2024-09-10, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Är du så här dum i huvudet på riktigt, eller låtsas du bara?

Självklart kan det vara ett stort jävla problem att bli felaktigt uthängd som pedofil, om så endast i 3 minuter. Många personer sitter som gamar och refreshar Dumpen.se med dreglande mungipor för att få sin dagliga dos av skadeglädje, och många hinner därmed se den felaktigt uthängda personen innan denne tas bort.

Alla sitter inte och kollar Dumpen-trådarna på Flashback eller nyheterna på nätet, och det finns därmed mest sannolikt x antal personer i landet som just nu - och kanske för alltid - kommer tro att den felaktigt uthängda personen är pedofil. Då den uthängde personen i detta fall dessutom är "kändis" finns det vidare ett allmänintresse och det är lätt att det sprids vidare, och alla kommer inte få reda på att det var en felaktig uthängning.

Nu förklarade jag sådär extra tydligt så att ett barn till och med förstår, så jag hoppas även du fattar nu vad som är problemet med detta.

Karlsson är tyvärr så dum i huvudet på riktigt. Det är sorgligt men sant att vi har sådana i landet men det får vara som det är. Hen har tidigare ljugit om statistik och hen är aggressiv utan dess nåde men framförallt är hen rent dum och det är väl det som är den huvudsakliga förklaringen till allt knepigt hen kommer upp med. Skulle gissa att här har vi en enstöring och autist som en kvalificerad gissning. Men jag håller med dig, det kliar i fingrarna att bemöta människans idiotier framförallt när det kommer till rena o skära sakfel vilket hen har en talang för. Men jag har också vant mig vid vederbörande. Man tar på sig doktorshatten och studerar "patienten".
Citera
2024-09-10, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Kan Dumpen förlora utgivningsbevis om dom förlorar i domstol mot en av gäddorna för förtal?

En tidigare medieombudsman sa att Dumpen är ett missbruk av mediefriheten och att lagstiftaren kanske kommer ändra lagarna. Hoppas Sara hinner implementera sin lag innan. 1,5 milj i Sverige vill se freakshows på Dumpen så det måste vägas in.
Vet inte hur nära Dumpen är att fucka up mediefriheten? Sara släpper inte utgivningsbeviset i första taget utan det måste slitas av henne.
Citera
2024-09-10, 17:12
Medlem
Dum fråga kanske men om hon inte har utgivningsbevis vad spelar det för roll? Hon kan ju lägga sidan på en site i Indien och fortsätta?
Citera
2024-09-10, 17:15
Medlem
Om Sara fälls för förtal kan hon då undkomma skulden? Har hon inte skulder sen tidigare?
Citera
2024-09-10, 17:15
Bannlyst
Citat:
Dum fråga kanske men om hon inte har utgivningsbevis vad spelar det för roll? Hon kan ju lägga sidan på en site i Indien och fortsätta?

Ja visst vill hon få många år på kåken och stämd till Helvetet så är det precis så hon ska göra. Det är utgivningsbeviset som skyddar henne för nu. Inte var sidan är placerad.
Citera
2024-09-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorJesus
Ja visst vill hon få många år på kåken och stämd till Helvetet så är det precis så hon ska göra. Det är utgivningsbeviset som skyddar henne för nu. Inte var sidan är placerad.
Men hon kan ju bli stämd ändå så vad blir skillnaden?

Fråga: Strunta i utgivningsbevis och bara köra ändå och inte stå som ansvarig utgivare eller anlita en målvakt?
Citera
2024-09-10, 17:22
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Aftonbladet
Det är nog ett "fuck you" till de som gör en sak av att Dumpen inte sysslar med journalistik. Kalla det vad ni vill, typ.

Ja, kan nog vara så. Jag tycker Dumpen bedriver journalistik - och mer så än konst iallafall.
Citera
2024-09-10, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Ja, kan nog vara så. Jag tycker Dumpen bedriver journalistik - och mer så än konst iallafall.

Lessler har du tid o lust att svara tellus här ovan gällande utgivningsbeviset effekt kontra att inte ha det. Jag tror du är bättre bevandrad i juridiken för det
Citera
2024-09-10, 17:59
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Kan Dumpen förlora utgivningsbevis om dom förlorar i domstol mot en av gäddorna för förtal?

Nej, en fällande förtalsdom medför inte indraget utgivningsbevis.

Citat:

Hon går verkligen inte säker från svensk rättvisa bara för att hon lägger upp det på en indisk sajt/server. Dels torde det räcka med att en viss del av handlingen har företagits i Sverige (till exempel konfrontationsvideo laddas upp via dator i Sverige), dels är handlingens effekt i Sverige = brottet kan ändå anses förövat i Sverige. Detta är internationell straffrätt och lagvals- och jurisdiktionsfrågor kan bli intrikata, men i grunden är det som sagt långt ifrån säkert att hon kan freda sig från svensk lagföring.

Citat:
Om Sara fälls för förtal kan hon då undkomma skulden? Har hon inte skulder sen tidigare?

Nej, det kan hon inte. Den fjättras vid henne som en boja - det ser sist och ytterst fogden till, om inte annat. Betalningsförmåga är en annan sak, men bristande sådan medför som bekant ingen legitim flykt undan monetära förpliktelser.

