2024-09-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Många pensionärer lever på 10k efter skatt. Varför måste man ha lån? Att ta lån är alltid en risk som man måste stå för.
Hade inte akassan och försäkringskassan haft korkade regler som sätter folk i ekonomisk kris när de haft annan anställning än heltid/tillsvidare, så hade jag inte behövt något lån. Dessa korkade regler har de själva erkänt med att arbetslösa hamnar i ekonomisk kris pga. För låg ersättning, för hög skatt och för korkade regler.
Citera
2024-09-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Hade inte akassan och försäkringskassan haft korkade regler som sätter folk i ekonomisk kris när de haft annan anställning än heltid/tillsvidare, så hade jag inte behövt något lån. Dessa korkade regler har de själva erkänt med att arbetslösa hamnar i ekonomisk kris pga. För låg ersättning, för hög skatt och för korkade regler.
Det finns försörjningsstöd för den som behöver pengar och inte vill låna.
Citera
2024-09-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det finns försörjningsstöd för den som behöver pengar och inte vill låna.
Nej. Då måste man först sälja allt man kan innan man får det. Det ska man inte behöva göra i detta högskattelandet, när man slitit apa för att få sina pengar hårt beskattade, för att kunna köpa sakerna och sedan tvingas sälja det igen bara för att man råkar bli uppsagd eller det blir arbetsbrist eller annat.

Då kan staten dra in på annat istället, som massinvandring, genuskonst och annan skit som inte tillför något positivt.
Citera
2024-09-12, 16:28
Medlem
Nog måste man vara beredd att flytta om det behövs. Det är en ren självklarhet. Hur tror ni att södra Sverige fick tag på arbetskraft när det formligen kokade av högkonjunktur på 50-60-talet?
Givetvis genom att tömma Norrlands inland på dess befolkning. Ge dem och familjen en tågbiljett till industristäderna i södra Sverige.

Finnar kom med färjorna till Stockholm. Bussar väntade som skjutsade dem till Scania eller textilindustrin i Borås. Jobbet väntade nästa dag.

Nä, folk i gemen har blivit så otroligt bortskämda nu för tiden.
Senast redigerad av Konrad 2024-09-12 kl. 16:30.
Citera
2024-09-12, 16:33
Medlem
Masingas avatar
Då borde avgifterna sänkas om de ska hålla på såhär. Varför ska man betala i flera år och sedan behöva flytta för att få jobb när man blivit arbetslös. Man ska ha rätten att chilla 1 år om kan vill, vafan det är ju det man betalat för
Citera
2024-09-13, 03:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag försöker skriva ett så bra personligt brev som möjligt, enligt konstens alla regler. Sedan gör jag samma sak med mitt cv och läser på om hur brev och cv ska se ut, men tyvärr tycker alla "experter" helt olika, ofta motsats till varandra. Sedan skickar jag in ansökan och kort efter ringer jag om nummer finns, och pratar med kontaktpersonen om tjänsten, ställer frågor, visar intresse och ser till att de fått min ansökan. Sen avvaktar jag och ser vad som händer. På extra intressanta tjänster hör jag av mig efter ett tag och ser hur det går.

Låter bra men ett tips är att ringa först och sen skicka in pappren då personen först får en muntlig presentation sv dig och sen om det var intressant kan läsa mer i dina papper.
Har de redan kommit innan du ringer så finns risken att de redan har arkiverats för att tas fram när tiden är inne och då är risken att du är bortglömd.

Bra också om man ser till att skriva texten med tyngdpunkt på det som just denna tjänst efterfrågar så man inte kör exakt samma brev varje gång. Givetvis är grunden lika men när man beskriver sig själv så ta gärna med något eller några av de saker som förfrågas för just denna tjänst.

Om du inte redan har det, gör en linkedinprofil och se till att skaffa lite vänner och de viktigaste är då rekryterare inom din bransch. Inte heller fel om du försöker få till ett möte med någon av dessa där du kan presentera dig själv på ett bättre sätt, kanske över en lunch eller liknande.
Rekryterare vill ha många ”vänner” i sin bransch så de är öppna för att samla. Ju fler bra alternativ ju fler och ju bättre kandidater kan de skicka vidare till sina kunder.
Citera
2024-09-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nog måste man vara beredd att flytta om det behövs. Det är en ren självklarhet. Hur tror ni att södra Sverige fick tag på arbetskraft när det formligen kokade av högkonjunktur på 50-60-talet?
Givetvis genom att tömma Norrlands inland på dess befolkning. Ge dem och familjen en tågbiljett till industristäderna i södra Sverige.

Finnar kom med färjorna till Stockholm. Bussar väntade som skjutsade dem till Scania eller textilindustrin i Borås. Jobbet väntade nästa dag.

