2024-09-12, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Ja, det var det. De har tagit bort mig, hamnar på "denna person finns inte längre" eller liknande. Men i googlesökresultatet syns ju fortfarande en rad med fullständigt namn, födelsedag och bostadsort.. så är nog mer Googles uppdatering gällande det som det ligger på.. jag vet inte om internetadressen ändrats, skickade in igen. (Kopierade länkadress i sökresultet, trycker man där länkas man automatiskt vidare till mrkoll.se/fel-person)
Antar man ska använda samma sida? https://reportcontent.google.com/forms/rtbf

Jag tog bort mig från Google först, sen Mrkoll så hade inte det problemet som du upplever
Citera
2024-09-12, 09:37
Medlem
Har ni fått svar från krimfup?
Mailat två gånger. Fortkörning men ändå vill städa upp mitt namn
Citera
2024-09-12, 12:03
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Så här kan du begära borttagning av personuppgifter från Google som en steg-för-steg-guide:

Steg 1: Gå till följande länk: Google Borttagning av personuppgifter > https://support.google.com/legal/ans...56471163876-EU

Steg 2: Klicka på "Create a request."

Steg 3: Välj "Google Search."

Steg 4: Välj "Google Search" igen.

Steg 5: Svara "NO" på frågan: "Does this request relate to content generated by AI within a Google product?"

Steg 6: Välj "Legal Reasons to Report Content."

Steg 7: Välj "Personal data / privacy."

Steg 8: Välj "Right to be forgotten."

Steg 9: Klicka på "Create request."

Steg 10: Fyll i ditt förnamn, efternamn och din kontakt-e-postadress. Under "I am acting on behalf of," välj "Myself."

Steg 11: Under "Identify the personal information you want removed and its location," klistra in URL(s) för de sidor där dina personuppgifter finns. Du hittar dessa genom att söka på ditt eget namn i Google och kopiera länken till sidan där dina uppgifter är publicerade.

Steg 12: I "Reason for removal" skriver du en begäran liknande den här:

Hej, Jag vill begära borttagning av sökresultat från Google som innehåller personuppgifter som har behandlats på ett olagligt sätt. Uppgifterna som publicerades utan mitt samtycke inkluderar mitt fullständiga namn, adress, telefonnummer och de fyra sista siffrorna i mitt personnummer.

Enligt Artikel 17 i GDPR har jag rätt att bli bortglömd och begär att Google tar bort sökresultatet som innehåller mina personuppgifter.

Enligt artikel 6 i GDPR krävs det samtycke från den registrerade personen för behandling av personuppgifter. Eftersom uppgifterna publicerades utan mitt samtycke, bryter detta mot GDPR.

Jag begär därför att Google tar bort sökresultaten som innehåller mina personuppgifter och att detta görs inom en rimlig tidsram enligt Artikel 12(3) i GDPR.

Tack för din uppmärksamhet, och jag ser fram emot att höra från er snart.

Vänliga hälsningar.

Detta kan vara en användbar guide för dig som vill ta kontroll över ditt digitala rykte och få bort oönskade sökresultat från Google, inklusive resultat från webbplatser som mrkoll, hitta.se, lexbase och liknande.

Har du eller någon annan lyckats få bort bilder relaterade till en på Googles sökresultat?
Citera
2024-09-12, 14:07
Medlem
Sedan jag gjort detta så har jag blivit smsad och uppringd av telefonförsäljare 3 gånger per dag…
Citera
2024-09-12, 14:20
Medlem
GlobalVisions avatar
Någon som haft något resultat/fått svar från Integritetsskyddsmyndigheten?
Citera
2024-09-12, 15:59
Medlem
Kungsgardens avatar
Ett gott tips är att ta bort hela familjen (alla som bor i, eller är skriven på, samma bostad. Samtidigt!

Apropå det som skedde i Vällingby igår. Bara en i familjen - den som har samma namn som en måltavla - hade tagit bort sig. Mrkoll.se visade ändå dennes namn när det söks på övriga i familjen på adressen. Trots att det står att personen är borta från söktjänsten.

(FB) Explosion Vällingby 2024-09-11
Citera
2024-09-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sacredsecretion
Har du eller någon annan lyckats få bort bilder relaterade till en på Googles sökresultat?

Inte testat
Citera
2024-09-12, 19:27
Medlem
Jag kan inte komma vidare med att skicka iväg mitt ärende i webbformuläret på Mr Koll. Jag möts av att sidan uppdateras om och att det står precis över webbforumläret med röd text "Ditt meddelande skickades inte", och vidare under "För att vi ska kunna hjälpa dig måste du berätta mer om ditt ärende".

Jag har testat göra detta nu i 4 dagar säkert 20-25 ggr vid olika tillfällen med samma resultat. Testat raderat historik, olika webbläsare, utan vpn, med vpn och på olika enheter. Även på en bekants mobil där vi båda testade efter varann, personen lyckades utan problem medan jag fick upp samma meddelande igen på dennes mobil.

Någon som varit med om liknande eller har en idé till förklaring?
Citera
2024-09-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOffside
Jag kan inte komma vidare med att skicka iväg mitt ärende i webbformuläret på Mr Koll. Jag möts av att sidan uppdateras om och att det står precis över webbforumläret med röd text "Ditt meddelande skickades inte", och vidare under "För att vi ska kunna hjälpa dig måste du berätta mer om ditt ärende".

Jag har testat göra detta nu i 4 dagar säkert 20-25 ggr vid olika tillfällen med samma resultat. Testat raderat historik, olika webbläsare, utan vpn, med vpn och på olika enheter. Även på en bekants mobil där vi båda testade efter varann, personen lyckades utan problem medan jag fick upp samma meddelande igen på dennes mobil.

Någon som varit med om liknande eller har en idé till förklaring?

Maila till dom istället med din begäran, hej@nusvar.se
Citera
2024-09-12, 20:59
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Dömd i domstol. Behöver inte vara brott.
Kan vara att man inte är överens om en faktura. Då hamnar den domen på Lexbase.
Har insett det nu. Det förändrar saker och ting. Där vill man ju inte vara.
Citera
2024-09-12, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kontocoolt
Sedan jag gjort detta så har jag blivit smsad och uppringd av telefonförsäljare 3 gånger per dag…

Knappast. Jag gjorde detta för längesen, inga problem eller konstigheter alls.
Citera
2024-09-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granitvitstark
Knappast. Jag gjorde detta för längesen, inga problem eller konstigheter alls.

Gått en vecka sedan jag mailade MRKOLL varför tar dom inte bort mig?? Så irriterande 😡
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in