• 4
  • 5
2024-09-11, 13:43
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Du hade haft en poäng om du fått skriva kontrakt och sen fått höra att dom ha ångrat sig och vägrar låta dig jobba. Ansökningar är inte kontrakt.
Men företag kan avskeda dig på dag 1. Detta handlar inte om lagen utan det handlar om vad som är rättvist och hur det fungerar i verkligheten. Man söker alltid efter bättre jobb och hittar man det så ger man fingret till förra chefen.
Citera
2024-09-12, 10:11
Medlem
Triremers avatar
I mitt nuvarande jobb får jag jobba utomlands 2 månader per år. Reglerna är att jag måste vara tillgänglig normal kontorstid i Sverige. Vi har inga krav på hur många dagar jag ska vara inne på kontoret och hälften av mina kollegor bor inte ens i Sverige. Så det är knappt lönt att ha en fast punkt att samlas på.

I förra jobbet fick jag reda på precis när jag sagt upp mig att jag kunde få bo utomlands (om skatten inte var ofördelaktig för dem) inom EU. Ett hus i Spanien hade inte varit helt fel. Dåvarande tjej kunde också jobba hemifrån.
Citera
2024-09-12, 13:21
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
vi har kommit fram till att det är mestadels en myt med att jobba hemifrån från andra länder om man inte startat sin egen konsultfirma.

Det är ingen myt, jag känner flera som är anställda av svenskt bolag och bor utomlands.

Vet inte varför du gör en grej av det, en hel del gör detta idag...
Citera
2024-09-12, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det är ingen myt, jag känner flera som är anställda av svenskt bolag och bor utomlands.

Låter som fake news, själv har jag inte hört om en enda som har den möjligheten.

Tycker man även märker av i platsannonser att företag är noga med att peka ut på ett eller annat sätt att "arbetet hos oss sker både från kontoret och vid möjlighet från hemmet", för att inte tala om att resenärer i kollektivtrafiken har ökat igen på ett märkbart sätt.
Citera
2024-09-12, 20:26
Citat:

ge mer info då så vi vet att det är verkligen relevanta arbeten alltså jobba hemifrån från vart som helst i världen (för det mesta, jag fattar vissa länder som ryssland mm inte går). Och utan att behöva göra resor till sverige imellanåt. Vad är det för arbeten och är dem konsulter eller inte? Hur bra är dom på sina arbeten? Är de top 10% eller medelsnittsbra?
Citera
2024-09-12, 20:43
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
ge mer info då så vi vet att det är verkligen relevanta arbeten alltså jobba hemifrån från vart som helst i världen (för det mesta, jag fattar vissa länder som ryssland mm inte går). Och utan att behöva göra resor till sverige imellanåt. Vad är det för arbeten och är dem konsulter eller inte? Hur bra är dom på sina arbeten? Är de top 10% eller medelsnittsbra?

Men det är liksom inget konstigt inom min bransch, it-branschen.

Alla jag känner som flyttat är anställda hos svenskt konsultbolag.

Jag vet inte var du vill komma, du verkar rätt oerfaren, att resa i jobbet speciellt som konsult är ganska naturligt framförallt om du har kontoret i Sthlm och du bor i Spanien tex, de flesta möten tar man på Teams.
Så klart företaget betalar resor och hotell när det är jobbrelaterat.
Om.man flyttar utomlands får man ju vara beredd resa hem ibland över dagen så jag fattar inte varför du är rädd för det?

De är ju fortfarande mantalskrivna i Sverige så de skattar enligt svensk lag, inga konstigheter
Citera
2024-09-12, 20:57
Citat:
Men det är liksom inget konstigt inom min bransch, it-branschen.

Alla jag känner som flyttat är anställda hos svenskt konsultbolag.

Jag vet inte var du vill komma, du verkar rätt oerfaren, att resa i jobbet speciellt som konsult är ganska naturligt framförallt om du har kontoret i Sthlm och du bor i Spanien tex, de flesta möten tar man på Teams.
Så klart företaget betalar resor och hotell när det är jobbrelaterat.
Om.man flyttar utomlands får man ju vara beredd resa hem ibland över dagen så jag fattar inte varför du är rädd för det?

De är ju fortfarande mantalskrivna i Sverige så de skattar enligt svensk lag, inga konstigheter
Det spelar stor roll vad för jobb, det finns hur många bransher som helst inom IT. Som sagt det är en myt då för du säger ju att dem måste vara beredda att flyga till sverige då och då och även skatta i sverige. Det är inte riktigt den friheten som jag förklarar i trådstarten.

Jag har sagt så många gånger nu att det handlar om att jobba hemifrån från vart som helst i världen, inte bara EU, och inte vara tvungen att flyga till sverige hela tiden varje år och skatta i sverige.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in