2024-09-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ingen större skillnad?
Du är ju helt korkad.

Förutom det att långtidsarbetslösa kommer knappt kunna överleva.
Ja, det är den enormt stora skillnaden mot tidigare.
För kortvarig arbetslöshet är skillnaden inte så stor.
Det kommer att drabba främst äldre svenska arbetslösa i 60 års åldern som ingen arbetsgivare vill anställa.
Samtidigt så har rätten att gå i pension vid 61 tagits bort, den sk riktåldern för pension höjs hela tiden när man kan gå i pension.
Nu är det tidigast vid 63 man kan gå i pension och det skall höjas till 64 2026 och ännu högre i framtiden.
Många i den här gruppen kan inte springa till det sociala och få försörjningsstöd heller.
Dom har en ordnad ekonomi och äger bostad, sommarstugor etc.
Det är mycket svårt eller nästan omöjligt för en vanlig svensson att få försörjningsstöd.
Först måste hus, Brf, bilar tillgångar etc säljas och det sociala räknar ut hur länge du ska klara dig på dom försäljningarna innan du kan få försörjningsstöd.
Har den arbetslöse en partner som jobbar är det totalkört att få försörjningsstöd.
Då beräknas båda klara sig på den inkomsten.

Det intressanta i hela den här historien är det kommer drabba många av SDs äldre väljare.
Ovanligt slugt gjort av Moderaterna att genomföra detta och låta SD helt berättigat få skulden för detta.
M,KD och L väljare bryr inte om detta.
Men drabbade SD väljare och anhöriga kommer straffa för SD detta.
Med stor sannolikhet kommer dom väljarna att gå vänsterut.
Senast redigerad av Greta.El.HAMAS 2024-09-11 kl. 19:26.
Citera
2024-09-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Ja, det är den enormt stora skillnaden mot tidigare.
För kortvarig arbetslöshet är skillnaden inte så stor.
Det kommer att drabba främst äldre svenska arbetslösa i 60 års åldern som ingen arbetsgivare vill anställa.
Samtidigt så har rätten att gå i pension vid 61 tagits bort, den sk riktåldern för pension höjs hela tiden när man kan gå i pension.
Nu är det tidigast vid 63 man kan gå i pension och det skall höjas till 64 2026 och ännu högre i framtiden.
Många i den här gruppen kan inte springa till det sociala och få försörjningsstöd heller.
Dom har en ordnad ekonomi och äger bostad, sommarstugor etc.
Det är mycket svårt eller nästan omöjligt för en vanlig svensson att få försörjningsstöd.
Först måste hus, Brf, bilar tillgångar etc säljas och det sociala räknar ut hur länge du ska klara dig på dom försäljningarna innan du kan få försörjningsstöd.
Har den arbetslöse en partner som jobbar är det totalkört att få försörjningsstöd.
Då beräknas båda klara sig på den inkomsten.

Det intressanta i hela den här historien är det kommer drabba många av SDs äldre väljare.
Ovanligt slugt gjort av Moderaterna att genomföra detta och låta SD helt berättigat få skulden för detta.
M,KD och L väljare bryr inte om detta.
Men drabbade SD väljare och anhöriga kommer straffa för SD detta.
Med stor sannolikhet kommer dom väljarna att gå vänsterut.

Är det en sak vi måste ha i Sverige är det en stark trygghetsförsäkring om man förlorar jobbet.
Resten kan vara skit.
Det blir väl att rösta vänster.
Citera
2024-09-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Inga problem, se till att fixa nytt jobb snabbt så slipper du flytta.
Jo, det är ett problem eftersom det inte är så jävla lätt att fixa ett jobb snabbt ifall man inte har kontakter. Att det ska vara så jävla svårt att få in i skallen.
Citera
2024-09-11, 20:52
Medlem
Citat:
Inga problem, se till att fixa nytt jobb snabbt så slipper du flytta.

