2024-09-11, 12:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Christer var som de flesta gällande sina förehavanden utanför lägenhetsdörren.
Ibland var han ute kvällstid.
Bland annat så har ju broder Kurt stött på honom på Engelen exempelvis,han gick på bio emellanåt osv.
Han bör ju ha intagit middag ute på restaurang ibland kvällstid som vilken ungkarl som helst.
Christer var ju troligen icke någon större köksestradör.
Han var väl likt de flesta andra gällande detta alltså.

Det blir ju då en viss överdrift när man med lätthet placerar honom vid en plats som är 20-30 min gångväg hemifrån vid 9-tiden.

Vi kan absolut säga att han har möjlighet att vara där. Men om man ser det som sannolikt eller ej är ju en annan fråga. Och jag skulle vilja påstå att sannolikheten överdrivs när det mer eller mindre används som något som pekar på att han är GM.

Ska mordplatsens närhet inkludera hela Stockholms innerstad så är ju frågan hur många man hittar där som passar någorlunda in på signalmentet och som har en ej registrerad revolver av rätt slag tillgänglig. Dessa okända personer borde ju rimligtvis ha en ungefär lika hög misstankegrad som CA då.
Citera
2024-09-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Det blir ju då en viss överdrift när man med lätthet placerar honom vid en plats som är 20-30 min gångväg hemifrån vid 9-tiden.

Vi kan absolut säga att han har möjlighet att vara där. Men om man ser det som sannolikt eller ej är ju en annan fråga. Och jag skulle vilja påstå att sannolikheten överdrivs när det mer eller mindre används som något som pekar på att han är GM.

Ska mordplatsens närhet inkludera hela Stockholms innerstad så är ju frågan hur många man hittar där som passar någorlunda in på signalmentet och som har en ej registrerad revolver av rätt slag tillgänglig. Dessa okända personer borde ju rimligtvis ha en ungefär lika hög misstankegrad som CA då.

Närhet till mordplatsen är naturligtvis av stor betydelse i det rimliga scenariot att en obeväpnad GM fått syn på LOPs utanför biograf Grand runt 21.00
Han måste ju i detta fall onekligen hinna hem och hämta sin spädgris samt återvända till biografen i hyggligt god tid till filmens slut.

Sedan är det endast ett konstaterande att Christer A haft möjligheten till att vara utanför biograf Grand vid 21.00 samt från cirka 22.45 mordkvällen.
Särskilt som han farit med osanna uppgifter om sitt alibi.

Dina övriga alternativ av potentiella gärningsmän som skall överensstämma signalementsmässigt samt innehaft svart spädgris och i övrigt fyller de nödvändiga punkterna för att kunna vara GMs finns inte tillstymmelse av i materialet.
De finns bara i ditt huvud.
Citera
2024-09-11, 13:53
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Närhet till mordplatsen är naturligtvis av stor betydelse i det rimliga scenariot att en obeväpnad GM fått syn på LOPs utanför biograf Grand runt 21.00
Han måste ju i detta fall onekligen hinna hem och hämta sin spädgris samt återvända till biografen i hyggligt god tid till filmens slut.

Sedan är det endast ett konstaterande att Christer A haft möjligheten till att vara utanför biograf Grand vid 21.00 samt från cirka 22.45 mordkvällen.
Särskilt som han farit med osanna uppgifter om sitt alibi.

Dina övriga alternativ av potentiella gärningsmän som skall överensstämma signalementsmässigt samt innehaft svart spädgris och i övrigt fyller de nödvändiga punkterna för att kunna vara GMs finns inte tillstymmelse av i materialet.
De finns bara i ditt huvud.
Det är klart. CA har absolut möjlighet att hämta revolvern om han ser LOP vid Grand. Det var dock inte det jag diskuterade.

Det var att anta rimligheten i om han var vid Grand från första början. Och där tycker jag det överdrivs i hur troligt det är. Så nära bor han inte. Och han verkar ju inte ha tendenser att vandra runt sådär kvällstid. Även om det såklart är fullt möjligt att han gjort det.

