2024-09-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsifroppsi
Fast det är bara en tolkning av lagen som Lexbase stödjer sig på. Ser fram emot att det får prövas rättsligt.

majoriteten av av domstolarna i Sverige håller med Lexbase och alla andra företag
Citera
2024-09-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesen
Rättsläget har inte förändrats.

https://www.imy.se/nyheter/imy-har-b...A5n%20enskilda.

Citat:
Anledningen till att IMY har omprövat sitt tidigare ställningstagande är att det har skett en utveckling av europeisk och svensk rättspraxis. För det första har enskilda som klagar till IMY fått en stärkt rättsställning och IMY:s skyldigheter att utreda och agera på deras klagomål har utökats. För det andra har det tydliggjorts att det behöver kunna ske en avvägning mellan rätten till skydd av personuppgifter samt yttrande- och informationsfriheten utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.

https://www.domstol.se/nyheter/2024/...givningsbevis/

Citat:
Innehavare av utgivningsbevis nekas att få ut personuppgifter eftersom det kan antas att uppgifterna kommer att behandlas i strid med EU:s dataskyddsförordning.

https://www.domstol.se/hogsta-forval...ddsforordning/ (Högsta förvaltningsdomstolen)

Citat:
Bolaget har utgivningsbevis och verksamheten faller därmed som utgångspunkt inom yttrandefrihetsgrundlagens område. Av en undantagsbestämmelse i yttrandefrihetsgrundlagen framgår att bestämmelserna i grundlagen inte hindrar att det i lag meddelas föreskrifter om förbud mot offentliggörande av uppgifter om bl.a. hälsa. Enligt EU:s dataskyddsförordning gäller att behandling av personuppgifter om hälsa i princip är förbjuden.

Både Högsta förvaltningsdomstolen och kammarrätten har kommit fram till att ett utgivningsbevis inte längre innebär ett frikort, vilket har lett till att Integritetsskyddsmyndigheten nu börjat granska dessa sidor, något de inte gjort tidigare.

Håll dig uppdaterad om utvecklingen innan du uttalar dig med sådan säkerhet.
Citera
2024-09-12, 11:11
Medlem
-Aftonbladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
https://www.imy.se/nyheter/imy-har-b...A5n%20enskilda.

https://www.domstol.se/nyheter/2024/...givningsbevis/

https://www.domstol.se/hogsta-forval...ddsforordning/ (Högsta förvaltningsdomstolen)

Både Högsta förvaltningsdomstolen och kammarrätten har kommit fram till att ett utgivningsbevis inte längre innebär ett frikort, vilket har lett till att Integritetsskyddsmyndigheten nu börjat granska dessa sidor, något de inte gjort tidigare.

Håll dig uppdaterad om utvecklingen innan du uttalar dig med sådan säkerhet.

Inläggsförfattaren Jojjesen är ett troll som hänger ut en person som klagat till IMY:
(FB) Dömd kvinnomisshandlare vill att IMY stoppar hans offentliga domar
Citera
2024-09-12, 12:56
Medlem
GDPRWarriors avatar
Du ska själv begära ett utdrag från belastningsregistret och visa upp det när din arbetsgivare begär det om du ska arbeta inom:

skola eller förskola
LSS (barn med funktionsnedsättning)
annan verksamhet för barn (till exempel i en förening som fritidsledare)
HVB-hem
försäkringsförmedling.
Ska du arbeta inom en annan yrkeskategori än de som beskrivs ovan har arbetsgivaren inte rätt att kräva att du ska visa upp ett registerutdrag. Du kan dock själv välja att visa upp ett utdrag för din arbetsgivare. Kontakta din uppdrags- eller arbetsgivare för att kontrollera vilket utdrag de vill att du ansöker om.

