Citat:
Ursprungligen postat av
KlinkersAerBra
Kort svar: Ja, står ditt namn på någon CEX så kommer Skatteverket få reda på allt historiskt och kan spåra alla dina wallets.
Långt svar: DAC8 är myndigheternas attack på kryptotrenderna att få deklarerar krypto och att det saknas insyn över huvud taget. Skattemyndigheterna kan idag begära manuellt men då måste de veta/misstänka att du pysslar med krypto och misstänka skattebrott, alltså i princip omöjligt. Nu kommer CEXarna tvingas rapportera allt om alla, vilket de kommer gå med på annars blir det ingen business. Förmodligen byggs detta automatiskt och myndigheterna kommer ha väldigt enkel åtkomst till all info som finns.
Vet man med sig att man åker dit så kan man göra s.k Självrättelse för varje år man missat, då blir man immun mot konsekvenser och slipper oroa sig. I överlag rekommenderar jag att självrätta, det är inte värt det att tappa hela livet över oredovisad krypto vilket kommer bli fallet om man åker dit.
du åker dit om du är så dum så att du verifierat ett konto på en exhange.
Finns flera pålitliga exchanges som har noll krav på id.
Finns inga som helst fördelar med att ha ett verifierat konto på en exchange om man vill slippa myndigheters ögon.
Ska du spara krypto så kan du köpa men förvara dom på en plånbok endast du kommer åt.
Tänk att bli skattskyldig några hundra tusen, du tror du är säker med dina krypto på en exchange men då kontaktar sverige bara det företaget och vet dom låsa alla dina tillgångar.
Enda gången jag använder exchange är för att köpa eller växla men sen tar jag blivit dom direkt till annan plånbok.
Sen går det också att skapa fejk id och regga på exchange om man vill.
Du kan hitta på ett namn och adress för då kommer du inte gå att hitta av svenska myndigheter, men för exchange så ser allt legit ut och dom har ingen möjlighet att kontrollera så att kuk kuksson på sommarvärmen 3 i Malmö faktiskt existerar.
Sämsta du kan göra är att skapa konto i någon riktig svensks namn för du vet aldrig vad denne pysslar med i Sverige.
Är den personen kriminell eller får problem med skatteverket så kan dina krypto låsas.