2024-09-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Ser nu att MR.koll tagit bort mig på begäran, dock kommer sökresultatet upp på Google men går ej att gå in på länken. Hur ser de ut för er?

Så här kan du begära borttagning av personuppgifter från Google som en steg-för-steg-guide:

Steg 1: Gå till följande länk: Google Borttagning av personuppgifter > https://support.google.com/legal/ans...56471163876-EU

Steg 2: Klicka på "Create a request."

Steg 3: Välj "Google Search."

Steg 4: Välj "Google Search" igen.

Steg 5: Svara "NO" på frågan: "Does this request relate to content generated by AI within a Google product?"

Steg 6: Välj "Legal Reasons to Report Content."

Steg 7: Välj "Personal data / privacy."

Steg 8: Välj "Right to be forgotten."

Steg 9: Klicka på "Create request."

Steg 10: Fyll i ditt förnamn, efternamn och din kontakt-e-postadress. Under "I am acting on behalf of," välj "Myself."

Steg 11: Under "Identify the personal information you want removed and its location," klistra in URL(s) för de sidor där dina personuppgifter finns. Du hittar dessa genom att söka på ditt eget namn i Google och kopiera länken till sidan där dina uppgifter är publicerade.

Steg 12: I "Reason for removal" skriver du en begäran liknande den här:

Hej, Jag vill begära borttagning av sökresultat från Google som innehåller personuppgifter som har behandlats på ett olagligt sätt. Uppgifterna som publicerades utan mitt samtycke inkluderar mitt fullständiga namn, adress, telefonnummer och de fyra sista siffrorna i mitt personnummer.

Enligt Artikel 17 i GDPR har jag rätt att bli bortglömd och begär att Google tar bort sökresultatet som innehåller mina personuppgifter.

Enligt artikel 6 i GDPR krävs det samtycke från den registrerade personen för behandling av personuppgifter. Eftersom uppgifterna publicerades utan mitt samtycke, bryter detta mot GDPR.

Jag begär därför att Google tar bort sökresultaten som innehåller mina personuppgifter och att detta görs inom en rimlig tidsram enligt Artikel 12(3) i GDPR.

Tack för din uppmärksamhet, och jag ser fram emot att höra från er snart.

Vänliga hälsningar.

Detta kan vara en användbar guide för dig som vill ta kontroll över ditt digitala rykte och få bort oönskade sökresultat från Google, inklusive resultat från webbplatser som mrkoll, hitta.se, lexbase och liknande.
Citera
2024-09-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Hur lång tid tar det innan det försvinner från Google om man INTE skickar in till deras borttag? Skickade in men verkar inte fått till (döda) länken rätt eller så har de sjabblat.. syns fortfarande iaf.

Du får en bekräftelse från Google om de raderar länken.
Vissa sidor tar från 1-4 veckor andra kan ta längre tid om du inte begär borttagning
Om du har länkat fel länk till Google kan du göra en ny begäran.

Vilken hemsida undrar du över? Mrkoll?
Citera
2024-09-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Du får en bekräftelse från Google om de raderar länken.
Vissa sidor tar från 1-4 veckor andra kan ta längre tid om du inte begär borttagning
Om du har länkat fel länk till Google kan du göra en ny begäran.

Vilken hemsida undrar du över? Mrkoll?
Japp. Har skickat in igen så var mest en allmän fundering hur ofta det uppdateras på Google men är väl olika från site till site.
Citera
2024-09-11, 18:16
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racquel.Darrian
Gällande att logga in med bankid på Ratsit för att ta bort uppgifterna, är det verkligen säkert att göra det?

Eller är jag bara överdrivet försiktig och nojjig?

Vad ska Ratsit göra sno dina pengar eller?

Klart det är säkert Ratsit har funnits i hur många år som helst.
Senast redigerad av pOXE 2024-09-11 kl. 18:27.
Citera
2024-09-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Japp. Har skickat in igen så var mest en allmän fundering hur ofta det uppdateras på Google men är väl olika från site till site.

Va det Mrkoll? Vet att det har tagit månader för vissa och dagar för andra. Inget bra svar när det gäller dem.
Citera
2024-09-11, 18:44
Medlem
Citat:
Va det Mrkoll? Vet att det har tagit månader för vissa och dagar för andra. Inget bra svar när det gäller dem.
Ja, det var det. De har tagit bort mig, hamnar på "denna person finns inte längre" eller liknande. Men i googlesökresultatet syns ju fortfarande en rad med fullständigt namn, födelsedag och bostadsort.. så är nog mer Googles uppdatering gällande det som det ligger på.. jag vet inte om internetadressen ändrats, skickade in igen. (Kopierade länkadress i sökresultet, trycker man där länkas man automatiskt vidare till mrkoll.se/fel-person)
Antar man ska använda samma sida? https://reportcontent.google.com/forms/rtbf
Citera
2024-09-11, 18:53
Medlem
Citat:
Inte så att du ger dom tillgång till ditt BankID bara för att du ”identifierar” dig..