Du ska visa ett utdrag först när du har blivit erbjuden ett jobb eller ett uppdrag. Skicka aldrig med ett utdrag direkt i din jobbansökan. såskriver Polisen på deras hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstan...arbetssokande/

Men i verkligheten fungerar det inte alls så
Citera
2024-09-12, 13:00
Avstängd
KungPungPats avatar
Jag ska skriva en lista på alla mailadresser jag skriver till för att få dessa företag att respektera denna lag.. och ta bort uthängningen av min firma som folkbokförd människa, vilket ej stämmer, och innebär grovt förtal. Som stoppas nu.

Om nån har alla mailadresser redan så hade jag gärna sett adresserna listade här i tråden för att göra det enklare för folk som då kan skriva ett mail till alla adresser och få bort uthängningarna i ett svep.

Borde väl Skatteverket egentligen ha men dom struntar ju i denna lag totalt.
Citera
2024-09-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Anklagelserna mot mig, är helt falska och sprids endast för att skada mitt rykte. Jag har aldrig dömts för de brott som påstås. Mitt arbete som GDPRWarrior handlar om att försvara människors rätt till privatliv och integritet, inte om kriminalitet. Istället för att sprida osanningar borde Gunnar Axén ställa upp på en live debatt och diskutera dessa frågor öppet och ärligt.

Du menar att du inte är dömd för våldtäkt? Har du frågat Gunnar Axén om han vill ta en öppen debatt med dig? Det skulle han säkert ställa upp på.
Citera
2024-09-12, 14:11
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenssonsol
Hej Goled, Jag skrev som nedan för en tid sedan på FB, för du nämnde Ert mål i Attunda tingsrätt och målnumret är T 3743-23. Jag ringde då Attunda tingsrätt och fick ta del av handlingarna, så du kan förneka hur mycket du vill. Ert namn står som sökande i målet "Goled Raabi". Sedan var det bara att kontakta domstolarna och begära ut resterande domar som du genererat sedan du kom till Sverige.
Det retar mig oerhört att du anser att brottslingar har "RÄTT" till att begå brott och sedan ska ingen kunna spåra brottslingen. En stor del av flashbacks användare använder offentlighetsprincipen för att kunna spåra brottslingars verksamhet så lägg korten på bordet och stå för dina brott.

"Jag kontrollerade målet T 3743-23 i Attunda tingsrätt. som lämnade in målet är ju fy fan en notorisk förbrytare narkotikahandel, våldsbrott, hot om våld med mera.

Fattar inte hur Sverige släpper in alla dessa personer som kommer hit och begår brott och sedan ska de försöka förstöra vår demokrati. För mig är den svenska offentlighetsprincipen helig. Offentlighetsprincipen innebär att alla har rätt att ta del av offentliga handlingar... Domar avkunnade av svenska domstolar och beslut fattade av svenska myndigheter är just sådana offentliga handlingar som alla i Sverige har rätt att ta del av, ohindrat av Dataskyddsförordningen GDPR.. Integritetsförespråkarna som anser att brottslingarnas integritet går före de laglydigas rätt att se offentliga handlingar ska sättas på samma flyg med enkel biljett så vi kan börja sanera Sverige. För vi kan inte ha en ordning i landet där brottslingar får härja fritt utan allmänhetens vetskap. Jag ser helst att domstolarna gör det helt tillgänglig för alla att söka vissa mål kostnadsfritt och inte som det är idag där rättsdatabaser är den snabbaste källan till offentliga handlingar mot betalning."
Målet T 3743-23 handlar om att jag har besegrat er – utan advokat och utan juridisk utbildning. Jag kommer att göra det igen när EU-domstolen säger sitt sista ord i ärendet. Svenska folket kan själva begära ut detta tvistemål och läsa all information svart på vitt. Låt folket själva bedöma sanningen, istället för att tro på era falska påståenden.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-09-12 kl. 14:17.
Citera
2024-09-12, 14:15
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosen1991
Du menar att du inte är dömd för våldtäkt? Har du frågat Gunnar Axén om han vill ta en öppen debatt med dig? Det skulle han säkert ställa upp på.
De som kan tänka själva förstår att detta inte stämmer. Ni har uppenbart missbedömt mig, och ni kan inte skada mig längre. Skriv vad ni vill, men jag kommer alltid vara där för att säga sanningen. Jag utmanar er till en öppen debatt. SVT och andra medier har visat intresse för att träffa mig, och jag välkomnar en tre timmar lång debatt med Gunnar Axén och Gunnar Strömmer. Det är dags att låta svenska folket få se och höra hela sanningen.
Citera
2024-09-12, 14:24
Medlem
GDPRWarriors avatar
Jag har redan besegrat er i rättssalen, och snart möter jag er på er egen mark – i media. Där kommer jag att vinna igen, det är jag helt säker på. Ni har försökt hindra mig från att leva mitt liv privat, men i slutändan är det ni som gör mig känd. Det är ni som drar ut mig i offentligheten, och det är där jag kommer att slå tillbaka starkare än någonsin.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-09-12 kl. 14:30.
Citera
2024-09-12, 14:30
Medlem
Citat:
De som kan tänka själva förstår att detta inte stämmer. Ni har uppenbart missbedömt mig, och ni kan inte skada mig längre. Skriv vad ni vill, men jag kommer alltid vara där för att säga sanningen. Jag utmanar er till en öppen debatt. SVT och andra medier har visat intresse för att träffa mig, och jag välkomnar en tre timmar lång debatt med Gunnar Axén och Gunnar Strömmer. Det är dags att låta svenska folket få se och höra hela sanningen.

