2024-09-10, 20:37
Medlem
Någon som har koll på DAC8 direktivet? Som jag förstår det kommer alla CEX sidor tvingas att självmant rapportera om all handel utförd av europeiska medborgare, alltså utan att respektive skattemyndighet begär utdrag från CEX:en. Träder i kraft i Januari 2026, är vi körda?
Citera
2024-09-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Svara på frågan, jag skrev två gånger att frågan var givet att begränsat beskattning i sverige hade uppnåts, i det inkluderas allt som har att göra med vissentlig anknytning och allt sådant, annars hade jag inte skrivit nåt i still med "givet att begränsat skattepliktighet har nåts".
du måste ha ett jävligt tråkigt liv ditt jävla troll
Kan du inte läsa? Jag svarade på frågan!! Jag svarade ”Ja” på din fråga.

Att jag också förtydligade vissa saker gör väl inget? Varför tar du det personligt?
Citera
2024-09-15, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Svara på frågan, jag skrev två gånger att frågan var givet att begränsat beskattning i sverige hade uppnåts, i det inkluderas allt som har att göra med vissentlig anknytning och allt sådant, annars hade jag inte skrivit nåt i still med "givet att begränsat skattepliktighet har nåts".
du måste ha ett jävligt tråkigt liv ditt jävla troll
Som sagt, jag har svarat på frågan!! Att du lägger till ”givet att begränsad skattskyldighet har uppnåtts” ändrar inget i sak. Frågan är fortfarande den samma, och därför är också svaret det samma!

Detta var mitt svar:
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Ja, men det räcker inte att bara bo utomlands i mer än 180 dagar. Man får inte ha väsentlig anknytning till Sverige:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/2638.html
FÖRSTA ORDET svarar på frågan!! Jag svarade alltså JA på din fråga. Så vad är problemet? Förstår du inte vad det ordet betyder?

Att jag också förtydligade vissa saker var ju för att undvika missförstånd. Varför reagerar du negativt på det? Om du redan vet dessa saker kan du ju bara ignorera det. Istället reagerar du på ett mycket barnsligt och omoget sätt!
Senast redigerad av Cyber500 2024-09-15 kl. 08:28.
Citera
2024-09-16, 12:15
Medlem
mnmexplorerers avatar
Ett sätt är att belåna sina tillgångar, då slipper du betala skatt. Så länge lånet är i sek och du betalar ränta(som är avdragbar i deklarationen

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html#acco rdion-0-item-6
Citera
2024-09-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnmexplorerer
Ett sätt är att belåna sina tillgångar, då slipper du betala skatt. Så länge lånet är i sek och du betalar ränta(som är avdragbar i deklarationen

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html#acco rdion-0-item-6

Är ny på kryptolån men är det inte väldigt riskfyllt att låna annat än usdt?

Om du lånar bitcoin och bitcoin är värt 50% mindre efter några månader kommer du ju få problem att betala kanske.

Men om jag tar lånet i usdt så kommer jag ju bara betala vad dollarn är värt, eller tänker jag fel?
Citera
2024-09-16, 18:19
Medlem
Om det handlar om relativt små summor, säg upp till 1m, så kan man bara sälja det mot kontanter. Kontanterna använder man för diverse levnadskostnader och dessutom kan man sätta in en del kontanter på kontot några gånger per år utan att väcka uppmärksamhet.

Om man orkar hålla på så kan man använda kontanter för att köpa smycken, klockor, bilar och kanske fastigheter (om man har kontakter) som man sedan säljer för fiat.

En bekant till mig flyttade till Dubai och köpte en fastighet med krypto som han sedan hyrde ut ett tag innan han sålde den för fiat. Men detta ska tydligen vara svårare nu då färre mäklare accepterar krypto.
Citera
2024-09-18, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatococo
Någon som har koll på DAC8 direktivet? Som jag förstår det kommer alla CEX sidor tvingas att självmant rapportera om all handel utförd av europeiska medborgare, alltså utan att respektive skattemyndighet begär utdrag från CEX:en. Träder i kraft i Januari 2026, är vi körda?

Kort svar: Ja, står ditt namn på någon CEX så kommer Skatteverket få reda på allt historiskt och kan spåra alla dina wallets.

Långt svar: DAC8 är myndigheternas attack på kryptotrenderna att få deklarerar krypto och att det saknas insyn över huvud taget. Skattemyndigheterna kan idag begära manuellt men då måste de veta/misstänka att du pysslar med krypto och misstänka skattebrott, alltså i princip omöjligt. Nu kommer CEXarna tvingas rapportera allt om alla, vilket de kommer gå med på annars blir det ingen business. Förmodligen byggs detta automatiskt och myndigheterna kommer ha väldigt enkel åtkomst till all info som finns.

Vet man med sig att man åker dit så kan man göra s.k Självrättelse för varje år man missat, då blir man immun mot konsekvenser och slipper oroa sig. I överlag rekommenderar jag att självrätta, det är inte värt det att tappa hela livet över oredovisad krypto vilket kommer bli fallet om man åker dit.
Citera
2024-09-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Kort svar: Ja, står ditt namn på någon CEX så kommer Skatteverket få reda på allt historiskt och kan spåra alla dina wallets.