Kan ju vända på det, låt säga att företaget du jobbar på måste stationera ut din jobb tjänst på obestämd framtid 50mil ifrån allt du byggt upp med vänner och familj osv. Då skulle du tycka de va helt okej och träffa familj och vänner en gång per år vid jul tex?
Senast redigerad av Lurifax1337 2024-09-11 kl. 20:56.
Citera
2024-09-12, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Är det en sak vi måste ha i Sverige är det en stark trygghetsförsäkring om man förlorar jobbet.
Resten kan vara skit.
Det blir väl att rösta vänster.
Resten kan vara skit?

Är gängkriminalitet och skjutningar okej så länge det kommer mer pengar in på kontot?
Citera
2024-09-12, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jo, det är ett problem eftersom det inte är så jävla lätt att fixa ett jobb snabbt ifall man inte har kontakter. Att det ska vara så jävla svårt att få in i skallen.
Dra ner på utgifter?
Citera
2024-09-12, 01:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Allt handlar inte om kontakter även om mycket gör det men den andra halvan är vilja. Vill man inte jobba så kommer man inte hitta något och vi har idag på tok för många som tycker det är rätt gött att glida runt på bidrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
Kan ju vända på det, låt säga att företaget du jobbar på måste stationera ut din jobb tjänst på obestämd framtid 50mil ifrån allt du byggt upp med vänner och familj osv. Då skulle du tycka de va helt okej och träffa familj och vänner en gång per år vid jul tex?

Allt beror på hur jag trivs på jobbet och till vilken stad jag var tvungen att flytta. Har redan gjort det ett antal gånger i mitt liv men vi kom ”bara” 43 mil från hemorten och jag måste säga att det var riktigt spännande. Få starta ett nytt liv utan all den där tryggheten som många anser att man måste ha, helt enkelt vara för rädd att klippa strängen.

Efter första flytten har vi gjort samma sak två gånger till och alla gånger pga jobb i annan ort. Så det går faktiskt att göra exakt det du säger.
Citera
2024-09-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Dra ner på utgifter?
Alla utgifter är redan nerskurna så långt det går, men lån och andra "måste"-utgifter försvinner ju inte eller blir billigare bara för att man blir arbetslös. 10k efter skatt går inte att överleva på i dagens samhälle om man bor själv.
Citera
2024-09-12, 11:35
Medlem
Citat:
Allt handlar inte om kontakter även om mycket gör det men den andra halvan är vilja. Vill man inte jobba så kommer man inte hitta något och vi har idag på tok för många som tycker det är rätt gött att glida runt på bidrag.

jag VILL jobba och söker allt jag hittar, men får bara som svar att de valt någon annan. Eller så får jag ingen respons alls, vilket är 95% av jobben man sökt.
Citera
2024-09-12, 13:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
jag VILL jobba och söker allt jag hittar, men får bara som svar att de valt någon annan. Eller så får jag ingen respons alls, vilket är 95% av jobben man sökt.

Oki, bra början.
Hur gör du när du söker jobbet? Skickar du in ditt CV och sen sätter dig och väntar eller har du någon annan taktik?
Citera
2024-09-12, 13:42
Medlem
Citat:
Oki, bra början.
Hur gör du när du söker jobbet? Skickar du in ditt CV och sen sätter dig och väntar eller har du någon annan taktik?
Jag försöker skriva ett så bra personligt brev som möjligt, enligt konstens alla regler. Sedan gör jag samma sak med mitt cv och läser på om hur brev och cv ska se ut, men tyvärr tycker alla "experter" helt olika, ofta motsats till varandra. Sedan skickar jag in ansökan och kort efter ringer jag om nummer finns, och pratar med kontaktpersonen om tjänsten, ställer frågor, visar intresse och ser till att de fått min ansökan. Sen avvaktar jag och ser vad som händer. På extra intressanta tjänster hör jag av mig efter ett tag och ser hur det går.
Citera
2024-09-12, 15:37
Medlem
Citat:
Alla utgifter är redan nerskurna så långt det går, men lån och andra "måste"-utgifter försvinner ju inte eller blir billigare bara för att man blir arbetslös. 10k efter skatt går inte att överleva på i dagens samhälle om man bor själv.
Många pensionärer lever på 10k efter skatt. Varför måste man ha lån? Att ta lån är alltid en risk som man måste stå för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in