2024-06-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Det är nog det som är Noybs plan. De skriver att de kommer väcka talan om inte IMY gör något åt sidan. Noyb har väckt grupptalan innan, det fallet jag känner till fick de ihop runt 3000 personer.

https://noyb.eu/sites/default/files/...l_redacted.pdf

Låter rimligt och som en bra plan.

Min spontana gissning är att sajterna kommer vara antingen borta eller förändrade i grunden inom två år: det är så många bollar i rullning nu att det är svårt för dem att överleva.

Möjligt negativt förhandsbesked i GDPRWarrior-målet

IMYs bedömning att de visst kan hantera individuella klagomål även när sajter har utgivningsbevis

Förlusten i högsta instans avseende psykiatrisk tvångsvård

Regeringsuppdrag att se över integritet på nätet

NOYBs klagomål

Med mera ...

Sajterna behöver - och kommer att behöva fler - heltidsanställda jurister om de ska försvara sig adekvat i olika rättsinstanser. Det är INTE billiga anställningar. I varje förlorat mål måste de också betala rättegångskostnader. I slutändan finns också (den teoretiska) risken för individuella åtal mot olika företrädare (orkar inte diskutera detta vidare då det är juridiskt snårigt och olika bedömningar från fall till fall, men jfr med Think Pink och UNIK där företrädare fick straffrättsligt ansvar för händelser inom företagsverksamheten).
Citera
2024-06-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Låter rimligt och som en bra plan.

Min spontana gissning är att sajterna kommer vara antingen borta eller förändrade i grunden inom två år: det är så många bollar i rullning nu att det är svårt för dem att överleva.

Möjligt negativt förhandsbesked i GDPRWarrior-målet

IMYs bedömning att de visst kan hantera individuella klagomål även när sajter har utgivningsbevis

Förlusten i högsta instans avseende psykiatrisk tvångsvård

Regeringsuppdrag att se över integritet på nätet

NOYBs klagomål

Med mera ...

Sajterna behöver - och kommer att behöva fler - heltidsanställda jurister om de ska försvara sig adekvat i olika rättsinstanser. Det är INTE billiga anställningar. I varje förlorat mål måste de också betala rättegångskostnader. I slutändan finns också (den teoretiska) risken för individuella åtal mot olika företrädare (orkar inte diskutera detta vidare då det är juridiskt snårigt och olika bedömningar från fall till fall, men jfr med Think Pink och UNIK där företrädare fick straffrättsligt ansvar för händelser inom företagsverksamheten).

Vad menar du med det?
Citera
2024-06-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Vad menar du med det?

EU-domstolen kan ge beskedet att det inte är tillåtet att publicera domar i offentligt sökbara register. Ett sådant besked skulle vara ett enormt bakslag för sajter som Lexbase/verifiera/MrKoll etc.
Citera
2024-06-30, 12:08
Medlem
Citat:
EU-domstolen kan ge beskedet att det inte är tillåtet att publicera domar i offentligt sökbara register. Ett sådant besked skulle vara ett enormt bakslag för sajter som Lexbase/verifiera/MrKoll etc.

När ska det fallet upp?

Du glömde förresten i din uppräkning svenska domstolarnas allt större ovillighet att lämna ut domar till sajterna med utgivningsbevis.
Citera
2024-06-30, 12:11
Medlem
Citat:
När ska det fallet upp?

Det ligger ju på EU-domstolens bord as we speak, så det är bara en fråga om intern kötid, men det är omöjligt att veta. Någon månad eller så, gissningsvis.

Citat:
Du glömde förresten i din uppräkning svenska domstolarnas allt större ovillighet att lämna ut domar till sajterna med utgivningsbevis.

Ja, verkligen relevant. Inte lika kul för kunderna att betala för tjänster där viss data inte uppdateras ...
Citera
2024-06-30, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Fick du något svar tillbaka från dem först eller var det bara tyst?
Jag har själv skrivit till Lexbase, mrKoll och krimfup men inte hört något ännu efter en vecka..

Fick inget svar. Sökte upp mig själv och såg att jag var borta. Hade även inlett ett klagomål via IMY men jag hade tagits bort innan IMY tog upp klagomålet.
Citera
2024-06-30, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Fick inget svar. Sökte upp mig själv och såg att jag var borta. Hade även inlett ett klagomål via IMY men jag hade tagits bort innan IMY tog upp klagomålet.

Antar att det var när domen borde varit gallrad efter 5 el 10 år?
Citera
2024-06-30, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skabaraju

Nej, i deras yttrande till IMY skrev de att de tog bort mig efter att jag begärde bli borttagen. Min dom skulle inte ha gallrats än.
Citera
2024-06-30, 17:09
Medlem
Citat:
Nej, i deras yttrande till IMY skrev de att de tog bort mig efter att jag begärde bli borttagen. Min dom skulle inte ha gallrats än.

Snyggt, måste ta tag i detta också.
Citera
2024-06-30, 17:16
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Snyggt, måste ta tag i detta också.

Vill dock höja ett varningens finger:

Borttagen från Lexbase innebär, visserligen, att allmänheten inte kan söka på dig, men det luriga är att de behåller dig i sitt register i Verifiera som är Lexbase systerföretag (eller mer korrekt ytterligare en del av Legal Newsdesk Sweden AB).

Det innebär att det är oerhört mycket svårare att söka och få jobb eftersom du lyser rött i många rekryteringssystem ...
Citera
2024-06-30, 17:26
Medlem
Citat:

Borttagen från Lexbase innebär, visserligen, att allmänheten inte kan söka på dig, men det luriga är att de behåller dig i sitt register i Verifiera som är Lexbase systerföretag (eller mer korrekt ytterligare en del av Legal Newsdesk Sweden AB).

Det innebär att det är oerhört mycket svårare att söka och få jobb eftersom du lyser rött i många rekryteringssystem ...

Jo förvisso. Jag har dock fått ett jobb nu men fick höra bakvägen att vi missat ett projekt pga att beställaren kollat upp mig på Lexbase. Händer det igen så är jag förmodligen rökt.
Citera
2024-06-30, 17:38
Medlem
Citat:

Det har jag koll på. Har samtidigt även klagat till IMY angående Lexbase, Verifiera och även Trobar. Hittills har endast mitt klagomål mot krimfup tagits upp. Förhoppningsvis kan jag komma med en uppdatering angående de andra klagomålen snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in