Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-10, 22:44
Medlem
RebuildSwedens avatar
Den här trenden att "förnya" gamla mästerverk för att spegla nutidens demografi måste dö. Det är ett hån mot dom gamla filmerna. Hitta på något nytt!

Bra där Brunnberg!
Citera
2024-09-10, 22:47
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Förstår Brunnberg till fullo, och tycker han gör helt rätt. Varenda jädra Jönssonliganfilm efter det riktiga har ju varit kalkoner. Så usla att de drar originalfilmerna i smutsen och pissar på dem. Detta gäller även de filmer där barn agerat i någon variant, ren smörja, som givetvis bara gör sitt yttersta ör att parasitera på originalfilmerna. Det är för mig en gåta, att skådespelare av idag (somliga högt aktade) medverkar i denna skit och saknar all heder och moral och inte avstår.

Det man borde göra, är ju att restaurera dessa klassiska och oumbärliga originalfilmer till perfektion, och låta dem gå upp på biograferna igen. De skulle garanterat locka både gamla som nya besökare. Att SF saknar ryggrad är jag inte förvånad över. Svensk filmindustri har varit usel de senaste 25 åren, verkligen katastrofalt usel. Oerhört beklämmande med tanke på vilken enorm filmnation vi en gång var både gällande komedi och drama. Under ett par decennier kunde vi faktiskt mäta oss med övrig europeisk film - detta är givetvis svårt att förstå idag.

Kämpa vidare Brunnberg!
Men det här borde väl gjorts innan dom började göra kopior...nu när Robert Gustavsson ska vara med så är det ju iaf chans att den här gången kunna bli bra.
Citera
2024-09-10, 22:53
Medlem
Helt rätt. Allting ska vara som det alltid varit. Bu till förändring, vad har det någonsin gjort för mänskligheten!
Citera
2024-09-10, 23:09
Medlem
Zloths avatar
Håller med. Alla dessa nyinspelningar är ett skämt. Allting blir bara sämre.

Hitta på någonting eget för i helvete. Har folk ingen fantasi längre?
Senast redigerad av Zloth 2024-09-10 kl. 23:12.
Citera
2024-09-10, 23:09
Medlem
towbs avatar
Han är ju ute efter en hög med pissetassar, polska zloty, 120 miljoner. Det fattar väl vem som helst, klart han kan tänka sig att ge licens på Dynamit-Harry. Den gubben skiter i allt förutom när han kan få tända nästa cigg.
Citera
2024-09-10, 23:19
Medlem
Citat:
Förstår Brunnberg till fullo, och tycker han gör helt rätt. Varenda jädra Jönssonliganfilm efter det riktiga har ju varit kalkoner. Så usla att de drar originalfilmerna i smutsen och pissar på dem. Detta gäller även de filmer där barn agerat i någon variant, ren smörja, som givetvis bara gör sitt yttersta ör att parasitera på originalfilmerna. Det är för mig en gåta, att skådespelare av idag (somliga högt aktade) medverkar i denna skit och saknar all heder och moral och inte avstår.

Det man borde göra, är ju att restaurera dessa klassiska och oumbärliga originalfilmer till perfektion, och låta dem gå upp på biograferna igen. De skulle garanterat locka både gamla som nya besökare. Att SF saknar ryggrad är jag inte förvånad över. Svensk filmindustri har varit usel de senaste 25 åren, verkligen katastrofalt usel. Oerhört beklämmande med tanke på vilken enorm filmnation vi en gång var både gällande komedi och drama. Under ett par decennier kunde vi faktiskt mäta oss med övrig europeisk film - detta är givetvis svårt att förstå idag.

Kämpa vidare Brunnberg!

Amen! +1

Vanhedra sådana klassiker bara för girighet skall inte vara ok!
Citera
2024-09-10, 23:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Men det här borde väl gjorts innan dom började göra kopior...nu när Robert Gustavsson ska vara med så är det ju iaf chans att den här gången kunna bli bra.

Nej fy fan för den pajasen. Skulle aldrig se någon produktion med den tråkmånsen.
Citera
2024-09-10, 23:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Original är väl att ta i, det är ju en plankning av ett danskt koncept.

Så Brunnberg och gänget gjorde sig skyldiga till exakt samma sak? Tycker de gamla filmerna känns rätt mossiga. Intressant med en ny tagning av det hela.

Surgubbeombudsmannen (SO) applåderar!

"Vanhedens sista kupp ..."
Citera
2024-09-10, 23:23
Medlem
Citat:

Kämpa vidare Brunnberg!

Dem är restauerade. Finns på bluray.
Citera
2024-09-10, 23:24
Medlem
Citat:

Kämpa vidare Brunnberg!

Jönssonligan har alltid varit skräp. Om Brunnberg tror att han kan polera en bajskorv genom att ta patent på pajiga karaktärer så tror han fel.
Citera
2024-09-10, 23:27
Medlem
Q-Trons avatar
Henrik Dorsins kärleksförklaring tillika tramsiga hafsverk Se upp för Jönssonligan från 2020 borde aldrig ha publicerats heller. Jävlar så dålig den filmen var. Jag brukar inte stänga av filmer, men där var jag till slut tvungen. Vet inte om det var castingen eller manuset eller regin. Kanske allt. Men satan så dåligt slutresultatet blev.

Förlagan Olsen-banden har sin charm och de filmerna har några riktigt fina scener. Men jag skulle ändå vilja hävda att Gösta Ekmans, Ulf Brunnbergs och Björn Gustafsons rolltolkningar eleverade konceptet långt över förlagan. De mejslade ut tre väldigt utpräglade karaktärer med en långt skojigare dynamik än de danska karaktärsförlagorna.

Alla nyinspelningar försöker bara fånga den dynamiken och "magin," men det faller alltid platt varje gång, mycket på grund av att upphovsmakarna vet att de måste flörta med det gamla, och klämma in de gamla plattityderna som "lysande" och "vilken jävla smäll," samtidigt som man försöker trycka in politiskt korrekt trams och annat frånstötande. De ursprungliga filmerna hade friare händer i det avseendet, och man tog sig också större friheter inom ramarna för konceptet, och det lönade sig oftast.

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att skriva någonting nytt och vågat, och som inte baseras på gamla immaterialrätter och 'varumärken.'
Citera
2024-09-10, 23:29
Medlem
Pippikoftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Den här trenden att "förnya" gamla mästerverk för att spegla nutidens demografi måste dö. Det är ett hån mot dom gamla filmerna. Hitta på något nytt!

Bra där Brunnberg!

Förstår inte folk som påstår att det är något nytt. Det har väl gjorts nytolkningar av teaterpjäser hur länge som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in