2024-09-08, 19:26
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
vad menar du exakt? om arbetsgivaren är svensk men jag jobbar hemifrån från bali, är det sverige eller bali som arbetet är utfört i? Tänk om man använder en vpn eller fjärrstyrning att jobba från en dator i sverige men man sitter i bali?

Och vad händer om man inte har skatteavtal med landet?
Om du fysiskt är i Bali när du utför arbetet, då jobbar du från Bali. Det är inte relevant om du har en VPN eller inte, utan det som gäller är var du fysiskt befinner dig.

Vad som gäller för Bali kan du läsa om här, då Sverige har ett skatteavtal med Indonesien. https://www4.skatteverket.se/downloa...Indonesien.pdf

Så i ditt scenario så skulle inkomsten först beskattas till Indonesien. Ifall skatten till Indonesien är lägre än vad den skulle vart om arbetet utfördes i Sverige, så ska mellanskillnaden också skattas till Sverige.
Citera
2024-09-08, 19:45
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Skottpengar på sådana. Dock, är det inget "straff" inblandat då han skrivit på ett kontrakt?

Med tanke på hur många företag beter sig som rövhål idag så vad spelar det för roll?

Rätt kul hur arbetsgivarna vill man ska vara men själv beter sig som svin, hsn gjorde rätt då han hade ett bättre erbjudande
Citera
2024-09-08, 22:42
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Om du fysiskt är i Bali när du utför arbetet, då jobbar du från Bali. Det är inte relevant om du har en VPN eller inte, utan det som gäller är var du fysiskt befinner dig.

Vad som gäller för Bali kan du läsa om här, då Sverige har ett skatteavtal med Indonesien. https://www4.skatteverket.se/downloa...Indonesien.pdf

Så i ditt scenario så skulle inkomsten först beskattas till Indonesien. Ifall skatten till Indonesien är lägre än vad den skulle vart om arbetet utfördes i Sverige, så ska mellanskillnaden också skattas till Sverige.
Så om man har skatteavtal då börjar man betala skatt till landet man reser till på direkten från dag 1 man landar där?

Men om man inte har skatteavtal?
Citera
2024-09-08, 22:44
Citat:
Saken gäller inte att tvinga någon till utföra något arbete dock. Det är angående en eventuell ersättning för kontraktsbrott och de kostnader som tillkom på grund av det. Det är inte säkert näst bäste kandidat finns kvar tillgänglig, allt administrativt arbete och tiden som spills när man kunde kommit igång dagar/veckor tidigare. Troligen inte lönt och relativt små summor men vissa vill bara att rövhål inte ska komma undan utan några konsekvenser för sitt lata svineri.
Företagen tvingar oss till att göra så. Företagen intervjuar hundratals eller tusentals personer då måste vi göra samma sak och ansöka till så många jobb som möjligt samtidigt om vi vill få tag i ett jobb under vår livstid. Företagen betalar inte oss någonting när de säger "vi går vidare med någon annan istället" efter de har slösat vår tid.
Citera
2024-09-09, 06:59
Medlem
Citat:
Saken gäller inte att tvinga någon till utföra något arbete dock. Det är angående en eventuell ersättning för kontraktsbrott och de kostnader som tillkom på grund av det. Det är inte säkert näst bäste kandidat finns kvar tillgänglig, allt administrativt arbete och tiden som spills när man kunde kommit igång dagar/veckor tidigare. Troligen inte lönt och relativt små summor men vissa vill bara att rövhål inte ska komma undan utan några konsekvenser för sitt lata svineri.

Jag bara konstaterar att det oftast kostar mer än det smakar, och därför lägger de flesta arbetsgivare inte tid på sådant.
Citera
2024-09-09, 07:25
Medlem
Ja det är en myt. Efter corona och man hade fått njuta av hemarbete på heltid så började jag fundera på och fantisera om hur jag skulle sticka iväg och jobba en månad lite här och därifrån beroende på humör. En månad i Spanien på vintern kanske och så.

