2024-09-10, 21:02
Medlem
freXers avatar
Lexbase länken verkar inte funka längre.
Citera
2024-09-10, 21:39
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Google svarar alltid när de tar bort en länk och när man fått det mailet från dom där de bekräftar att de tar bort sökresultaten så tar det 1h. Dock som du säger vid avindexering om man försvinner från hemsidan så kan det ta 1-4 veckor, i vissa fall längre beroende på hur varje hemsidas indexering funkar. Vissa är långsammare än andra. T.ex pinterest kan ta upp till flera månader.

Jag mejlade MrKoll nyss och frågade om dom kunde uppdatera indexeringen eftersom dom nyligen tog bort mig. Får se vad som säger..
Citera
2024-09-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sacredsecretion
Jag mejlade MrKoll nyss och frågade om dom kunde uppdatera indexeringen eftersom dom nyligen tog bort mig. Får se vad som säger..

Det är Google som uppdaterar indexeringen inte Mrkoll. Rekommenderar dig att lämna in en begäran om borttagning till Google.
Citera
2024-09-10, 21:54
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Det är Google som uppdaterar indexeringen inte Mrkoll. Rekommenderar dig att lämna in en begäran om borttagning till Google.

Har redan lämnat in begäran till Google för några dagar sedan men dom är väl upptagna. Tänker att MrKoll kan snabba upp processen på Googles sökresultat genom att uppdatera sin sitemap fil på Google Search Console.
Citera
2024-09-10, 21:58
Medlem
Citat:
Har redan lämnat in begäran till Google för några dagar sedan men dom är väl upptagna. Tänker att MrKoll kan snabba upp processen på Googles sökresultat genom att uppdatera sin sitemap fil på Google Search Console.

De gör de inte. De hänvisar till Google. Redan testat.
Citera
2024-09-10, 22:50
Medlem
Phyzicsftws avatar
Kan bara passa på att nämna att det ej går att ta bort sig ifrån lexbase, vid flertalet mail med dom (med mallen i denna tråd som första mail) så får jag bara detta svar:

Citat:
Hej,

Lexbase är en rättsdatabas som speglar offentliga handlingar från Svenska myndigheter. Lexbase har utgivningsbevis för sin databas och den publicering som sker däri. Detta innebär att Lexbase databas och publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks i Yttrandefrihetsgrundlagen. Den svenska offentlighetsprincipen innebär att envar har rätt att ta del av offentliga handlingar. Domar avkunnade av svenska domstolar och beslut fattade av svenska myndigheter är just sådana offentliga handlingar som envar i Sverige har rätt att ta del av, ohindrat av Dataskyddsförordningen (GDPR). Det handlar till syvende och sist om att Lexbase (och övriga aktörer) agerar utifrån den offentlighetsprincip våra svenska domstolar och myndigheter arbetar utefter. Det domstolarna och myndigheterna publicerar i form av offentliga handlingar är även det Lexbase publicerar - i oförändrat skick. Polisens satta gallringsregler har ingen bäring på offentlighetsprincipen och de offentliga handlingar som kan begäras ut från domstolar och myndigheter och som av våra kunder kan ta del av i vår databas. Bedömningen görs alltid hos våra kunder och Lexbase är endast en aktör som samlar in och synliggör offentliga handlingar på ett smidigt och tidseffektivt sätt.

I övrigt hänvisar Lexbase till innehållet i 1 kap. 7 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.

(7 § EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.)

Med vänliga hälsningar
Lexbase Support
Citera
2024-09-10, 23:13
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamakMinasazi
Lexbase är det nog få som lyckas hos
Lexbase? Där finns man väl endast med om man blivit dömd för något brott? Bara att sköta sig så slipper man finnas med där. 😉
Citera
2024-09-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Lexbase? Där finns man väl endast med om man blivit dömd för något brott? Bara att sköta sig så slipper man finnas med där. 😉
Du hamnar där även om du har varit i ett tvistemål och således inte gjort något brottsligt. Men det gör att när folk söker på ditt namn så dyker du upp och alla tror då att du gjort något brottsligt.
Citera
2024-09-10, 23:29
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Om du söker på dig själv på mr kol nu så är det bara tomt eller vadå? Jag har inte försvunnit där än iaf
Ja? Även min kompis är borttagen därifrån.

Citat:
Lexbase är svårt i dagsläget, deras ärende är uppe i EU domstolen och Högsta Förvaltningsrätten så det återstår att se vad som sker med deras bolag men just nu verkar det som att dom hänvisar till gamla paragrafer enbart för att vinna tid, deras bolag är ett sjunkande skepp som snart kommer gå i konkurs.
Låter bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Jag skickade i Torsdags och är fortfarande inte borttagen använde du dig av mallen från Flashback? När du skickade in till Mrkoll?
Har du skickat iväg meddelande till Google med? Hoppas de kan ta bort en från deras sökmotor med.. angående lexbase så vet jag inte, är inte registrerad där vet inte om det går att få bort sig därifrån?

Jag använde mallen som jag länkade här och skickade i torsdags. Nej inte Google, är det bara att maila dem också?
Senast redigerad av Adrenaline976 2024-09-10 kl. 23:33.
Citera
2024-09-10, 23:34
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Du hamnar där även om du har varit i ett tvistemål och således inte gjort något brottsligt. Men det gör att när folk söker på ditt namn så dyker du upp och alla tror då att du gjort något brottsligt.
Det var mer än jag visste. Då förstår jag. Tack för upplysningen! 👍🏼
Citera
2024-09-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Det var mer än jag visste. Då förstår jag. Tack för upplysningen! 👍🏼
Många missar det och det drabbar dessvärre många oskyldiga.
Citera
2024-09-11, 06:46
Medlem
Ser nu att MR.koll tagit bort mig på begäran, dock kommer sökresultatet upp på Google men går ej att gå in på länken. Hur ser de ut för er?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in