2024-07-10, 17:34
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emazet
Kommer vi någonsin kunna få reda på vart giftet kom ifrån tro?
Grannen kommer knappast erkänna och jag är tveksam om att det går att hitta bevis så här pass sent.
Så tyvärr tror jag att det kommer vara olöst.
Citera
2024-07-10, 18:42
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Det troliga är att en granne lagt ut fosfinet för att bekämpa skadedjur.
Sedan har grannen åkt på semester medan giftet verkat, tråkigt nog spreds det till familjens lägenhet.
Fyfan, fatta att leva med det faktum att man råkat döda ett barn.

Är det bara blattar som bor i området eller går det att lista ut vilken granne det troligen är?
Citera
2024-07-11, 01:40
Medlem
Citat:
Grannen kommer knappast erkänna och jag är tveksam om att det går att hitta bevis så här pass sent.
Så tyvärr tror jag att det kommer vara olöst.

Du verkar rätt övertygad att det är just grannen?
Citera
2024-07-11, 07:38
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emazet
Du verkar rätt övertygad att det är just grannen?
Jag är rätt övertygad över att det är en granne, den troligaste är den som bedriver import av livsmedel.
Därmed inte sagt att han är bevisat skyldig, det kan vara en annan, jag kan också ha fel i att det är en granne.

– Från det jag kunnat läsa mig till om den här typen av förgiftningar känner jag mig rätt säker på att det handlar om en olycka. Det är väldigt lätt att det blir fel på ett katastrofalt sätt när man handskas med den här kemikalien, säger överläkare Erik Lindeman på Giftinformationscentralen.
Inför intervjun skickar han över ett 35 minuter långt Youtube-klipp från Saudiarabien, kallat ”Phosphine film” där ett team med undersökande journalister med dold kamera avslöjar att bekäpningsmedlet aluminiumfosfid går att köpa under disk i vanliga kvartersbutiker trots att det är förbjudet enligt lag i Saudiarabien.
Medlet används i bostäder för att ta död på råttor, möss eller vägglöss.
I filmen berättar man om flera fall där barn avlidit efter att personer i intilliggande lägenheter lagt ut fosfidtabletter och själva lämnat lägenheten i några dagar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qP16bz/experten-om-giftmysteriet-i-soderhamn-det-mest-troliga
Senast redigerad av Knut-Anne 2024-07-11 kl. 07:46.
Citera
2024-07-20, 05:04
Medlem
Knut-Annes avatar
Ett liknande fall i England.

Fatiha Sabrin dog av giftgas på sin elvaårsdag sedan grannfrun hade spritt ut olagligt gift mot vägglöss – som bildade den dödliga gasen fosfin.
Nu har tvåbarnsmamman Jesmin Akter dömts till två års villkorligt fängelse för dråp, rapporterar The Guardian.

Jesmin Akter, 34, spred ut illegalt importerad aluminiumfosfid för att döda vägglöss hemma i lägenheten i Tower Hamlet i östra London. Sedan lämnade hon och familjen hemmet under ett dygn.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/granne-hade-vaggloss-rakade-doda-fatiha-11/

https://www.theguardian.com/uk-news/article/2024/jul/18/london-woman-who-killed-neighbour-11-with-bedbug-poison-spared-jail
Citera
2024-07-20, 10:00
Medlem
Citat:
Jag är rätt övertygad över att det är en granne, den troligaste är den som bedriver import av livsmedel.
Därmed inte sagt att han är bevisat skyldig, det kan vara en annan, jag kan också ha fel i att det är en granne.

– Från det jag kunnat läsa mig till om den här typen av förgiftningar känner jag mig rätt säker på att det handlar om en olycka. Det är väldigt lätt att det blir fel på ett katastrofalt sätt när man handskas med den här kemikalien, säger överläkare Erik Lindeman på Giftinformationscentralen.
Inför intervjun skickar han över ett 35 minuter långt Youtube-klipp från Saudiarabien, kallat ”Phosphine film” där ett team med undersökande journalister med dold kamera avslöjar att bekäpningsmedlet aluminiumfosfid går att köpa under disk i vanliga kvartersbutiker trots att det är förbjudet enligt lag i Saudiarabien.
Medlet används i bostäder för att ta död på råttor, möss eller vägglöss.
I filmen berättar man om flera fall där barn avlidit efter att personer i intilliggande lägenheter lagt ut fosfidtabletter och själva lämnat lägenheten i några dagar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qP16bz/experten-om-giftmysteriet-i-soderhamn-det-mest-troliga
Att det gått till på liknande sätt måste väl anses anses helst säkert?
Citera
2024-07-20, 19:55
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ett liknande fall i England.

