2024-09-10, 23:17
Medlem
Det var väl.i samband med nån gädda som de hackade på kalmarpolisen

Ibland hyllade att polisen varit samarbetsvillig

Har de helt slutat nämna polisens inblandning?
Citera
2024-09-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Hur då?

Du har rätt. Det är svårt att ta bort publicerat material helt och hållet, även om detta sker relativt snart efter publiceringen. Något som Sara borde tänkt på, eller instruerat sina medarbetare om.
Citera
2024-09-11, 00:20
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorJesus
Tack Fan vad bra, grymt!

Tack! Nöjet är på min sida.

Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Ja det är inget vidare faktiskt. Sen känns det krampaktigt och osmakligt att ha så nära till lättsam marknadsföring och påstå sig arbeta emot övergrepp på barn. Tonen dumpen har är ofta allmänt lättviktig med benny-hill-musik i nån konfrontationsvideo och fraser som ”det är inte slumpen att man hamnar på dumpen”. Jag kan tycka att det är snyggare att vara lite torr och saklig, snarare än folklig i sammanhanget.

Instämmer. Det där med Benny Hill och tonen i allmänhet har jag själv reagerat på. I skrift är det ofta ett raljant tilltal och vid konfrontationerna kan Sara och Patrik gärna skratta och i övrigt etikettera gäddan på ett sätt som maximalt förlöjligar. Det är bland annat sådant som gör att jag tycker deras journalistik inte är särskilt bra.

Man vill ju uppenbarligen köra den här stilen, men håller med om att vara lite torr och saklig vore på sin plats, iallafall om man från Dumpens sida önskar framstå som seriös. Men det folkliga anses väl viktigare.
Citera
2024-09-11, 00:28
Medlem
Citat:
Och återigen!
En av de få som kanske är lite efter.
Har enligt hans egen bror våldtagit brodern när de va små.

Skulle du tycka att att det va ok om du eller dina nära blev våldtagen av någon som är lite efter?

Jag förstår inte vad din poäng är och jag vet inte vem "han" är. Dumpens gäddor ter sig förståndshandikappade vilket torde vara anledningen till att de hugger på sajtens bete. Jag tror inte att de i de allra flesta fallen är något hot mot sin omgivning.
Citera
2024-09-11, 00:46
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Det har säkert diskuterats här tidigare, men jag tycker deras tillvägagångsätt att komma igång med chattarna har blivit sämre och mer spekulativa på sistone. Hur man liksom omvänder någon som säger att fiskaren är för ung genom att skriva en massa inviter eller överdrivet smicker. Jag undrar vilka av de senaste 25 gäddorna som hade fortsatt chatten om inte fiskaren legat på.

Säger inte att gäddorna hemskhet är mindre av det, men jag tenderar att tycka värre om de gäddorna som gränslöst drar på och snuskpratar när de får redan på att barnet är 14 år än de som vevas igång med diverse snack om att man vill ligga när gäddan en gång sagt att de är för unga.

Bra nyansering. Du är något på spåren här. I de fall där fiskaren är drivande, övertalande, lockande etc. när gäddan har tackat nej på grund av ålder, blir det liksom en framprovocerad, skapad gädda.

Även om det är den vuxnes ansvar att alltid säga nej oavsett vad den underåriga vill och ber om, är det ändå ett försåtligt tilltag av fiskaren som också bidrar till det orealistiska scenariot många gånger.

Därtill är detta något som går stick i stäv med vad som (åtminstone tidigare) har uttalats vara Dumpens princip: I ett poddavsnitt förra sommaren sa Patrik att de möter folk som säger att de inte är intresserade när de får veta åldern, varpå han nämnde ungefär att de då släpper dem och går vidare. Annat ljud i skällan nuförtiden, månne?
Citera
2024-09-11, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Råder delade meningar om journalistikprylen, dårå. Det där har ju ältats till förbannelse i tråden, som du vet. Och då råkar jag väl liksom hänga i team journalistik, bara. Tycker jag att det är bra journalistik? Typ inte så att det stör.

Det där med för många efterblivna på Dumpen och upprunkade ballar på grund av tjat håller jag med om.

Juristen är så nykter så att spik hade kunnat hamras ner som prefix till tidens slut. Hur står det själv till på alkofronten, kan det vara hög tid att kondensera etanolångorna och tappa upp på flaska?

Härligt att få medhåll av dig. Alldeles för många efterblivna på Dumpen ja.
Sara kunde höjt rösten vid järnvägsstationen när speakern var klar och paret hade nog förstått peaken liksom.
Fanns ingen anledning att hänga ut dessa gäddhäng.
Citera
2024-09-11, 02:06
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Skulle någon bli uthängd på fel grunder så skulle det dementeras över allt
Så det är inget större problem
Har inte sett dementi överallt, Expressen Aftonbladet länka.

Rätt kul, Sara tog bort utpekandet på tre minuter.

