2024-09-11, 13:47
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du har inte ens sett klippet du länkar till? Titeln är "This plane isn't releasing a chemtrail in the airport – here's why "

I klippet ser vi ett vanligt passagerarplan från Japan Airlines som startar sin APU efter underhållsarbete. Vad vi ser är alltså är liten jetmotor (APU) som förbränner en massa överskottsolja som kom dit vid tekniskt arbete.

Jag kan läsa visst.. men allt man läser är inte sant. Kolla upp det.

Då är det inga problem för dig att plocka fram fler videos där man råkar elda massa bränsle med en apu så att ett berg av molnliknande vita avgaser/"spår" skapas, på en flygplats.
Citera
2024-09-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat

Då är det inga problem för dig att plocka fram fler videos där man råkar elda massa bränsle med en apu så att ett berg av molnliknande vita avgaser/"spår" skapas, på en flygplats.

Googla "apu smoke" så hittar du flera exempel.
Citera
2024-09-11, 14:42
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:

Okej, låt mig förklara det här på ett sätt till och med ett barn kan förstå. APU-rök är bara lite avgaser från en liten motor som sitter i bak på planet och används för att ge ström när planet står på marken. Den här röken kommer när motorn startar, ungefär som när en gammal bil kan puffa lite rök när du vrider om nyckeln. Det är ingen magisk dimma eller hemligt spår som täcker himlen. Det är bara rök från en liten motor, och om du tror att det är något mer än så behöver du nog gå tillbaka till grunderna och läsa på lite om hur flygplan faktiskt fungerar.
Citera
2024-09-11, 15:56
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Fysiken säger att contrails försvinner, vilket vi kan se.
OK redovisa undersökningar understödda med insamlade data som slår fast vilka variabler somavgör hur snabbt contrails löses upp. Jag antar att vi pratar om kinetiska uttryck. Vart finns de? Länka källa.
Citera
2024-09-11, 15:58
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Jag äger fotoalbum från tider när svartvita bilder togs.. men inte en enda bild finns som visar contrails.. för min släkt har inte bott i storstäder där contrails alltid har synts.

Det var efter 2001 som även Dalarnas himmel fylldes med streck som inte ens försvann.
Det är naturligtvis fullständigt meningslöst att du sitter och tittar på gamla bilder. Det finns flera meteorologiska databaser med molninformation. Varför kontaktar du inte dessa om du vill ha data om vilka moln som funnits under olika tider?
Citera
2024-09-11, 16:03
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
D
Detta är fysik som ni aldrig vill förstå.
OK så nu påstår du åter att du kan fysik. Då ger jag dig åter en mycket enkel fysikfråga så ska vi se om du klarar dne och kan reda ut hur du kom fram till svaret:
Om man har en liter luft innesluten vid 0 C, och värmer den till 20 C utan att den kan expandera. Hur många procent kommer trycket i behållaren att öka?

Detta är naturligtvis en superenkel fråga för de som kan fysik. Svara på den bara så att vi har ett kvitto på att du kan fysik.
Citera
2024-09-11, 16:06
Medlem
Odovacers avatar
Citat:

Nej precis. Därför ska man alltid kräva att få se dokumentation av observerade deta från försök som stödjer påståendena. Gör du det? Nej du gör aldrig det? Jag bar bett dig om och om igen att redovisa försök som stödjer dina påståenden men du redovisar inte. Du bara tror på en massa skit du läser.

Citat:

Videos är naturligtvis inget bevis för någonting eftersom de lätt kan manipuleras och det saknas system för att kontrollera mot fusk i. Relevaanta experimentalla detaljer saknas hellt. Så inga mera videos. Klart?
Citera
2024-09-11, 17:15
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Okej, låt mig förklara det här på ett sätt till och med ett barn kan förstå. APU-rök är bara lite avgaser från en liten motor som sitter i bak på planet och används för att ge ström när planet står på marken. Den här röken kommer när motorn startar, ungefär som när en gammal bil kan puffa lite rök när du vrider om nyckeln. Det är ingen magisk dimma eller hemligt spår som täcker himlen. Det är bara rök från en liten motor, och om du tror att det är något mer än så behöver du nog gå tillbaka till grunderna och läsa på lite om hur flygplan faktiskt fungerar.

Finns det fler exempel i videos då?