Och att de inte finns i materialet betyder inte att de finns. Det betyder bara att de inte är med i materialet. Nu är inte det här en pusseldeckare där vi har alla möjliga alternativ tillgängliga och att det måste vara en av dom.

Ska vi angränsa området till att man måste ha möjlighet att hämta ett vapen på ca två timmar blir området väldigt stort. Och i detta område finns garanterat flertalet personer som stämmer in på signalementet och har en revolver. Och de finns oavsett om de är med i materialet eller ej.
Citera
2024-09-11, 14:07
Medlem
Citat:

Det tar max 15 min att gå ner till Grand från hans dåvarande bostad.

Du verkar tro att han bodde i en annan stadsdel? Det är mycket rimligt att befinna sig på Sveavägen om man bor vid Vasaparken.
Senast redigerad av Ostskiva 2024-09-11 kl. 14:15.
Citera
2024-09-11, 14:18
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ska vi angränsa området till att man måste ha möjlighet att hämta ett vapen på ca två timmar blir området väldigt stort. Och i detta område finns garanterat flertalet personer som stämmer in på signalementet och har en revolver. Och de finns oavsett om de är med i materialet eller ej.

Dessutom verkar många utgå från att det är promenad som gäller under de där två timmarna. Med bil kommer man en rejäl bit. Man kommer till Uppsala och tillbaka.
Citera
2024-09-11, 14:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostskiva
Det tar max 15 min att gå ner till Grand från hans dåvarande bostad.

Du verkar tro att han bodde i en annan stadsdel? Det är mycket rimligt att befinna sig på Sveavägen om man bor vid Vasaparken.
21 min enligt Google maps. Och det är ju snabbaste vägen utan stopp.

Jag menar inte på något vis att det är omöjligt för honom att vara där. Bara att närheten överdrivs. Det är ju inte utanför kvarterskiosken precis. Utan är han där är det ju pga en långpromenad eller ett ärende dit. Och det är inte så sannolikt som man försöker framställa det som tycker jag.
Citera
2024-09-11, 14:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Dessutom verkar många utgå från att det är promenad som gäller under de där två timmarna. Med bil kommer man en rejäl bit. Man kommer till Uppsala och tillbaka.
Och en smidig tunnelbana finns också tillgänglig. Man får ju faktiskt ta med i princip hela Storstockholm om man ska ta med alla som har möjlighet att skaffa vapen under den tiden.

Sverige hade 1995 ca 30 000 illegala vapen. 1986 kanske det var 15-25000. Det finns alternativ så det duger.
Citera
2024-09-11, 15:08
Medlem
quggels avatar
Citat:
Egenträning hos APK sent Fredag den 28 Februari är bara att glömma.
Hos APK så tränade man på Lördagar.
Materialet ger ett uppenbart skäl till att Christer kan ha befunnit sig på Sveavägen kvällen den 28 Februari.
Han har lämnat tillbaka den flyttbil som han hyrt och kört under mordveckan när broderns flyttbestyr är klara.
Eftersom Christer bodde på Hälsingegatan så är det ingen orimlig tankegång att han hyrt flyttbilen i närområdet och därefter kuskat med den till bland annat broderns nya lägenhet ute i Trångsund.
Enligt Kurt så är hans flytt klar på Fredagen den 28 Februari.
Flyttbilen har hyrts från Måndag till Fredag och Christer är den ende som hjälpt till vid broderns flytt.

Det är naturligtvis ännu ett klavertramp av PU att ingen frågade Christer närmare omkring detta,men det finns ju flera stora misstag när det gäller utredningen av Christer A..och sammantaget så utgör de en potentiell grund till varför Christer A inte åtalades redan år 1987.

Oavsett vilken gärningsman man vill ha i huvudrollen så blir närvaro utanför Grand runt klockan 21.00 den 28 Februari 1986 av spekulativ art.
Ovanstående spekulation har dock den fördelen att det finns viss materialbotten för den.

Ja så kan det förstås vara men i så fall var mordet planerat på så sätt att han ser LOP gå in på Grand och han bestämmer sig då för att hämta vapnet under tiden som filmen pågår.