Fatiha Sabrin dog av giftgas på sin elvaårsdag sedan grannfrun hade spritt ut olagligt gift mot vägglöss – som bildade den dödliga gasen fosfin.
Nu har tvåbarnsmamman Jesmin Akter dömts till två års villkorligt fängelse för dråp, rapporterar The Guardian.

Jesmin Akter, 34, spred ut illegalt importerad aluminiumfosfid för att döda vägglöss hemma i lägenheten i Tower Hamlet i östra London. Sedan lämnade hon och familjen hemmet under ett dygn.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/granne-hade-vaggloss-rakade-doda-fatiha-11/

https://www.theguardian.com/uk-news/article/2024/jul/18/london-woman-who-killed-neighbour-11-with-bedbug-poison-spared-jail
Läskigt. Här hade fosfin transporteras på passagerarflyg mellan Italien - England. Det framgår inte, men man kan förmoda att fosfinet även fanns med på en flight från Bangladesh till Europa.
Citera
2024-07-20, 20:09
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Att det gått till på liknande sätt måste väl anses anses helst säkert?
Uppfattar att Experten vill klassa det hela som en olycka. Det är högst allvarligt att fosfin transporteras på flighter. Till skillnad från Experten uppfattar jag att dom mycket väl vet vad som kan hända. Dom transporterar ämnet hela vägen till Europa och försöker framställa sig som helt ovetande om.
Citera
2024-07-29, 12:03
Medlem
Min teori är att grannen dvs företaget på samma adress som den förgiftade familjen, och som arbetar med livsmedelsimport från mellanöstern och Nordafrika, är den som lagt ut fosfinet. Sen har gasen tagit sig in till familjen. En mycket tragisk olycka.
Citera
2024-09-02, 11:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Min teori är att grannen dvs företaget på samma adress som den förgiftade familjen, och som arbetar med livsmedelsimport från mellanöstern och Nordafrika, är den som lagt ut fosfinet. Sen har gasen tagit sig in till familjen. En mycket tragisk olycka.
Nja, inte olycka, då de placerat ut förbjuden substans i lägenheten.
Det blir vållande till annans död.
Straff fick även kvinnan i England som placerat ut giftet som dödade flickan i våningen över.
Sä definitivt inte någon olycka och grannen som placerat ut detta kommer aldrig att erkänna vad de gjort.
Man undrar när denna lägenheter kommer att hyras ut igen?
Vilken skulle ens vilja bo i den, då vi inte vet vad som hände.
Kan det hända igen?
Citera
2024-09-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja det ser ut som lägenhetshus på bilden.

Hittade detta.

Polisens nästa drag – undersöker fler lägenheter efter förgiftningen
Publicerad 2024-02-15
Aluminiumfosfid används bland annat för att undvika skadedjursangrepp när livsmedel och torrvaror transporteras i containrar över längre sträckor. Zinkfosfid kan användas som bekämpningsmedel mot råttor och möss.

På samma adress, alltså granne med den förgiftade familjen, finns ett företag som arbetar med livsmedelsimport från mellanöstern och Nordafrika.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kE26nk/anticimex-sanerade-hos-granne-till-soderhamnsfamiljen-fore-forgiftningen

sorry for English...
This 'next door family', is separated by a concrete dividing walls, other buildings demolished 12 yrs ago, we saw construction. They also have 6 children, at that stage one was under 6 months, then a 3 yr old and up to 12. How could gas be in their apartment and spread to other without hurting their own children?? I had no clue there was anything like a business there, they do not store things in there, they have 7 children and 2 adults in a 4rk. They do not enter basement in other building any more than other residents, certainly no secret business storage down there. It flood frequently, used to be thefts. This is an ordinary family, annoying children, but normal parents.
Anti cimex out to multiple apartments in that block?... did they visit in disguise then, can't say i ever saw them out there on multiple visits to different apartments, my kitchen faces that block, and never noticed an influx of anti cimex visits.

I know the kids would play but how do you think bedbugs got from one independant front door building in to another, when they ample supple of food in the property? Concrete walls, front doors either open to staircase as part of apartment, as in both these apartments, or in to the hallway for the ground floor apartments.
The doors are 5 metres and a balcony between them, the gas is short lasting and not found in either apartment, or affected any other individidual in the building. The only blocked apartment today is the one the family lived in. No one living in and around any of the other apartments has died other than of natural causes. (next neighbour across upstairs had epilepsy and died last summer with witnessed seizure worsening, changes of medication and seizure of unknown length causing brain anoxia)
There are currently nearly 20 children in that block, not one has been ill, not last year or since. If the gas 'could travel from upstairs apartments through walls' why was no one else ever affected.
Citera
2024-09-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Uppfattar att Experten vill klassa det hela som en olycka. Det är högst allvarligt att fosfin transporteras på flighter.
Menar du att det är möjligt att det kan läcka från incheckat bagage så att flera eller alla i planet dör i luften?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in