Nä, folk i gemen har blivit så otroligt bortskämda nu för tiden.
Nä. Borde vara högre krav på arbetsgivare istället. Samt regeringen som drar in massa folk i landet så det inte finns jobb till de som redan bor här.

När jag söker jobb där jag uppfyller samtliga punkter i deras kravlistor och även meriterandelistor, så får man ändå mail om att de gått vidare med någon annan sökande. Ibland kan dessutom exakt samma jävla annons komma upp senare igen men ingen hör av sig. Ibland har jag provat att söka om igen men fått samma svar på nytt.

Arbetsgivare har för stora friheter med alla jävla dumheter som hr, iqtester,andra tester osv, 2-5 olika intervjuer på rad för samma tjänst, flera månader innan tjänsten ska tillsättas, flera månader innan någon hör av sig om att man ej fått tjänsten , inga nummer till kontaktpersoner osv.
Citera
2024-09-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Då borde avgifterna sänkas om de ska hålla på såhär. Varför ska man betala i flera år och sedan behöva flytta för att få jobb när man blivit arbetslös. Man ska ha rätten att chilla 1 år om kan vill, vafan det är ju det man betalat för
kanske inte chilla, men med de svinhöga skatterna vi har, som bevisligen inte går till något som gynnar svensk befolkning, dessutom samma höga jävla skatt om du jobbar timanställt, vikariat eller liknande, för att sedan har noll skydd och rättigheter via facket när du blir uppsagd samt massa krångelregler hos akassa man då inte lever upp till, så borde ju skatten vara lägre. Varför ska man om man jobbar så (för att man inte får något annat jobb), tvingas betala samma höga jävla skatt för att sedan inte få hjälp när man inte har mer jobb eller måste söka nytt? Man uppfyller alla krav som arbetslös men blir bara pissad på, precis som Seth Rydell säger i Johan Falk-filmerna.
Citera
2024-09-13, 13:35
Medlem
Citat:
Nä. Borde vara högre krav på arbetsgivare istället. Samt regeringen som drar in massa folk i landet så det inte finns jobb till de som redan bor här.

När jag söker jobb där jag uppfyller samtliga punkter i deras kravlistor och även meriterandelistor, så får man ändå mail om att de gått vidare med någon annan sökande. Ibland kan dessutom exakt samma jävla annons komma upp senare igen men ingen hör av sig. Ibland har jag provat att söka om igen men fått samma svar på nytt.

Arbetsgivare har för stora friheter med alla jävla dumheter som hr, iqtester,andra tester osv, 2-5 olika intervjuer på rad för samma tjänst, flera månader innan tjänsten ska tillsättas, flera månader innan någon hör av sig om att man ej fått tjänsten , inga nummer till kontaktpersoner osv.

Du ställer helt riktigt höga krav på arbetsgivare men då skulle du platsa som hand i handsken för att bli arbetsgivare själv!

Starta eget AB och anställ folk! Du är utan tvekan den idealiske arbetsgivaren.
Citera
2024-09-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter bra men ett tips är att ringa först och sen skicka in pappren då personen först får en muntlig presentation sv dig och sen om det var intressant kan läsa mer i dina papper.
Har de redan kommit innan du ringer så finns risken att de redan har arkiverats för att tas fram när tiden är inne och då är risken att du är bortglömd.

Bra också om man ser till att skriva texten med tyngdpunkt på det som just denna tjänst efterfrågar så man inte kör exakt samma brev varje gång. Givetvis är grunden lika men när man beskriver sig själv så ta gärna med något eller några av de saker som förfrågas för just denna tjänst.

Om du inte redan har det, gör en linkedinprofil och se till att skaffa lite vänner och de viktigaste är då rekryterare inom din bransch. Inte heller fel om du försöker få till ett möte med någon av dessa där du kan presentera dig själv på ett bättre sätt, kanske över en lunch eller liknande.
Rekryterare vill ha många ”vänner” i sin bransch så de är öppna för att samla. Ju fler bra alternativ ju fler och ju bättre kandidater kan de skicka vidare till sina kunder.
jag har gjort så också. Ingen skillnad. Dessutom, när jag ringer dom i efterhand ber jag dom leta upp min ansökan och svara på vad de tycker om den, då borde de ju koppla ihop den med mig.

Det gör jag. Jag ber chatgpt skriva ihop något som fokuserar på vad tjänsten kräver, sedan redigerar jag och skriver om ca 40% av det då chatgpt inte är perfekt, men i kombination med varandra får vi till ett bra resultat, iallafall enligt mig.