Alternativt är mordet utfört i affekt, dvs det är en slump att GM bär på en revolver då han råkar möta paret. Därav min tanke att han kanske hade tillgång till lokalen. Vet någon var APKs klubblokal låg?
Citera
2024-09-11, 15:15
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja så kan det förstås vara men i så fall var mordet planerat på så sätt att han ser LOP gå in på Grand och han bestämmer sig då för att hämta vapnet under tiden som filmen pågår.

Alternativt är mordet utfört i affekt, dvs det är en slump att GM bär på en revolver då han råkar möta paret. Därav min tanke att han kanske hade tillgång till lokalen. Vet någon var APKs klubblokal låg?

Ja, det är ju också en variant, att han var på väg till eller ifrån klubblokalen, och därför bar vapnet med sig. Var det CA som sprang uppe på åsen, känns ju inte CA:s (förmodade) vapenväska som alldeles otänkbart. Vittnet YN nämner väl att väskan som den springande mannen bar på såg hård/stabil ut (om jag minns hennes ord rätt)? Min erfarenhet av lite äldre vapenväskor är ju att de är stabilare än den genomsnittlige handledsväskan.
Citera
2024-09-11, 15:36
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Och en smidig tunnelbana finns också tillgänglig. Man får ju faktiskt ta med i princip hela Storstockholm om man ska ta med alla som har möjlighet att skaffa vapen under den tiden.

Sverige hade 1995 ca 30 000 illegala vapen. 1986 kanske det var 15-25000. Det finns alternativ så det duger.
Sett till enbart det här påverkas sannolikheten av avståndet ganska markant. Om man för tydlighetens skull tänker sig att samma person, dvs CA, hade bott i Nynäshamn, hade sannolikheten att han befann sig på Sveavägen före bion varit betydligt lägre och sannolikheten att han åkte hem för att hämta vapnet hade också varit lägre, samt sannolikheten att han återvände.
Citera
2024-09-11, 15:45
Avstängd
pojkpingiss avatar
Ha ha, fantastiskt. Den lättkränkte Otto Ekevi har gjort en video där han kommenterar mina och Knattarnas inlägg som berör honom och hans flod av videos. Än en gång lille Otto - milda makaroner. Du borde kanske ägna dig åt något annat än internet, om du tar så illa vid dig att du måste gråta ut i en video om folk som är kritiska till dig och CA-spåret.

https://www.youtube.com/watch?v=Z7rycoIhJ5w

Som information Otto. Jag har skrivit i tråden och andra MOP-trådar sedan 2017-2018. Så nej, jag är inte sist på bollen gällande CA. Jag är kritisk till CA-uppslaget (som de flesta uppslag) men ser honom givetvis som fullt tänkbar, bland flertalet andra (såväl ensamma GM som mindre konspirationer). Eftersom du undrar, jag har läst igenom CA-materialet. Dock var det ett antal år sedan. Och jag har heller inte fått samma "puls" som du uppenbarligen har fått.

Ett råd: fokusera på att göra vettiga videos och läs materialet (gärna böcker också) så att du framstår som påläst och seriös, det gör du nämligen inte.
Citera
2024-09-11, 15:47
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Sett till enbart det här påverkas sannolikheten av avståndet ganska markant. Om man för tydlighetens skull tänker sig att samma person, dvs CA, hade bott i Nynäshamn, hade sannolikheten att han befann sig på Sveavägen före bion varit betydligt lägre och sannolikheten att han åkte hem för att hämta vapnet hade också varit lägre, samt sannolikheten att han återvände.
Jo, såklart. Det stämmer. Jag menar inte att det är världens mest osannolika sak att han skulle varit där. Den möjligheten finns absolut.

Det jag vänder mig mot är att jag upplever att sannolikheten snarare beskrivs såsom att han bodde i grands direkta närhet och att han har väldigt stor möjlighet att springa på dom. Men egentligen är det ju en långpromenad eller ett ärende dit som krävs. Och det är ett mönster som motsägs av spaningarna mot honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in