2024-09-10, 20:57
Medlem
Sunflowerpower666s avatar
Ända sen dom kom har jag inte fattat vilka efterblivna stackare som kör runt på skiten, ser förjävla töntigt ut och så kan man tydligen dö också.
Citera
2024-09-10, 21:46
Medlem
Snyggolinans avatar
Hur kan ingen veta vem det gällde?
Citera
2024-09-10, 22:15
Medlem
Detta var väl veckor sedan? eller händer det ofta?
Vet en person vars kollega ett par veckor sedan omkom i Luleå av skadorna efter olycka med Ryde.

Själv har jag använt Ryde tidigare och självklart finns ju risk man kör åt helvete om man inte är försiktig såklart.
Det har varit en hel del gator som rivits upp runtom i Luleå, där de bygger ny asfalt som jag förstått. Är fortfarande flertal gångstigar och annat stängda lite här och där på grund av arbetet.

Det jag fick att tänka på när jag hörde detta veckor sedan då jag fortfarande åkte Ryde själv, var om det skett vid någon väg/stig som de lägger om asfalt, och de bara kört på. Krävs väl inte så hög kant för att det ska ta tvärstopp, lär ju vara extra farligt om vid nedförsbacke, vet att LV7 backen vid kronan har haft en bit asfalt fixad och där har då jag bromsat in för vore inte kul att ramla där, Ryde åker i 25km/h max i nedförsbacken, då först börjar den bromsa av sig själv, annars är ju hastigheten 20km/h vid full gas.
Citera
2024-09-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resu
Själv har jag använt Ryde tidigare och självklart finns ju risk man kör åt helvete om man inte är försiktig såklart.
...
Ryde åker i 25km/h max i nedförsbacken, då först börjar den bromsa av sig själv, annars är ju hastigheten 20km/h vid full gas.
Ursäkta kusinen från landet: Är Ryde ett cykelmärke (typ Monark) eller en via-app-uthyrningscykel? (Små hjul funkar dåligt på grusväg kan jag berätta för dem som aldrig provat.)
Citera
2024-09-10, 22:49
Citat:
Vet en person vars kollega ett par veckor sedan omkom i Luleå av skadorna efter olycka med Ryde.

Det har varit en hel del gator som rivits upp runtom i Luleå, där de bygger ny asfalt som jag förstått. Är fortfarande flertal gångstigar och annat stängda lite här och där på grund av arbetet.

Det jag fick att tänka på när jag hörde detta veckor sedan då jag fortfarande åkte Ryde själv, var om det skett vid någon väg/stig som de lägger om asfalt, och de bara kört på. Krävs väl inte så hög kant för att det ska ta tvärstopp, lär ju vara extra farligt om vid nedförsbacke, vet att LV7 backen vid kronan har haft en bit asfalt fixad och där har då jag bromsat in för vore inte kul att ramla där, Ryde åker i 25km/h max i nedförsbacken, då först börjar den bromsa av sig själv, annars är ju hastigheten 20km/h vid full gas.

Hände nån gång i slutet av augusti tror ja. Mitten eller slutet på augusti.
Citera
2024-09-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ursäkta kusinen från landet: Är Ryde ett cykelmärke (typ Monark) eller en via-app-uthyrningscykel? (Små hjul funkar dåligt på grusväg kan jag berätta för dem som aldrig provat.)
Ryde själva via-app-uthyrningscykel, jag antog det finns över hela Sverige. Det är då den enda uthyrning de har i Luleå åtminstone, antar de kanske finns alternativ söderut.

Jag själv brukade köra på grusväg, eller snarare stenig väg där de bygger om så brukar man behöva köra på stenar, det fungerar ju men skakar rejält. Jag brukar ställa mig så långt bak jag kan på elsparkcykeln vid de tillfällen och dra lite bakåt för lägga mer tyngd bak ifall man skulle fastna och åka framåt, osäker om det hjälper men det har gjort sedan jag började.

De har ju även någon "fylle-test" om man tar Ryde innan 6 eller 7 på morgonen, även om den är simpel.

För övrigt i denna stan har jag sett en del åka 2st som inte är tillåtet, bland annat unga personer. Bara någon vecka sedan såg jag två små tjejer vingla sig fram och nästan körde in i trafikljuset vid övergångställe.
Citera
2024-09-10, 23:11
Medlem
Citat:

Då är det ju faktiskt väldigt sannolikt att det är just den personen denna tråden handlar om. Allt stämmer ju hittills, stad, elsparkcykel, tidpunkt, ej kommit ut i media osv.
Vet du nåt mer om olyckan?
Citera
2024-09-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
Uppgifter om olyckan, som inträffade i slutet av augusti, har inte nått media tidigare. En man i 25-årsåldern omkom.

Exakt vad som hänt är fortfarande oklart, men det handlar inte om någon kollision med annat fordon utan mannen har kraschat med elsparkcykel och fått så pass omfattande skador att han senare avled.

https://nsd.se/nyheter/lulea/artikel...dorna/jowp077l

Någon som vet mer?

Det är därför jag aldrig använder elsparkcyckel.
Citera
2024-09-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyHulken
Funderar allvarligt på att sluta cykla till jobbet. Gång och cykelbanor är fyllda av elcyklar, elsparkcyklar och fordon som går otroligt fort. Tar ca 30 minuter till jobbet och det är minst en incident per dag som skulle kunna leda till en olycka. Börjar fundera om det är värt risken längre och om man inte ska börja ta bilen igen.

Det är nog flera som dör och skadas i bilolyckor än elsparkcyckelrelaterade olyckor.
Citera
2024-09-11, 00:31
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Det är nog flera som dör och skadas i bilolyckor än elsparkcyckelrelaterade olyckor.
Statistik visar att fler dör i elsparkcyckelrelaterade om man jämför procentuellt, dags att förbjuda skiten folk behöver röra på sig
Citera
2024-09-11, 01:06
Medlem
moment-of-truths avatar
I början av Augusti var tanken att implentera alkolås ...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...gar-diskuteras

Hur skall alkolåset fungera i praktiken?
Indirekta pussar med åkare?
Citera
2024-09-11, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyHulken
Funderar allvarligt på att sluta cykla till jobbet. Gång och cykelbanor är fyllda av elcyklar, elsparkcyklar och fordon som går otroligt fort. Tar ca 30 minuter till jobbet och det är minst en incident per dag som skulle kunna leda till en olycka. Börjar fundera om det är värt risken längre och om man inte ska börja ta bilen igen.

Jag slutade cykla av precis den anledningen. Det var incidenter varje dag. Både med bilar och blattar på cyklar.

Vissa av mina kollegor hamnade mitt i en skottlossning.

Ta bilen, det är säkrare. Men lås dörrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in