2024-09-11, 04:22
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Varför gör man inte sparkcyklarna med större framhjul? De vanliga små verkar inte klara mycket mer än salsgolvunderlag. Åtminstone de hyrbara är det väl få som tar under armen och in i hissen, och förmodligen är det ovanare folk som hyr också, generellt.
Citera
2024-09-11, 07:21
Medlem
Ett litet potthål, och det blir en framåtvolt med de små hjulen. Jag begriper inte hur de kan vara tillåtna. Alltså, barn skjutsar på den, utan hjälm.
Citera
2024-09-11, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Jag kan ärligt inte förstå hur det är lag på hjälm på mopped men att åka elspark eller cykla är ok utan. Senast jag var nere på byn såg jag en elcykel köra förbi en mopped.
Håller med men antagligen är det därför att den inte går mer än 20 km/h.

Men i praktiken stämmer det ju inte eftersom den går snabbare i nedförsbackar och många har högre mahxastighet än 20 vilket är olagligt
Citera
2024-09-11, 15:46
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Håller med men antagligen är det därför att den inte går mer än 20 km/h.

Men i praktiken stämmer det ju inte eftersom den går snabbare i nedförsbackar och många har högre mahxastighet än 20 vilket är olagligt

Förklaringen är ju enkel. Många av dessa elmopeder går olagligt fort. Spelar ingen roll vad lagen säger om skydd och hastigheter, de är olagliga. Punkt. Men vare sig kommun eller polis bryr sig. Folk får väl köra ihjäl sig. Inte fan bryr jag mig, mer än om skattepengar som går åt till att skrapa upp deras hjärnsubstans från asfalten eller när jag själv blir utsatt för idioterna i trafiken. I övrigt får de gärna dö "by their own devices".
Citera
2024-09-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Förklaringen är ju enkel. Många av dessa elmopeder går olagligt fort. Spelar ingen roll vad lagen säger om skydd och hastigheter, de är olagliga. Punkt. Men vare sig kommun eller polis bryr sig. Folk får väl köra ihjäl sig. Inte fan bryr jag mig, mer än om skattepengar som går åt till att skrapa upp deras hjärnsubstans från asfalten eller när jag själv blir utsatt för idioterna i trafiken. I övrigt får de gärna dö "by their own devices".
Ja det var ju det jag skrev att många har högre maxhastighet än 20 men du trodde jag endast menade nedför.

Sedan borde du bry dig om du är så rädd för dina skattepengar för elsparkarna orsakar många besök på akuten gällande ortopedi med mera
Citera
2024-09-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Alla tvåhjuliga fordon som har hjul med liten diameter är extremt svåra att manövrera jämfört med dom som har större hjul.
Små hjul är bara lämpliga på HELT SLÄTT UNDERLAG typ betonggolv, att du klarar dig bra beror troligen på att du har både bra balans och konsekvenstänk.
Det enda som är bra med en elspark är den låga tyngdpunkten.

Det skulle vara krav på förarbevis för dom här leksakerna, då skulle det finnas åldersgräns, någon form av utbildning, ett bevis att förlora om man missköter sig och möjlighet för polisen att lagföra dom som inte framför dom på ett ansvarsfullt sätt.

Det blev krav på försrbevis för vattenskotrar till slut, av en anledning...

Jag tycker dom är lätt att hantera, går bra att åka på flesta underlag, åker i både elljusspår som lättare packade grusvägar pch knagglig asfalt och kullersten.

Men du kan såklart inte åka offroad med en elsparkcykel.

Och du får anpassa farten egter väglaget och ha ögonen med dig.

Jag kör ansvarsfullt. Saktar ner vid möten av barn och hundar. Saktar ner vid nedförsbackar, kurvor och svängar. Signalerar när jag ska svänga och åker på den sida av vägen jag ska svänga å.

Jag försöker tänka lite som jag skulle köra en bil eller moped i trafiken, låter lite överdrivet men har klarat mig från olyckor.

Jag håller med om att förarbevis hade varit något, folk kör som om dom har stulit prylen och den passar inte som höghastighetsfordon. Jag tycker att 25km/h är tillräckligt, nästan lite för snabbt för ett sånt fordon.
Citera
2024-09-12, 00:32
Medlem
Skiter fullständigt i era debatter om det är farligt eller ej, hur många olyckor det är etc. Vem fan dog ?
Senast redigerad av vickypinkie 2024-09-12 kl. 00:33. Anledning: Felstavat
Citera
2024-09-12, 09:32
Citat:
Ursprungligen postat av vickypinkie
Skiter fullständigt i era debatter om det är farligt eller ej, hur många olyckor det är etc. Vem fan dog ?

Wilh*lm ing*ll
Citera
2024-09-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av houseelfdobby
Det sker inga olyckor om man kör ansvarsfullt.

Jag åker dagligen mellan jobb och hem och har sett hur illa dom flesta kör. Full blås i medförsbackar, 2 och 2 på en. Telefonen i handen. Tittar på kompisen som åker bredvid.

Kör vingligt, håller sig i te på en sida av vmgen, saktar inte in vid kurvor, vägkanter. Håller knte öga på hur vägen ser ut. Kör i full blåst när det är mörkt ute. Checkar inte av om ex en bil kommer vid övergångställe utan kör bara på. M.m

Ingen trafikvett övh.

Det är inte fel på sparkcyklar. Det är fel på den som åker på dom.

Jag har kört i flera år och aldrig haft en olycka.

Samma här jag med pendlar till jobbet på sparlcykel dagligen har aldrig råkat ut för en olycka men jag har även en hjälm på huvudet för säkerhets skull.

Problemet är ju vad du redan varit inne på att folk är inte uppmärksamma de skjutsar, vinglar, hoppar, pratar i telefon, kör rakt ut bland bilister utan att se sig för osv.

Sen undrar man ju varför flera småungar kan åka på dessa cyklar utan hjälmar en 7 åring har inget i trafiken att göra, borde vara 18 års gräns på dessa cyklar.
Citera
2024-09-12, 15:06
Medlem
sandyhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamcatcher123
Wilh*lm ing*ll

Har du källa på det? Otroligt sorgligt....
Citera
2024-09-12, 18:03
Citat:
Ursprungligen postat av sandyhell
Har du källa på det? Otroligt sorgligt....

Jo jag har en källa. Men tyvärr ingen ja kan dela. Men nån fler kan säkert bekräfta de.
Citera
2024-09-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugmotor
Statistik visar att fler dör i elsparkcyckelrelaterade om man jämför procentuellt, dags att förbjuda skiten folk behöver röra på sig
Skitsnack, vart har du fått det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in