Långt svar: DAC8 är myndigheternas attack på kryptotrenderna att få deklarerar krypto och att det saknas insyn över huvud taget. Skattemyndigheterna kan idag begära manuellt men då måste de veta/misstänka att du pysslar med krypto och misstänka skattebrott, alltså i princip omöjligt. Nu kommer CEXarna tvingas rapportera allt om alla, vilket de kommer gå med på annars blir det ingen business. Förmodligen byggs detta automatiskt och myndigheterna kommer ha väldigt enkel åtkomst till all info som finns.

Vet man med sig att man åker dit så kan man göra s.k Självrättelse för varje år man missat, då blir man immun mot konsekvenser och slipper oroa sig. I överlag rekommenderar jag att självrätta, det är inte värt det att tappa hela livet över oredovisad krypto vilket kommer bli fallet om man åker dit.

du åker dit om du är så dum så att du verifierat ett konto på en exhange.
Finns flera pålitliga exchanges som har noll krav på id.

Finns inga som helst fördelar med att ha ett verifierat konto på en exchange om man vill slippa myndigheters ögon.

Ska du spara krypto så kan du köpa men förvara dom på en plånbok endast du kommer åt.

Tänk att bli skattskyldig några hundra tusen, du tror du är säker med dina krypto på en exchange men då kontaktar sverige bara det företaget och vet dom låsa alla dina tillgångar.

Enda gången jag använder exchange är för att köpa eller växla men sen tar jag blivit dom direkt till annan plånbok.

Sen går det också att skapa fejk id och regga på exchange om man vill.
Du kan hitta på ett namn och adress för då kommer du inte gå att hitta av svenska myndigheter, men för exchange så ser allt legit ut och dom har ingen möjlighet att kontrollera så att kuk kuksson på sommarvärmen 3 i Malmö faktiskt existerar.

Sämsta du kan göra är att skapa konto i någon riktig svensks namn för du vet aldrig vad denne pysslar med i Sverige.
Är den personen kriminell eller får problem med skatteverket så kan dina krypto låsas.
Senast redigerad av Smushkush 2024-09-26 kl. 14:21.
Citera
2024-09-27, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
du åker dit om du är så dum så att du verifierat ett konto på en exhange.
Finns flera pålitliga exchanges som har noll krav på id.

Finns inga som helst fördelar med att ha ett verifierat konto på en exchange om man vill slippa myndigheters ögon.

Ska du spara krypto så kan du köpa men förvara dom på en plånbok endast du kommer åt.

Tänk att bli skattskyldig några hundra tusen, du tror du är säker med dina krypto på en exchange men då kontaktar sverige bara det företaget och vet dom låsa alla dina tillgångar.

Enda gången jag använder exchange är för att köpa eller växla men sen tar jag blivit dom direkt till annan plånbok.

Sen går det också att skapa fejk id och regga på exchange om man vill.
Du kan hitta på ett namn och adress för då kommer du inte gå att hitta av svenska myndigheter, men för exchange så ser allt legit ut och dom har ingen möjlighet att kontrollera så att kuk kuksson på sommarvärmen 3 i Malmö faktiskt existerar.

Sämsta du kan göra är att skapa konto i någon riktig svensks namn för du vet aldrig vad denne pysslar med i Sverige.
Är den personen kriminell eller får problem med skatteverket så kan dina krypto låsas.

Kan bara hålla med, ingen KYC även om man inte är kriminell.

Med tanke på hur mycket myndigheter harar krypto så bör du inte låta dom veta att du äger det heller.

Det med fake id är ju intressant, men dom bör kunna kolla så adressen existerar iaf, sen hur vanligt det är vet jag inte.
Du skulle ju kunna ha ett vanligt namn på id och sen skriva att din adress är på ett vandrarhem eller en postbox, för sånt händer ju när tex folk blir hemlösa eller utkastad av familjen.
Bodde själv på vandrarhem i 3 månader ett tag och fick all post dit.
Citera
2024-09-27, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Kan bara hålla med, ingen KYC även om man inte är kriminell.

Med tanke på hur mycket myndigheter harar krypto så bör du inte låta dom veta att du äger det heller.

Det med fake id är ju intressant, men dom bör kunna kolla så adressen existerar iaf, sen hur vanligt det är vet jag inte.
Du skulle ju kunna ha ett vanligt namn på id och sen skriva att din adress är på ett vandrarhem eller en postbox, för sånt händer ju när tex folk blir hemlösa eller utkastad av familjen.
Bodde själv på vandrarhem i 3 månader ett tag och fick all post dit.

Det här med fake id kommer bara funka om de inte kräver ytterligare bild på nån utility bill typ mobilräkning eller elräkning
Citera
2024-09-27, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Det här med fake id kommer bara funka om de inte kräver ytterligare bild på nån utility bill typ mobilräkning eller elräkning

Eh, ännu lättare att fejka sånt än ett id.
Ta bild på din egna räkning sen ändrar du adress och namn i Photoshop
Citera
2024-11-08, 20:52
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Vad jag förstår så behöver man inte betala skatt om man får krypto som en gåva. Kan man då inte bara ge bort sin krypto till sin bror eller nåt och sen tar han ut det i kontanter och ger pengarna till mig? Eller har jag missat nåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in