2024-09-09, 19:21
Avslutad
Uppgifter om olyckan, som inträffade i slutet av augusti, har inte nått media tidigare. En man i 25-årsåldern omkom.

Exakt vad som hänt är fortfarande oklart, men det handlar inte om någon kollision med annat fordon utan mannen har kraschat med elsparkcykel och fått så pass omfattande skador att han senare avled.

https://nsd.se/nyheter/lulea/artikel/man-i-25-arsaldern-kraschade-med-elsparkcykel-dog-av-skadorna/jowp077l

Någon som vet mer?
Citera
2024-09-09, 22:16
Medlem
Många olyckor med dom. Folk verkar tro man är totalt odödlig så fort man står på en sådan.
Citera
2024-09-09, 23:08
Medlem
Mysquos avatar
Det är mer förvånande att det inte händer oftare. Flyger fram i 20 knyck, det lilla framhjulet åker ner i ett hål i marken eller slår i en kant och så gör föraren ett dyk rakt ner i asfalten med händerna kvar vid midjan. Om man skjutsar på den så blir det även extra knuff för föraren rakt ner i asfalten.
Citera
2024-09-09, 23:52
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Det är mer förvånande att det inte händer oftare. Flyger fram i 20 knyck, det lilla framhjulet åker ner i ett hål i marken eller slår i en kant och så gör föraren ett dyk rakt ner i asfalten med händerna kvar vid midjan. Om man skjutsar på den så blir det även extra knuff för föraren rakt ner i asfalten.

Detta har hänt mig med hål i marken. Det var mörkt och en kall vinterkväll. Körde sån jävla voi och prata telefon samtidigt och så var det ett jävla hål i marken så jag gjorde en framåt volt med sparkcykeln. Hade jag inte haft min luva på mig från min parajumper vinterjacka kanske jag inte hade skrivit detta inlägg idag utan varit en artikel i media. Bojkottar sparkcyklar nu.
Citera
2024-09-10, 00:20
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Har sett både invandrarmammor och WT pappor köra med ett barn framför dem. Undrar vad som händer med barnet om de ramlar.
Citera
2024-09-10, 00:29
Medlem
Panzeradlers avatar
En kompis drog i backen nyligen efter några öl. Hn glider runt med nackkrage i dagsläget. Han hade änglavakt då han saknade hjälm.

Jag kan ärligt inte förstå hur det är lag på hjälm på mopped men att åka elspark eller cykla är ok utan. Senast jag var nere på byn såg jag en elcykel köra förbi en mopped.
Citera
2024-09-10, 01:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
Uppgifter om olyckan, som inträffade i slutet av augusti, har inte nått media tidigare. En man i 25-årsåldern omkom.

Exakt vad som hänt är fortfarande oklart, men det handlar inte om någon kollision med annat fordon utan mannen har kraschat med elsparkcykel och fått så pass omfattande skador att han senare avled.

https://nsd.se/nyheter/lulea/artikel/man-i-25-arsaldern-kraschade-med-elsparkcykel-dog-av-skadorna/jowp077l

Någon som vet mer?

-En omedelbar tanke är,
NYKTER förstås?
Samt forslad till Sunderbyns sjukhus där anhöriga fått ta emot av det som återstår.-tragiskt.
Senast redigerad av Deloso 2024-09-10 kl. 01:19.
Citera
2024-09-10, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
-En omedelbar tanke är,
NYKTER förstås?
Ja förmodligen.
Den som är riktigt aspackad brukar ju vara tillräckligt lealös (=avslappnad), bedövad mot smärta samt ha tillräckligt förslöade reflexer så att fallolyckor ofta avlöper med osannolikt lindriga konsekvenser.
Däremot är ju sannolikheten ATT råka ut för olyckor givetvis mycket högre för personer som är påverkade av rus av allehanda slag.
Citera
2024-09-10, 01:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja förmodligen.
Den som är riktigt aspackad brukar ju vara tillräckligt lealös (=avslappnad), bedövad mot smärta samt ha tillräckligt förslöade reflexer så att fallolyckor ofta avlöper med osannolikt lindriga konsekvenser.
Däremot är ju sannolikheten ATT råka ut för olyckor givetvis mycket högre för personer som är påverkade av rus av allehanda slag.

-Så din killgissning är sann-och vad är den egentligen?
Citera
2024-09-10, 06:27
Medlem
Qusimotos avatar
Dom flesta som kör dom saknar IQ så man blir ju inte direkt förvånad
Citera
2024-09-10, 07:29
Medlem
Någon info huruvida mannen hade druckit? Jag kan informera om att akuten/vården är ganska trötta på berusade, skadade elsparkcykelförare utan hjälm.

Tvärtom mot vad folk verkar tro i tråden så är alkohol vanligt vid dessa dödsolyckor. Risken att drabbas är tiotals eller hundratals gånger högre (jfr med trafik, där dödsolyckor i bil är hundratals gånger mer sannolikt under alkoholpåverkan). Det är möjligt att en full person kan undvika en fraktur, med lite tur. Men dessa förare dör inte av en fraktur utan snarare av traumatiska intracerebrala blödningar som resultat av en kraftig smäll mot huvudet. Med alkohol i kroppen är det högre risk för olycka och mindre chans att du lyckas skydda huvudet. Dessutom minskar alkohol blodets koagulationsförmåga vilket resulterar i att du blir mer lättblödande. Vid en intracerebral blödning är det väldigt dåligt.

Elsparkcyklar är inte särskilt farliga om du har en van och uppmärksam förare som anpassar sin hastighet såsom med alla andra fordon i trafiken. Problemet ligger inte i fordonet utan snarare i berusning, ovana förare som skjutsar och dylikt som beskrivits i tråden och ett allmänt slarvigt och ouppmärksamt körande. En van förare bromsar på korrekt vis (man använder främre benet, ståendes sidledes), är beredd/försiktig och har en viss vana av att köra och ramla. Jämför med skateboardåkare. Livsfarlig sport för Roger, 57. Men en ung person som vet hur man ska ramla kommer inte att skada sig alls i samma utsträckning trots konstanta fall i hög hastighet.
Senast redigerad av MpunktM 2024-09-10 kl. 07:42.
Citera
2024-09-10, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren

Någon som vet mer?

Det sker inga olyckor om man kör ansvarsfullt.

Jag åker dagligen mellan jobb och hem och har sett hur illa dom flesta kör. Full blås i medförsbackar, 2 och 2 på en. Telefonen i handen. Tittar på kompisen som åker bredvid.

Kör vingligt, håller sig i te på en sida av vmgen, saktar inte in vid kurvor, vägkanter. Håller knte öga på hur vägen ser ut. Kör i full blåst när det är mörkt ute. Checkar inte av om ex en bil kommer vid övergångställe utan kör bara på. M.m

Ingen trafikvett övh.

Det är inte fel på sparkcyklar. Det är fel på den som åker på dom.

Jag har kört i flera år och aldrig haft en olycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in