Sara la ut, någon såg, letade Saras mobilnummer, tipsade Sara, Sara ladda ned dumparna redigerade dem och laddade upp dem igen, på tre minuter. Och på dessa tre minuter såg många dessa dumpar. Duktiga Sara.
Citera
2024-09-11, 02:33
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Det var väl.i samband med nån gädda som de hackade på kalmarpolisen

Ibland hyllade att polisen varit samarbetsvillig

Har de helt slutat nämna polisens inblandning?
Sara har en hotline till polis, hon ringde under konfrontation och hon fick svar direkt. Hur får man en sådan förmån, kan man köpa sig till den, och vad kostar den i så fall.
Citera
2024-09-11, 08:32
Medlem
Citat:
Hon går verkligen inte säker från svensk rättvisa bara för att hon lägger upp det på en indisk sajt/server. Dels torde det räcka med att en viss del av handlingen har företagits i Sverige (till exempel konfrontationsvideo laddas upp via dator i Sverige), dels är handlingens effekt i Sverige = brottet kan ändå anses förövat i Sverige. Detta är internationell straffrätt och lagvals- och jurisdiktionsfrågor kan bli intrikata, men i grunden är det som sagt långt ifrån säkert att hon kan freda sig från svensk lagföring.

Det kan Sara göra och då gäller ”vanliga” straffrättsliga regler (ej yttrandefrihetsgrundlagen). Men utgivningsbeviset innebär ett starkare legalt skydd under grundlagens vida mantel för vad som publiceras jämfört med att inte ha det, så där finns ett värde i att besitta ett utgivningsbevis.
Dessa straffrättsregler betyder väl bara att Sara blir dömd för förtal då och då vilket knappast kommer hindra henne?

Dumpen kan ju göra så att några andra möter upp en gädda med coronamask och filmar

Citat:
Nej, det kan hon inte. Den fjättras vid henne som en boja - det ser sist och ytterst fogden till, om inte annat. Betalningsförmåga är en annan sak, men bristande sådan medför som bekant ingen legitim flykt undan monetära förpliktelser.
Ja det är ju självklart men jag menade att hon är ju liksom van att leva utanför samhället och strunta i att betala.
Citera
2024-09-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Sara har en hotline till polis, hon ringde under konfrontation och hon fick svar direkt. Hur får man en sådan förmån, kan man köpa sig till den, och vad kostar den i så fall.
Skulle det finnas en gräddfil för vissa att köpa sig till hur tänkte du där??
Polisen är en offentlig tjänst som är till för alla i samhället om Sara fått en hotline är det för att hon bedöms vara extra utsatt
Citera
2024-09-11, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Jag får intrycket att många av de som Dumpen fångar är förståndshandikappade på riktigt. De kanske vill knulla med barn men deras mentala förmåga är på en femårings nivå så de lyckas aldrig lura något barn i säng. Men Dumpens extremt uppenbara fällor går de på.
Många gånger är det så men i flera fall har det varit folk med bra jobb och dyr bil.

Om man tänker rationellt: Om Dumpen kan förhindra ett övergrepp per år är det ju värt det. All den tid Dumpen lägger ner bekostas inte av samhället.
Citera
2024-09-11, 09:20
Medlem
Citat:
Bra nyansering. Du är något på spåren här. I de fall där fiskaren är drivande, övertalande, lockande etc. när gäddan har tackat nej på grund av ålder, blir det liksom en framprovocerad, skapad gädda.

Även om det är den vuxnes ansvar att alltid säga nej oavsett vad den underåriga vill och ber om, är det ändå ett försåtligt tilltag av fiskaren som också bidrar till det orealistiska scenariot många gånger.

Därtill är detta något som går stick i stäv med vad som (åtminstone tidigare) har uttalats vara Dumpens princip: I ett poddavsnitt förra sommaren sa Patrik att de möter folk som säger att de inte är intresserade när de får veta åldern, varpå han nämnde ungefär att de då släpper dem och går vidare. Annat ljud i skällan nuförtiden, månne?

Ja, och den där typen av orealistiska grejer kanske går hem mest hos män med någon form av funktionsnedsättning, autism, adhd eller liknande. Att man inte tar rationella beslut med någon form av diagnos ihop med kuken i handen.

Intressant att Patrik sa så. Det är ju verkligen inte så man upplever det i chattarna när man läser dem. Gäddan säger "14? du är för ung" och fiskaren drar på med "vadååårååå kom igeeeen!". Och där ska ju så klart gäddan säga ifrån, men ja, alla har inte alla hästar hemma ihop och är kanske svältfödda på att nån tjej visar intresse överlag.

Men en sak man kanske borde ta in är huruvida det kommit in tips om en gädda eller om han chattat med flera av deras konton. Då kanske man kan vara säkrare på att han är ute efter barn, även om han säger nej i första vändan.
Senast redigerad av TodayForever 2024-09-11 kl. 09:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in