Citat:
Självklart får han skriva och tänka vad han vill, det är ju den rätten jag så ofta försvarar. Jag håller bara inte med honom och så är jag besviken på honom då det svärtar ned hans övriga skrivande, i min mening.
Hans blogg har om ukrainakriget haft ett relativt högt värde. Bloggandet har för mig också fungerat som en symbol för det absurda faktumet att public service får miljarder i skattepengar men ofta håller en sämre rapportering än en enskild persons blogg. Det visar för mig vikten av att ha ett diversifierat medielandskap, vilket jag anser att vi inte har.
Men som sagt, jag blir besviken när Lars tar avstånd från fritt tänkande och omfamnar woke. Dessa saker går mot ett fritt samhälle med fri media, yttrandefrihet och fria marknader.
Det får mig också att ifrågasätta hans incitament. Han har återkommande kritiserat etablerade medier och journalister. Gör man det så riskerar man att stämplas som högerextrem och att man bedriver alternativ media. Jag ser hans inlägg som en försäkran om att han fortfarande står på "rätt" sida, har rätt värdegrund osv. För det är ju klart, ska han fortsätta få inbjudningar till föreläsningar, eller få sina böcker sålda på bonnier-ägda Adlibris, så måste han i slutändan spela efter deras pipor. Han blir således ironiskt nog inte en fritt tänkande och uttryckande spelare.