Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-09-11, 23:07
Medlem
Beisskorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det är en del i folkmordet på svenskar. Att ta bort vår kultur.

Det är dansk kultur...
Citera
2024-09-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
Det är ju en dansk filmserie... det är ju HAN som tär på andras verk...
Jönssonligan är svensk byggd på en dansk förlaga. Därtill krävs i vanlig ordning tillstånd. Karaktärerna är inte en exakt kopia utan gjorda så att de passar här. Skådespelarna gör ju själv sitt till för att skapa personerna. Sedan kommer det då andra upplagor som försöker kopiera dem rakt av.
Citera
2024-09-12, 00:16
Medlem
bergsturks avatar
Lustigt nog har Svensk Filmindustri registrerat varumärket Vanheden sedan mycket länge. Det är därför Uffe har registrerat sin kumpans namn och inte sitt eget.
Citera
2024-09-12, 00:18
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Intressant tagning på ett modernt problem.

Jag är inte ett superfint av att göra om gamla filmer och serier i modern tolkning. Det blir lite urvattnat. Men det känns som att svensk filmindustri gärna satsar på säkra kort snarare än att våga något nytt.

Det finns väldigt mycket bra nya svenska komiker och hurmorgrupper, som lyckas leverera bra sketcher och annat. Det borde gå att skriva nya manus och nya delar. Kanske en homage till de gamla filmerna vore fint, men detta känns lite cashgrab.

Men som jag förstått det har svensk filmindustri lite problem med att få finansiering, och det verkar vara svårt att få resurser till att skapa då det ofta läggs fokus på politiska aspekter vid utdelningen av stöd.

Därför blir sådana här remakes enklare att få till, då de har en grundpublik, och man kan fokusera mera på andra bitar då man inte behöver sälja in konceptet, som redan är folkärt.
Citera
2024-09-12, 00:22
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Lustigt nog har Svensk Filmindustri registrerat varumärket Vanheden sedan mycket länge. Det är därför Uffe har registrerat sin kumpans namn och inte sitt eget.

Borde dom inte ha reggat alla namnet då, logiskt sett? eller hade någon hört Uffe nämna denna ide på någon fest/skvaller?
Citera
2024-09-12, 00:24
Medlem
BallaKlavas avatar
Brunnberg har helt rätt. Alla filmer efter Mallorca har varit så jävla dåliga. Inte ens en högkaratig skådespelare som Stellan kunde göra det intressant. Det är fanimig skämmigt att man fortsätter försöka när historien gång på gång på gång visar att det inte går när man inte har en PLAN.
Citera
2024-09-12, 00:26
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

Jag är inte ett superfint av att göra om gamla filmer och serier i modern tolkning. Det blir lite urvattnat. Men det känns som att svensk filmindustri gärna satsar på säkra kort snarare än att våga något nytt.

Det finns väldigt mycket bra nya svenska komiker och hurmorgrupper, som lyckas leverera bra sketcher och annat. Det borde gå att skriva nya manus och nya delar. Kanske en homage till de gamla filmerna vore fint, men detta känns lite cashgrab.

Men som jag förstått det har svensk filmindustri lite problem med att få finansiering, och det verkar vara svårt att få resurser till att skapa då det ofta läggs fokus på politiska aspekter vid utdelningen av stöd.

Därför blir sådana här remakes enklare att få till, då de har en grundpublik, och man kan fokusera mera på andra bitar då man inte behöver sälja in konceptet, som redan är folkärt.

Detta är vad jag har förstått också, i kombination med dåligt ledarskap. Dessa är väl de främsta anledningarna till att SF går på knäna både kreativt och intellektuellt. De bästa svenska (och seriösaste) filmerna de senaste femton tjugo åren har ju inte öht finansierats SF, vad jag förstått. Roy Anderssons filmer är väl ett lysande exempel på detta.
Citera
2024-09-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

Nu kanske inte du är målgruppen för filmen. Men jag kan hålla med dig om att det är tråkigt att man gör en re-make när det måste finnas så många andra idéer med tanke på hur många böcker som skrivs.