Citat:
Men hon kan ju bli stämd ändå så vad blir skillnaden?

Fråga: Strunta i utgivningsbevis och bara köra ändå och inte stå som ansvarig utgivare eller anlita en målvakt?

Det kan Sara göra och då gäller ”vanliga” straffrättsliga regler (ej yttrandefrihetsgrundlagen). Men utgivningsbeviset innebär ett starkare legalt skydd under grundlagens vida mantel för vad som publiceras jämfört med att inte ha det, så där finns ett värde i att besitta ett utgivningsbevis.

Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorJesus
Lessler har du tid o lust att svara tellus här ovan gällande utgivningsbeviset effekt kontra att inte ha det. Jag tror du är bättre bevandrad i juridiken för det

Yes, jag gör ett försök ovan.
Citera
2024-09-10, 18:30
Bannlyst
Citat:
Nej, en fällande förtalsdom medför inte indraget utgivningsbevis.

Hon går verkligen inte säker från svensk rättvisa bara för att hon lägger upp det på en indisk sajt/server. Dels torde det räcka med att en viss del av handlingen har företagits i Sverige (till exempel konfrontationsvideo laddas upp via dator i Sverige), dels är handlingens effekt i Sverige = brottet kan ändå anses förövat i Sverige. Detta är internationell straffrätt och lagvals- och jurisdiktionsfrågor kan bli intrikata, men i grunden är det som sagt långt ifrån säkert att hon kan freda sig från svensk lagföring.

Nej, det kan hon inte. Den fjättras vid henne som en boja - det ser sist och ytterst fogden till, om inte annat. Betalningsförmåga är en annan sak, men bristande sådan medför som bekant ingen legitim flykt undan monetära förpliktelser.

Det kan Sara göra och då gäller ”vanliga” straffrättsliga regler (ej yttrandefrihetsgrundlagen). Men utgivningsbeviset innebär ett starkare legalt skydd under grundlagens vida mantel för vad som publiceras jämfört med att inte ha det, så där finns ett värde i att besitta ett utgivningsbevis.

Yes, jag gör ett försök ovan.

Tack Fan vad bra, grymt!
Citera
2024-09-10, 19:18
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Formuleringen är väl rätt färsk? Tidigare skyltade de med en annan text, om inte minnet sviker mig.

Hursomhelst, visst låter det pretentiöst - resultatet motsvarar liksom inte ambitionen (den konstnärliga). Dumpen utger sig alltså för att vara ett konstverk, och det får de väl göra. Det intressanta är emellertid huruvida konstverket har någon vidare högre estetisk halt, vilket kan diskuteras.

Redan ordet ”digitalt” signalerar en iver att vara övertydlig på ett sätt som föga präglas av ”show, don’t tell”: På en sajt skrivs att vad sajten är, är ”digitalt” - vad annars på en internetsajt?

Det konstnärliga, trots allt, menar kanske Dumpen består i novellerna (vars litterära höjd inte direkt är svindlande), den teater fiskarna spelar (ofta med överspel), gäddornas trånande chattrader (litteraturhistorien har skådat subtilare språkhantering), konfrontationernas iscensättning (regin är ett under av både planering och oförutsägbarhet) samt ”konstverket” som helhet i sin mix av fakta och fiktion, realism och fantasi, där Gädda Gäddsson i rollen som sig själv gestaltar en figur fångad i en dröm - en skenbar verklighet är vad som speglas; en saga för bra för att vara sann (och nog är det ett konststycke att få till den, det får vi väl ändå ge Dumpen).
Ja det är inget vidare faktiskt. Sen känns det krampaktigt och osmakligt att ha så nära till lättsam marknadsföring och påstå sig arbeta emot övergrepp på barn. Tonen dumpen har är ofta allmänt lättviktig med benny-hill-musik i nån konfrontationsvideo och fraser som ”det är inte slumpen att man hamnar på dumpen”. Jag kan tycka att det är snyggare att vara lite torr och saklig, snarare än folklig i sammanhanget.
Citera
2024-09-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Ja det är inget vidare faktiskt. Sen känns det krampaktigt och osmakligt att ha så nära till lättsam marknadsföring och påstå sig arbeta emot övergrepp på barn. Tonen dumpen har är ofta allmänt lättviktig med benny-hill-musik i nån konfrontationsvideo och fraser som ”det är inte slumpen att man hamnar på dumpen”. Jag kan tycka att det är snyggare att vara lite torr och saklig, snarare än folklig i sammanhanget.
Vet inte om så många har reflekterat över detta men Dumpen håvar förmodligen in massor med pengar. Det sägs att Dumpen har 2 milj besökare dagligen. Antag att en av tio, alltså 10 % swischar en hundring under en dag så blir det faktiskt 20 milj kronor. S&P har hittat en inkomstkälla och de skyr inga medel för att avända den. Sadister som de uppenbarligen är så njuter de också att få sparka och förnedra andra. Vow, vilket dömjobb.

I övrigt till er alla. Ge f-n i att brodera ut språket till nästan obegriplighet. Var tydlig med poängen. Inte alla kan uttyda all ruskigt dålig kanslisvenska. >Skriv enkelt och förståeligt. Det är mitt önskemål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in