Jag har linkedin som jag försökt fylla i enligt konstens alla regler även där. verkaar inte hjälpa.
har dessutom slutfört en kurs via cisco där man fick ett digitalt märke, vilket jag delade på linkedin (som arbetslös har jag inte råd med $150/cert.).

Jag delade även att jag sökte jobb inom it med alla mina kontakter vilka är väl runt 130 st. Ingen kommenterade och typ 2st gillade inlägget. Tycker det säger allt om linkedin.

Jag vet inte hur jag ska hitta "vänner" som är rekryterare. har lagt till itfolk på måfå men har inte resulterat i något.
Citera
2024-09-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Du ställer helt riktigt höga krav på arbetsgivare men då skulle du platsa som hand i handsken för att bli arbetsgivare själv!

Starta eget AB och anställ folk! Du är utan tvekan den idealiske arbetsgivaren.
Jag hade om jag hade kunnat.

Hade jag varit en arbetsgivare så hade jag gjort det på ett annat sätt.

Många arbetsgivare har klagat över att de får för många ansökningar. I mina öron låter det exakt lika korkat som kvinnorna på Bodycontact som klagar över att de överöses av meddelanden från män och inte hinner gå igenom allting. I båda fallen så finns det en funktion för att stoppa inkommande meddelanden. Då lägger man ut sin jobbannons/öppnar sin inkorg (om det är BC) ett kort tag och låter det flöda, sedan stoppar man och går igenom vad som kommit in. Passar inte urvalet så öppnar man igen en kort stund och får en ny samling man kan gå igenom. På så vis blir ingen överöst med meddelanden/ansökningar.

Men det gäller ju att använda hjärnan.

Jag vet inte heller varför det numera ska krävas 3-5 intervjuer för samma tjänst och dra ut på hela anställningsprocessen flera veckor. Ha en enda intervju istället och ställ de frågorna som krävs. Som arbetslös har man inte alltid råd att pendla flera gånger fram och tillbaka på intervjuer, på ett jobb man till 90% inte får i slutändan ändå.
Citera
2024-09-13, 13:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
jag har gjort så också. Ingen skillnad. Dessutom, när jag ringer dom i efterhand ber jag dom leta upp min ansökan och svara på vad de tycker om den, då borde de ju koppla ihop den med mig.

Det gör jag. Jag ber chatgpt skriva ihop något som fokuserar på vad tjänsten kräver, sedan redigerar jag och skriver om ca 40% av det då chatgpt inte är perfekt, men i kombination med varandra får vi till ett bra resultat, iallafall enligt mig.

Jag har linkedin som jag försökt fylla i enligt konstens alla regler även där. verkaar inte hjälpa.
har dessutom slutfört en kurs via cisco där man fick ett digitalt märke, vilket jag delade på linkedin (som arbetslös har jag inte råd med $150/cert.).

Jag delade även att jag sökte jobb inom it med alla mina kontakter vilka är väl runt 130 st. Ingen kommenterade och typ 2st gillade inlägget. Tycker det säger allt om linkedin.

Jag vet inte hur jag ska hitta "vänner" som är rekryterare. har lagt till itfolk på måfå men har inte resulterat i något.

Låter som du gör det mesta rätt.

Jag googlade rekryterare IT och fick några träffar, kolla upp personernas namn som står i annonserna på linkedin och lägg till dessa på vänlistan.
Lycka till och detta var endast de första träffarna så finns säkerligen många fler.

https://jobshark.eu/search-jobs

https://consultingit.se/it/?gad_source=1&gbraid=0AAAAA9rHLWZ0KZUqpUfucAR2qNSZ vR292&gclid=EAIaIQobChMInLarjOu_iAMVORmiAx0NGB92EA AYAiAAEgLGJ_D_BwE

https://www.intenso.se/sv/it-rekrytering?utm_source=googleads&utm_medium=cpc&ut m_campaign=14880124030&utm_content=130787457359&ut m_term=rekrytering%20inom%20it&gad_source=1&gbraid =0AAAAABJdEqGMnvU8ZhOR2NI--27a3F3cU&gclid=EAIaIQobChMInLarjOu_iAMVORmiAx0NGB9 2EAAYAyAAEgI9VvD_BwE

https://www.weselect.com/sv/produkt/rekrytering/it?utm_term=it%20rekrytering&utm_campaign=weselect _b2badvertising_googleads_recruitment_sweden&utm_s ource=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=7500968846&hs a_cam=20535569001&hsa_grp=151838433805&hsa_ad=6738 07335811&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-572436160489&hsa_kw=it%20rekrytering&hsa_mt=p&hsa_ net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gbraid=0AAAAADF mE-05JoH63OYs6aFUMev578Iug&gclid=EAIaIQobChMInLarjOu_ iAMVORmiAx0NGB92EAAYBCAAEgI8qfD_BwE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in