law means that if you lend your car to a friend or family member and they are involved in a crash, your insurance is the first to be called upon to cover damages.
In Illinois, insurance follows the vehicle. If your friend loaned you a car, their insurer would be responsible for any accidents that happen in that vehicle even if you were driving. If you have permission to use the car, the owner will be responsible.
Your New York car insurance covers other drivers in your vehicle. This is a New York state law that says your car insurance policy follows your car not you as a driver. This holds true for collision, uninsured motorist protection, comprehensive, and property damage liability insurance.
Citera
2024-10-04, 23:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vill man stanna i ett halvr s mste man vl anska om visum?

Frutom att momsa och tulla in bilen s skall den ju fraktas ver Atlanten ocks och det lr vl ocks kosta en bra slant?
Kanske blir mer ekonomiskt att slja bilen innan man ker hem?
Citera
2024-10-05, 16:54
Medlem
micke_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflash06
Har funderat p att ta mig ett halvrs semester eller nt i USAoch tnkte d kpa mig en Pick up som jag eventuellt tar med hem sen.
Men till frgan som r, Vet nn hur det fungerar med frskring fr en som r svensk medborgare ?
r det nn som kan tipsa om frskringsbolag eller andra bra tips.
Och snlla ni som bara tror skriv inget, vill bara ha kreativa samt klara och tydliga svar att s hr r det !

Tackar p frhand !!

Tnk p att det kan vara vldigt svrt att registrera in den i Sverige beroende p vilken modell du kper (du mste ha massa olika intyg), s du mste kolla varje enskild modell vad som gller i Sverige innan du kper.
Att du sljer innan du ker hem r nog billigast svida du inte har gjort din lexa till 100%.

I USA s styrs vldigt mycket av de olika delstatslagarna s du fr kolla nogrannt p vilken delstat som du ha tnkt att ka till och se vilka regler som gller dr ang frskring, skatter och vrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in