Nu har inte jag barn men har barn i min närhet och det är inga barn som tittar på gamla Astrid Lindgren filmer. Därför kan det vara relevant att göra en re-make för att föra kulturen med sig in i framtiden. Det finns massor av musik som jag inte fattade var covers när jag var liten. Hade nog inte fastnat för originalen om jag hört dem först.

I någon mening är allt politiskt men det bli bra filmer ändå. Här var det väl SF som var politiska in absurdum. Ny VD och nya politiker vid makten om det är bra eller dåligt vet jag inte.
Citera
2024-09-12, 01:07
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Detta gäller även de filmer där barn agerat i någon variant, ren smörja, som givetvis bara gör sitt yttersta ör att parasitera på originalfilmerna.

Brunnberg gillade dock barnfilmerna så mycket att han gjorde Jönssonligan spelar högt, med Sickans lillebror Sven-Ingvar. En karaktär lyft direkt från "Lilla Jönssonligan"
Citera
2024-09-12, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jag tror inte Brunnberg var med särskilt mycket i manusarbetena. Möjligen i de två sista filmerna efter att Ekman hoppade av, då Brunnberg förmodligen såg till att mjölka ur lite till ur Jönsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Fujim
Jag fattar ingenting av det här. Även om Brunnberg nu försöker varumärkesskydda "Dynamit-Harry" så är det väl inte han som äger varumärket? Det borde väl vara SF eller vilka det nu är som har producerat de första filmerna.
Brunnberg var ju bara anlitad skådespelare för att spela Vanheden.
Jag såg en gång för några år sedan en dokumentär om Jönssonligan där Brunnberg ivf enligt egen utsago var ganska rejält inblandad i att det blev en svensk version av Olsen-banden. Alltså inte BARA spelade Vanheden utan var drivande i processen runt filmens tillkomst. Han KAN ju ha överdrivit sin roll i det hela dock...
Jag minns inte vad programmet hette, men det kan ju inte ha gjorts så extremt mycket dokumentärer om Jönssonligan.
Citera
2024-09-12, 02:56
Medlem
Jag förstår inte varför man vill göra nya Jönsson-ligan filmer. Det ligger liksom helt fel i tiden. De gamla filmerna gjordes när Sverige fortfarande var etniskt homogent och Jönsson-ligan var ändå någorlunda realistiskt om ni förstår vad jag menar. En tid då de värsta våldsfallen var ganska sällsynta även om de skedde. Nu våldtas ju var och varannan kvinna / flicka och bostäder sprejas av kulor från automatpistoler av allt mer brutala gäng.
Det jag vill komma till är att Jönssonligan, det är inget som hör hemma i dagens Sverige - det hör till det gamla Sverige. Det finns inte längre någon koppling till eller inget igenkännande från oss som ändå minns det gamla Sverige (till och med jag även om jag inte är så gammal). Det är också varför jag än idag kan uppskatta att se på de gamla Jönssonligan då de visar ett Sverige som inte längre finns.
Citera
2024-09-12, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiji777
Jag förstår inte varför man vill göra nya Jönsson-ligan filmer. Det ligger liksom helt fel i tiden. De gamla filmerna gjordes när Sverige fortfarande var etniskt homogent och Jönsson-ligan var ändå någorlunda realistiskt om ni förstår vad jag menar. En tid då de värsta våldsfallen var ganska sällsynta även om de skedde. Nu våldtas ju var och varannan kvinna / flicka och bostäder sprejas av kulor från automatpistoler av allt mer brutala gäng.
Det jag vill komma till är att Jönssonligan, det är inget som hör hemma i dagens Sverige - det hör till det gamla Sverige. Det finns inte längre någon koppling till eller inget igenkännande från oss som ändå minns det gamla Sverige (till och med jag även om jag inte är så gammal). Det är också varför jag än idag kan uppskatta att se på de gamla Jönssonligan då de visar ett Sverige som inte längre finns.

Eftersom Jönsson-ligan filmerna aldrig har haft något som helst med våldsfall att göra, så kan man dra slutsatsen att du aldrig har sett någon av filmerna, inte kan något som svensk kultur och förmodligen aldrig ens besökt Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in