Det är väl sant, men risken att bli spoofad ökar nu när många använde BankID för att radera sina uppgifter från sajter med redan skumma upphovsmän
Citera
2024-09-11, 19:08
Medlem
Funkar att ta bort sig från alla sidor förutom lexbase fick svar och såhär skriver det

"Hej,

Lexbase är en rättsdatabas som speglar offentliga handlingar från Svenska myndigheter. Lexbase har utgivningsbevis för sin databas och den publicering som sker däri. Detta innebär att Lexbase databas och publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks i Yttrandefrihetsgrundlagen. Den svenska offentlighetsprincipen innebär att envar har rätt att ta del av offentliga handlingar. Domar avkunnade av svenska domstolar och beslut fattade av svenska myndigheter är just sådana offentliga handlingar som envar i Sverige har rätt att ta del av, ohindrat av Dataskyddsförordningen (GDPR). Det handlar till syvende och sist om att Lexbase (och övriga aktörer) agerar utifrån den offentlighetsprincip våra svenska domstolar och myndigheter arbetar utefter. Det domstolarna och myndigheterna publicerar i form av offentliga handlingar är även det Lexbase publicerar - i oförändrat skick. Polisens satta gallringsregler har ingen bäring på offentlighetsprincipen och de offentliga handlingar som kan begäras ut från domstolar och myndigheter och som av våra kunder kan ta del av i vår databas. Bedömningen görs alltid hos våra kunder och Lexbase är endast en aktör som samlar in och synliggör offentliga handlingar på ett smidigt och tidseffektivt sätt.

I övrigt hänvisar Lexbase till innehållet i 1 kap. 7 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.

(7 § EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.)

Med vänliga hälsningar
Lexbase Support"
Citera
2024-09-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brennwin
Följ guiden i trådstarten för att ta bort sökresultatet från Google. Även döda länkar eller länkar kopplade till dig (t.ex. länken till en person skriven på samma adress som dig) kommer upp i Google sök. Klistra in länkarna i Googles formulär och begär att de tas bort.
Ok så man ska klicka på Googlelänken kopiera o skicka in?
Citera
2024-09-11, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Använde du mallen?

Har gjort allt enligt guiden men fortfarande kvar på mrkoll
Japp. Märkligt försök en gång till!
Citera
2024-09-11, 20:45
Medlem
Citat:
Så här kan du begära borttagning av personuppgifter från Google som en steg-för-steg-guide:

Steg 1: Gå till följande länk: Google Borttagning av personuppgifter > https://support.google.com/legal/ans...56471163876-EU

Steg 2: Klicka på "Create a request."

Steg 3: Välj "Google Search."

Steg 4: Välj "Google Search" igen.

Steg 5: Svara "NO" på frågan: "Does this request relate to content generated by AI within a Google product?"

Steg 6: Välj "Legal Reasons to Report Content."

Steg 7: Välj "Personal data / privacy."

Steg 8: Välj "Right to be forgotten."

Steg 9: Klicka på "Create request."

Steg 10: Fyll i ditt förnamn, efternamn och din kontakt-e-postadress. Under "I am acting on behalf of," välj "Myself."

Steg 11: Under "Identify the personal information you want removed and its location," klistra in URL(s) för de sidor där dina personuppgifter finns. Du hittar dessa genom att söka på ditt eget namn i Google och kopiera länken till sidan där dina uppgifter är publicerade.

Steg 12: I "Reason for removal" skriver du en begäran liknande den här:

Hej, Jag vill begära borttagning av sökresultat från Google som innehåller personuppgifter som har behandlats på ett olagligt sätt. Uppgifterna som publicerades utan mitt samtycke inkluderar mitt fullständiga namn, adress, telefonnummer och de fyra sista siffrorna i mitt personnummer.

Enligt Artikel 17 i GDPR har jag rätt att bli bortglömd och begär att Google tar bort sökresultatet som innehåller mina personuppgifter.

Enligt artikel 6 i GDPR krävs det samtycke från den registrerade personen för behandling av personuppgifter. Eftersom uppgifterna publicerades utan mitt samtycke, bryter detta mot GDPR.

Jag begär därför att Google tar bort sökresultaten som innehåller mina personuppgifter och att detta görs inom en rimlig tidsram enligt Artikel 12(3) i GDPR.

Tack för din uppmärksamhet, och jag ser fram emot att höra från er snart.

Vänliga hälsningar.

Detta kan vara en användbar guide för dig som vill ta kontroll över ditt digitala rykte och få bort oönskade sökresultat från Google, inklusive resultat från webbplatser som mrkoll, hitta.se, lexbase och liknande.
Oj tack för guiden! Ser ut att man kan välja vilka sidor man vill få bort alltså. Är ju bra om man finns iaf på eniro och hitta.
Citera
2024-09-11, 21:36
Medlem
Brennwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Ok så man ska klicka på Googlelänken kopiera o skicka in?
Oui. Högerklicka på sökresultatet och sedan "kopiera länk". Det kommer upp en liten varningsruta i formuläret om du skriver in en länk felaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in