Det var en dum fråga, klart det finns.. om det verkligen är en helt vanlig liten motor som bara avger vita avgaser i kvarliggande molnform.

Fram med fler videos!

Var det olja som orsakar vita avgaser?

Man lär sig så mycket nytt av er förnekare.
Citera
2024-09-11, 17:26
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:

Det var en dum fråga, klart det finns.. om det verkligen är en helt vanlig liten motor som bara avger vita avgaser i kvarliggande molnform.

Fram med fler videos!

Du verkar ha en häpnadsväckande talang för att blanda ihop saker och göra dem mer komplicerade än de är. APU:n på ett flygplan är en liten hjälpmotor som används för att ge ström och luft till flygplanet när det står på marken. Ja, ibland kan den släppa ut rök, men det är oftast under uppstarten och kommer från bränsle eller olja som inte förbränns ordentligt – precis som när en gammal bil spottar ut lite rök. Det är inte några "moln" eller mystiska vita spår som stannar kvar i luften. Att du ens tror det visar hur lite du faktiskt förstår.

Det finns gott om videos där APU-rök visas, och de ser precis ut som du kan förvänta dig av en motor som släpper ut lite avgaser. Men det här med att du tror att den där röken skulle vara något slags "hemligt" eller "onaturligt" fenomen visar bara hur mycket tid du spenderar på att titta på dåliga YouTube-klipp istället för att lära dig hur saker faktiskt fungerar. Så innan du skriker efter fler videos, kanske det vore bra att förstå grunderna i hur motorer och avgaser fungerar istället för att hoppa på varenda konspirationsteori du hittar.
Citera
2024-09-11, 17:29
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Du verkar ha en häpnadsväckande talang för att blanda ihop saker och göra dem mer komplicerade än de är. APU:n på ett flygplan är en liten hjälpmotor som används för att ge ström och luft till flygplanet när det står på marken. Ja, ibland kan den släppa ut rök, men det är oftast under uppstarten och kommer från bränsle eller olja som inte förbränns ordentligt – precis som när en gammal bil spottar ut lite rök. Det är inte några "moln" eller mystiska vita spår som stannar kvar i luften. Att du ens tror det visar hur lite du faktiskt förstår.

Det finns gott om videos där APU-rök visas, och de ser precis ut som du kan förvänta dig av en motor som släpper ut lite avgaser. Men det här med att du tror att den där röken skulle vara något slags "hemligt" eller "onaturligt" fenomen visar bara hur mycket tid du spenderar på att titta på dåliga YouTube-klipp istället för att lära dig hur saker faktiskt fungerar. Så innan du skriker efter fler videos, kanske det vore bra att förstå grunderna i hur motorer och avgaser fungerar istället för att hoppa på varenda konspirationsteori du hittar.

Visa en enda till video där en apu blåser ut ett vitt moln.. så tror jag dig.
Citera
2024-09-11, 17:31
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Visa en enda till video där en apu blåser ut ett vitt moln.. så tror jag dig.

Hur svårt kan det vara att förstå att en APU inte är någon magisk molngenerator? APU-rök uppstår vid start och ibland vid bränsleförbränning, men det är långt ifrån något "vitt moln" som ligger kvar i luften. Att du kräver fler videos är inte bara irrelevant för diskussionen, det visar också att du helt har missat vad tråden handlar om.

Du har fått förklarat hur APU fungerar och varför det inte bildas några konstiga, kvarliggande moln. Om du fortsätter att skrika efter "en enda video" så är det uppenbart att du inte är intresserad av fakta. Det är också extremt märkligt att du ens försöker pressa fram något som är totalt irrelevant för vad vi pratar om här. Gå tillbaka till trådens ämne eller sluta spamma med meningslösa kommentarer.
Citera
2024-09-11, 17:37
Medlem
Citat:

Fram med fler videos!

Det är inte en "helt vanlig motor". APU finns på alla större jetplan och är en gasturbin som driver bla en generator när det saknas annan kraftkälla. Och dess avgasrör sitter exakt där röken i ditt klipp kommer ut så det är tämligen uppenbart vad som är källan till röken.

Och ja, vid ofullständig förbränning av kolväten (t.ex olja) skapas det rök.

Det finns såklart fler videos på när det kommer rök från APU's avgasrör, det är bara att söka på "smoke apu".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in