2024-09-11, 09:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Normalläget på tillräckligt lång sikt är att jorden kommer brännas upp av solen som exploderar så med den logiken är ingenting en investering, investeringar existerar alltså inte enligt dig.
Va? Med "på lång sikt" avser jag bostadsmarknaden så som den sett ut i modern tid (en rimlig och ändamålsenlig tidshorisont), nämligen de senaste hundra-två hundra åren. Jag har inte en tidshorisont på miljarder år. Jag tror det är uppenbart för alla utom dig.
Citera
2024-09-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Va? Med "på lång sikt" avser jag bostadsmarknaden så som den sett ut i modern tid (en rimlig och ändamålsenlig tidshorisont), nämligen de senaste hundra-två hundra åren. Jag har inte en tidshorisont på miljarder år. Jag tror det är uppenbart för alla utom dig.

Det var en dum liknelse för att visa hur dum din poäng var. Självklart är inte normal läget för bostadsmarknaden noll eller marginell värdestigning.
Citera
2024-09-11, 13:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det var en dum liknelse för att visa hur dum din poäng var.
Min poäng är inte dum, utan antagligen är det du som besitter lågt IQ och inte förstår vikten av historisk avkastning när man ska avgöra huruvida det är en god affär eller inte idag. Hoppas du förstår vad jag menar, ha det fint nu.
Citera
2024-09-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Min poäng är inte dum, utan antagligen är det du som besitter lågt IQ och inte förstår vikten av historisk avkastning när man ska avgöra huruvida det är en god affär eller inte idag. Hoppas du förstår vad jag menar, ha det fint nu.

Tack, jag har det fint. Kommer en vacker dag realisera min värdeökning på några miljoner på mina bostäder som jag haft som enda investering. Fram tills dess så realiserar jag värdeökningen genom att belåna min fastighet. Viss risk med det absolut, men det finns det ju med aktier/fonder också.
Citera
2024-09-11, 16:33
Avslutad
Citat:
Ungefär som att det med din logik isf inte verkar nå bra att investera i andra saker som aktiemarknaden heller om det kommer med konstiga krav som att man inte kan åka sitt boende utan måste bo i hyresrätt?
Ditt inlägg är bara förvirrande. Vad menar du med att man inte kan åka till sitt boende om man säljer aktier? Jag skulle gärna hjälpa dig men det går tyvärr inte.
Citera
2024-09-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Ditt inlägg är bara förvirrande. Vad menar du med att man inte kan åka till sitt boende om man säljer aktier? Jag skulle gärna hjälpa dig men det går tyvärr inte.

Ledsen om du inte förstod vad jag skrev. Om du förklarar vad det var du inte förstod så kanske jag kan förklara för dig på ett enklare sätt?

Det har trots 29 sidor inte kommit ett enda bra argument för varför en bostad inte skulle kunna vara en investering.

Här är ett bra inlägg som hänvisar till faktiska studier på bostaden som investering och jämför med andra investeringar.
https://ekonomistas.se/2023/03/14/agt-boende-bra-investering-som-minskar-klyftorna/
https://academic.oup.com/qje/article/134/3/1225/5435538
Senast redigerad av kramiz1 2024-09-11 kl. 17:49.
Citera
2024-09-11, 19:04
Avslutad
Citat:
Ledsen om du inte förstod vad jag skrev. Om du förklarar vad det var du inte förstod så kanske jag kan förklara för dig på ett enklare sätt?

Det har trots 29 sidor inte kommit ett enda bra argument för varför en bostad inte skulle kunna vara en investering.

Här är ett bra inlägg som hänvisar till faktiska studier på bostaden som investering och jämför med andra investeringar.
https://ekonomistas.se/2023/03/14/agt-boende-bra-investering-som-minskar-klyftorna/
https://academic.oup.com/qje/article/134/3/1225/5435538
Varför ska jag göra jobbet åt dig om du själv inte kan argumentera varför en bostad är en bra investering?
Citera
2024-09-11, 20:18
Medlem
Citat:
Varför ska jag göra jobbet åt dig om du själv inte kan argumentera varför en bostad är en bra investering?

Frågan är inte om det är en BRA investering utan om det kan räknas som en investering överhuvudtaget. Det är uppenbarligen en investering eftersom jag och många andra har blivit flera miljoner kronor rikare på vår bostad.
Citera
2024-09-11, 20:21
Avslutad
Citat:
Frågan är inte om det är en BRA investering utan om det kan räknas som en investering överhuvudtaget. Det är uppenbarligen en investering eftersom jag och många andra har blivit flera miljoner kronor rikare på vår bostad.
Har du flera miljoner på banken nu alltså?
Citera
2024-09-11, 20:31
Medlem
I dom flesta fall är det bättre att köpa/äga sin bostad.
Åtminstone har det varit så dom sista 50 åren eller längre.
Men det går inte att räkna med dom sista 30 årens enorma prisstegringar skall fortsätta i oändlighet.
Bor man i en storstad och kommer över ett hyreskontrakt i ett äldre område med lägre hyror är nog det just nu ett bättre val än att köpa sin bostad.
Dvs om man investerar mellanskillnaden i aktier, fonder etc.
Citera
2024-09-11, 20:42
Medlem
Citat:
Har du flera miljoner på banken nu alltså?

Pengar på banken är inte den enda sortens tillgångar som existerar. Har man flera miljoner på banken om man äger aktier för flera miljoner? Eller om man äger guld? Det är förstås tillgångar som är lättare att sälja och omsätta i pengar men det betyder inte att en bostad inte är en investering.
Citera
2024-09-11, 20:54
Avslutad
Citat:
Pengar på banken är inte den enda sortens tillgångar som existerar. Har man flera miljoner på banken om man äger aktier för flera miljoner? Eller om man äger guld? Det är förstås tillgångar som är lättare att sälja och omsätta i pengar men det betyder inte att en bostad inte är en investering.
Det som nämligen händer är att när ditt hus ökar i värde så ökar alla andras hus också i värde. Så din vinst är lika med noll. Problemet är att vi alla behöver någonstans att bo.

Det är väldigt sällan någon köper ett boende när det är billigt, bor i det tills det blir dyrt, säljer det, flyttar ut i skogen, väntar tills det blir billigt och sedan gör om resan igen. Pengarna i bostadskarriären lämnar sällan bostadsfållan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in