Men icke sa nicke, när vi fick sunkig 50% kontorsnärvaro på tisdagar och torsdagar. Går ju knappt att få till en långhelg.
Citera
2024-09-09, 07:35
Medlem
Masingas avatar
Med "jobba" så menar de trading?
Citera
2024-09-09, 18:17
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Ja det är en myt. Efter corona och man hade fått njuta av hemarbete på heltid så började jag fundera på och fantisera om hur jag skulle sticka iväg och jobba en månad lite här och därifrån beroende på humör. En månad i Spanien på vintern kanske och så.

Men icke sa nicke, när vi fick sunkig 50% kontorsnärvaro på tisdagar och torsdagar. Går ju knappt att få till en långhelg.

Det är lite lustigt hur alla företag följer varandra som någon stor megafon ropar ut att nu ska alla jobba 3 dagar på kontoret och 2 hemma.

Vi har den policyn också men jag skiter i det högaktningsfullt i det, chefen är konflikträdd då han vet jag slutar annars.

Man måste våga gå emot också och inte vara sån toffel många är.

Vad gäller utomlands är det ingen som kan kolla ändå så länge företaget håller tyst om det, du kan sitta var du vill i världen, speciellt inom min bransch där närvaro inte krävs så ofta utan det räcker med en laptop och en vpn koppling

Men det gäller hitta ett företag som har sån möjlighet, oftast mindre företag är flexibla med det
Citera
2024-09-09, 19:41
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Så om man har skatteavtal då börjar man betala skatt till landet man reser till på direkten från dag 1 man landar där?

Men om man inte har skatteavtal?
Om det inte finns något skatteavtal mellan Sverige och landet du jobbar i, och du samtidigt är 'obegränsat skatteskyldig' i Sverige ska du betala full inkomstskatt till Sverige. Du beskattas också i det landet du jobbar i enligt deras skatteregler, eftersom att i de flesta land finns inkomstskatt innebär det att du kommer dubbelbeskattas.
Citera
2024-09-09, 20:03
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Företagen tvingar oss till att göra så. Företagen intervjuar hundratals eller tusentals personer då måste vi göra samma sak och ansöka till så många jobb som möjligt samtidigt om vi vill få tag i ett jobb under vår livstid. Företagen betalar inte oss någonting när de säger "vi går vidare med någon annan istället" efter de har slösat vår tid.

Du hade haft en poäng om du fått skriva kontrakt och sen fått höra att dom ha ångrat sig och vägrar låta dig jobba. Ansökningar är inte kontrakt.
Citera
2024-09-09, 20:35
vi har kommit fram till att det är mestadels en myt med att jobba hemifrån från andra länder om man inte startat sin egen konsultfirma.

Frågan är hur mycket svårare blir det att bli anställd om man ansöker till jobbannonser som en konsult i sitt egen enmansfirma? Man måste nog vara en av top 10% i sitt yrke för att företaget ska chansa anställa en konsult i långtbortistan istället för någon som bor i sverige. Det räcker nog alltså inte bara att ha relevant arbetserfarenhet. Ens CV måste nog vara så bra som den bara kan bli. Rekryterare får inte hitta en enda sak att klaga om i ditt CV.

Eller har jag fel? Om jag har rätt då är allt detta med jobba hemifrån en myt om det är så få som kan lyckas med det.
Citera
2024-09-09, 21:32
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Har några vänner och kollegor som gjort likadant men de har löst det genom att starta ett eget företag och hyra ut sig själva. Annars tillåter inte vår arbetsgivare att man befinner sig vart som helst. Detta har med regler, försäkringar, företagshälsovård och deras ansvar för den anställde att göra.

Det var många företag som tog i från tårna under pandemin och lovade sina anställda väldigt förmånliga "work from home"-policies. Men de kommer nog att börja dra åt snaran där om de inte redan gjort det.
Det var ju någon svensk hemmajobbincident som fick lite uppmärksamhet under pandemin. En unge hade kastat leksak på hemmajobbande förälder, vilket var ett arbetsmiljöproblem. Sitter man och jobbar i någon djungel kan nog arbetsmiljön vara ännu värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in