Det är en väldigt lång artikel. Citerar delar av den.
Expertens slutsats om giftmysteriet i Söderhamn: ”Det mest troliga”
Publicerad 2024-07-01 kl 19.40
Giftmord, politiskt attentat – eller en olycka?
Giftexperten som varit med från dag ett har en teori om hur familjen i Söderhamn förgiftades av fosfin.
– Från det jag kunnat läsa mig till om den här typen av förgiftningar känner jag mig rätt säker på att det handlar om en olycka. Det är väldigt lätt att det blir fel på ett katastrofalt sätt när man handskas med den här kemikalien, säger överläkare Erik Lindeman på Giftinformationscentralen.
”Trodde det var världsunikt”
– Först trodde jag att det som hänt i Söderhamn var världsunikt, eller i alla fall mycket ovanligt. Men det har successivt gått upp för mig att fosfingasförgiftning tillhör vardagen i stora delar av världen, säger han.
Inför intervjun skickar han över ett 35 minuter långt Youtube-klipp från Saudiarabien, kallat ”Phosphine film” där ett team med undersökande journalister med dold kamera avslöjar att bekäpningsmedlet aluminiumfosfid går att köpa under disk i vanliga kvartersbutiker trots att det är förbjudet enligt lag i Saudiarabien. Medlet används i bostäder för att ta död på råttor, möss eller vägglöss.
I filmen berättar man om flera fall där barn avlidit efter att personer i intilliggande lägenheter lagt ut fosfidtabletter och själva lämnat lägenheten i några dagar. Tabletterna reagerar med fukt i luften och omvandlas till fosfingas som tar död på skadedjur och sedan snabbt försvinner ur miljön.
Säker: En olycka
Men gasen kan enkelt ta sig in i intilliggande utrymmen genom sprickor och hål i väggarna.
– Eftersom det här olyckliga händelseförloppet är så vanligt så känner jag mig rätt säker på att det handlar om en olycka även i Söderhamn. Det är lätt att det blir fel på ett katastrofalt sätt med det här medlet och olyckor verkar inträffa i förfärande hög utsträckning i flera andra länder, säger han.
Erik Lindeman berättar om ett femtontal fall av fosfinförgiftning som han läst eller hört om genom internationella kontakter varav flera också inträffat i närtid i Europa. Bland annat ett tyskt fall där två små barn avled efter att man lagt ut fosfintabletter i musgångar lägenheten där de bodde.
I det fallet först misstänkte man först magsjuka precis som i Söderhamnsfallet, ett förlopp som upprepas i flera av de publicerade rapporterna.
Mycket mer att läsa på länken.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qP16bz/experten-om-giftmysteriet-i-soderhamn-det-mest-troliga
Då återstår frågan. Vem la ut fosfinet?