Tror du att justitieministern skulle ta sig tid och debattera med en brottsling om brottslingens rättigheter? Det finns ingen normal som vill ta i dig med tång så länge du förnekar dina brott.. Du ska genom ett anonymt kontot "GDPR Warrior" samla in pengar som kommer gå rakt ner i din ficka. På sin höjd kommer du köpa en flygbiljett till Bryssel och sova några nätter på hotell. Förmodligen kommer du då förberedda nya brott, lite smuggling eller liknade.
Citera
2024-09-12, 14:40
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenssonsol
Tror du att justitieministern skulle ta sig tid och debattera med en brottsling om brottslingens rättigheter? Det finns ingen normal som vill ta i dig med tång så länge du förnekar dina brott.. Du ska genom ett anonymt kontot "GDPR Warrior" samla in pengar som kommer gå rakt ner i din ficka. På sin höjd kommer du köpa en flygbiljett till Bryssel och sova några nätter på hotell. Förmodligen kommer du då förberedda nya brott, lite smuggling eller liknade.
Justitieministern har redan indirekt engagerat sig i mitt fall i EU-domstolen, vilket visar hur relevant och viktig min kamp är på den politiska arenan. Att kalla mig för en "brottsling" är bara ett försök att underminera den allvarliga diskussionen om integritet och rättigheter. Pengarna från insamlingen går huvudsakligen till det som beskrivs – att driva processen och skydda människors rättigheter. En del av medlen går också till mig, eftersom jag för närvarande saknar både bostad och fast inkomst. Jag står öppet för vad jag gör, och allt kan granskas av den som vill se sanningen. https://www.dagensjuridik.se/nyheter...lexbase-malet/
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-09-12 kl. 14:48.
Citera
2024-09-12, 15:02
Medlem
Citat:
Jag älskar att de attackerar mig – det är faktiskt helt perfekt. Det de inte förstår är att deras attacker fungerar som bensin för mig. Varje gång de försöker trycka ner mig eller sprida lögner, ger det mig ännu mer kraft att fortsätta kämpa för sanningen och för de rättigheter jag står upp för. De tror att de kan stoppa mig, men i verkligheten ger de mig bara ännu mer motivation att lyckas och att bevisa dem fel.
Troligtvist attackerar de dig (och andra) för att få en reaktion som de sedan kan använda emot dig. Ignorera trollen helt och hållet istället. Om någon kommer med vettig kritik så är självklart diskussion viktigt, men i detta fall är det ingen vits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in