Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsmurf2
Intressant tagning på ett modernt problem.
Jag är inte ett superfint av att göra om gamla filmer och serier i modern tolkning. Det blir lite urvattnat. Men det känns som att svensk filmindustri gärna satsar på säkra kort snarare än att våga något nytt.
Det finns väldigt mycket bra nya svenska komiker och hurmorgrupper, som lyckas leverera bra sketcher och annat. Det borde gå att skriva nya manus och nya delar. Kanske en homage till de gamla filmerna vore fint, men detta känns lite cashgrab.
Men som jag förstått det har svensk filmindustri lite problem med att få finansiering, och det verkar vara svårt att få resurser till att skapa då det ofta läggs fokus på politiska aspekter vid utdelningen av stöd.
Därför blir sådana här remakes enklare att få till, då de har en grundpublik, och man kan fokusera mera på andra bitar då man inte behöver sälja in konceptet, som redan är folkärt.
Nu kanske inte du är målgruppen för filmen. Men jag kan hålla med dig om att det är tråkigt att man gör en re-make när det måste finnas så många andra idéer med tanke på hur många böcker som skrivs.
Nu har inte jag barn men har barn i min närhet och det är inga barn som tittar på gamla Astrid Lindgren filmer. Därför kan det vara relevant att göra en re-make för att föra kulturen med sig in i framtiden. Det finns massor av musik som jag inte fattade var covers när jag var liten. Hade nog inte fastnat för originalen om jag hört dem först.
I någon mening är allt politiskt men det bli bra filmer ändå. Här var det väl SF som var politiska in absurdum. Ny VD och nya politiker vid makten om det är bra eller dåligt vet jag inte.