2024-06-12, 11:59
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
dude...
sådär undviker du inte skatt, sådär åker du dit och får skatta.

tråden heter " undvika skatt på krypto" om du nu missat det.

du borde veta att i princip alla stora exchanges rapporterar till skatteverket på begäran.
Ser din bank att du fått in 100k från binance och undersöker det så kommer dom se att du inte skattat.

För att man ska undvika skatt så går det inte att använda sig av exchanges.

Du in köpa saker för krypto absolut men även där beror det på summa.
Lycka till att köpa en bil för 500k och säga du betalat i krypto om du inte tjänar tillräckligt bra redan

Så hur menar du att man ska få ut pengarna i fiat om man inte går via CEXes?
Citera
2024-06-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Så hur menar du att man ska få ut pengarna i fiat om man inte går via CEXes?

Vanlig byteshandel, du träffar Kalle på stan, skickar honom BTC och tillbaka får du cash.

Väldigt opraktiskt i dagens samhälle, men vill man så gärna obemärkt och gärna slippa skatt så kanske det är värt det.

Alternativet är att flytta till nått land som inte har samma skatteregler som Svergie, göra dig av med alla kopplingar till Sverige så att du endast är skatteskyldig i det landet som du har flyttat till.
Citera
2024-06-12, 14:48
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Vanlig byteshandel, du träffar Kalle på stan, skickar honom BTC och tillbaka får du cash.

Väldigt opraktiskt i dagens samhälle, men vill man så gärna obemärkt och gärna slippa skatt så kanske det är värt det.

Alternativet är att flytta till nått land som inte har samma skatteregler som Svergie, göra dig av med alla kopplingar till Sverige så att du endast är skatteskyldig i det landet som du har flyttat till.

Pengatvätt helt enkelt... Kanske funkar några gånger men knappast hållbart i längden.

Alternativ två är inte heller gångbart, för mig i alla fall. Kanske i teorin men knappast något man skulle genomföra på riktigt, i alla fall inte jag som har familj och vänner här.

Tyvärr är det väl bara att lämna in handduken och skatta för skiten då.
Citera
2024-06-13, 13:32
Medlem
p1lzk3rns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Hur länge har du gjort det? Det finns inte en risk att detta en dag upptäcks med dom problem det innebär osv?

Sedan 2020, köper crypto genom min trezor och för sedan över från den till mitt crypto.com. jag själv tror inte det finns någon stor risk om det inte handlar om allt för stora summor. Nyligen har jag skickat till mitt revolut också, det känns dock som en högre risk.
Citera
2024-06-13, 17:18
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p1lzk3rn
Sedan 2020, köper crypto genom min trezor och för sedan över från den till mitt crypto.com. jag själv tror inte det finns någon stor risk om det inte handlar om allt för stora summor. Nyligen har jag skickat till mitt revolut också, det känns dock som en högre risk.

Intressant som fan. Nu när man äntligen börjat tjäna lite får det bli att kolla in detta då. Det mesta går ju dessutom köpa via nätet så... Min tanke är dock att så småningom kunna leva på detta på heltid och då måste man dock skatta för skiten då det kommer va för mycket pengar. Men det är ett senare problem.
Citera
2024-06-13, 23:36
Medlem
Jag har hjälpt ganska många med detta. Fixar ”cryptokort” i andras namn sen är det klart. Då kan man göra vad fan man vill utan att oroa sig.
Citera
2024-08-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Det var delvis vad du frågade om.

Regeln gäller som sagt bara vissa värdepapper och delägarrätter, och krypto är inget av detta (krypto är andra tillgångar). Skatteverket nämner inte krypto i samband med 10-årsregeln därför att regeln inte gäller krypto.

Men jag är inte skatteexpert, så jag kanske har fel...

Detta betyder då att man kan sälja krypto man köpte i Swe i det nya landet och bara betala nya landets skatt för krypto försäljning utan att skatta i Swe om man bor utomlands mer än 180dagar och tappar den obegränsade skattskyldigheten i Swe ?
Senast redigerad av henlo 2024-08-15 kl. 23:05.
Citera
2024-08-17, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Detta betyder då att man kan sälja krypto man köpte i Swe i det nya landet och bara betala nya landets skatt för krypto försäljning utan att skatta i Swe om man bor utomlands mer än 180dagar och tappar den obegränsade skattskyldigheten i Swe ?
Ja, men det räcker inte att bara bo utomlands i mer än 180 dagar. Man får inte ha väsentlig anknytning till Sverige:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/2638.html
Citera
2024-08-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ja, men det räcker inte att bara bo utomlands i mer än 180 dagar. Man får inte ha väsentlig anknytning till Sverige:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/2638.html
Det var inte min fråga, svara på frågan istället,
Jag frågar som jag skrev GIVET ATT väsentlig anknytning ej gäller (obegränsat skatteskyldighet ej gäller längre). jag tycker jag skrev tydligt.
Citera
2024-08-21, 23:12
Medlem
Jag vet ett 100% sätt att komma undan all skatt 😜
Citera
2024-08-22, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Det var inte min fråga, svara på frågan istället,
Jag frågar som jag skrev GIVET ATT väsentlig anknytning ej gäller (obegränsat skatteskyldighet ej gäller längre). jag tycker jag skrev tydligt.
Jag svarade på frågan!

Du nämnde inte västenlig anknytning alls! Du nämnde ”180 dagar” som om det avgör skattskyldigheten.
Citera
2024-08-24, 13:47
Medlem
Citat:
Jag svarade på frågan!

Du nämnde inte västenlig anknytning alls! Du nämnde ”180 dagar” som om det avgör skattskyldigheten.
Svara på frågan, jag skrev två gånger att frågan var givet att begränsat beskattning i sverige hade uppnåts, i det inkluderas allt som har att göra med vissentlig anknytning och allt sådant, annars hade jag inte skrivit nåt i still med "givet att begränsat skattepliktighet har nåts".
du måste ha ett jävligt tråkigt liv ditt jävla troll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in