2024-09-10, 13:44
Medlem
Surfade runt lite och hittade denna samling skolfoton. Här återfinns salig Catrine Bäckström i sin barndom:

http://www.hagalundsvanner.com/skolb...65_hagaskolan1

Kanske finns fler intressanta personer bland dessa foton. Hon var väl periodvis inneboende hos någon vän från barndomen?
Citera
2024-09-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Surfade runt lite och hittade denna samling skolfoton. Här återfinns salig Catrine Bäckström i sin barndom:

http://www.hagalundsvanner.com/skolb...65_hagaskolan1

Kanske finns fler intressanta personer bland dessa foton. Hon var väl periodvis inneboende hos någon vän från barndomen?

Jag och flera andra har tänkt i liknande banor.
Jag har tittat på namnen men inget av dem har gått att komma vidare med.

Solnamannen hette väl Jörgen?

Finns han med?
Citera
2024-09-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmorfar
Här kommer dokumenten, håll till godo
https://www.dropbox.com/scl/fi/cgunt...=k2mi9g0i&dl=0

Eftersom du är så generös, har jag frågat runt och lirkat i mitt spretiga true crime-nätverk.
Jag har en riktig godbit till dig: sammandraget av det förhör som hölls med Stig Gladh 1984.
Gladh bekräftar det som vi alla har misstänkt: Eugeniavägen var ett ökänt tillhåll för prostituerade, torskar, kriminella och missbrukare. Det var inte bara på nummer 25 som folk levde rövare.

https://sprend.com/download?C=458a3a...0e7aac9cd65f4a

Jag kan tillägga att en "toalettväska" hittades bakom ett skjul på Eugeniavägen, ett skjul som disponerades av Sven Andersson, boende på Torsplan, ett stenkast från Eugeniavägen. "Toalettväska" bör betyda necessär eller liknande. Vad som hände med "totalettväskan" vet jag inte.

Gladh kunde inte minnas att da Costa hade besökt E-vägen 25 på sommaren 1984.
Han hade inte heller sett den bild (på da Cost) som polisen bifogade i ett formulär, som skickades runt på E-vägen.
Citera
2024-09-10, 17:15
Medlem
Citat:

Stort tack för att du delar med dig utav detta material !
Citera
2024-09-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja det är inte många gubbar och tanter kvar.
Det finns väl en handfull personer att kontakta.

CB kan vi räkna bort. Rigmor Roberts och Olle Torge hängde ju ut honom som styckmördare 2008, och efter det är han bränd. Jag förstår honom. Fanns det en chans att kommunicera med honom, är den förstörd.

Han var dessutom uthängd i 15 år, på RR:s blogg. Hans riktiga namn stod på bloggen. Bra jobbat.

Alla gör vi misstag men man behandlar inte en människa på det sättet.

Sen finns "Stig", "Robert" ett par gamla fd narkomaner kvar.

Det är tunt alltså.

Och som du har nämnt vid flera tillfällen längre bak i tråden så är nog faktumet att även om dessa personer teoretiskt sätt skulle kunna dela med sig om otroliga svindlande berättelser om galenskaperna på Eugeniavägen och i div områden kring Vasastan så är nog intresset för att avslöja något som berör CdC obefintligt. Jag tror att näst intill den ena chansen vi har att få höra några sanningar om CdC's sista öde är när någon som antingen var inblandad eller någon som har fått höra genom den "undre världen" ligger på sin dödsbädd och därmed inte känner något hot ifrån någon längre.

Men av någon anledning så är detta, hela 40 år senare, en väldigt öm tå och en "no go area" för människor som kanske har minsta vetskap om div händelseförlopp.
Citera
2024-09-10, 17:28
Medlem
Citat:
Eftersom du är så generös, har jag frågat runt och lirkat i mitt spretiga true crime-nätverk.
Jag har en riktig godbit till dig: sammandraget av det förhör som hölls med Stig Gladh 1984.
Gladh bekräftar det som vi alla har misstänkt: Eugeniavägen var ett ökänt tillhåll för prostituerade, torskar, kriminella och missbrukare. Det var inte bara på nummer 25 som folk levde rövare.

Jag kan tillägga att en "toalettväska" hittades bakom ett skjul på Eugeniavägen, ett skjul som disponerades av Sven Andersson, boende på Torsplan, ett stenkast från Eugeniavägen. "Toalettväska" bör betyda necessär eller liknande. Vad som hände med "totalettväskan" vet jag inte.

Han hade inte heller sett den bild (på da Cost) som polisen bifogade i ett formulär, som skickades runt på E-vägen.

Stort tack för detta dokument som hjälper till med att nyansera bilden av Eugeniavägen 1984.
Citera
2024-09-10, 17:30
Medlem
Citat:

Det är verkligen ett intressant material!
Varje box verkar intressant, men jag vill inledningsvis kommentera box 36.
En SJ-anställd iakttog tydligen en lastbil som "krånglade och rumsterade" vid Kronwells lokaler i juni 1984. Det kan mycket väl ha varit GM som "lastade av".
Vittnesmålet är även intressant av en annan anledning - det visar att FP2 var icke-anonym och inte anonym, som de flesta har trott. FP2 och området runt omkring iakttogs i princip dygnet runt, av anställda, tjuvar, prostituerade, torskar osv.
Nu råkade vittnesmålet komma från en SJ-anställd men det kunde egentligen ha kommit från vilken som helst av alla de lösa figurer som gick, körde bil, cyklade och arbetade nära FP2, på sommaren 1984.
Varför valde GM en plats där det fanns 1000 ögon?
Den enda förklaring jag kan tänka mig, är att GM agerade irrationellt och sökte trygghet i ren panik, som de flesta styckmördare gör. Skulle inte förvåna mig om GM kände till E-vägen utan och innan.
Citera
2024-09-10, 17:31
Medlem
Citat:

Var ju riktigt till en annan skribent men kan inte låta bli kommentera detta. Gladh pratade alltså med polisen? Det kan man naturligtvis göra om man inte lämnar ut intressant information om sig själv. Vilket han inte verkar gjort. Väldigt intressant info och tusen tack för du delar detta. Lite som en tidsmaskin till denna plats 1984.
Citera
2024-09-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Och som du har nämnt vid flera tillfällen längre bak i tråden så är nog faktumet att även om dessa personer teoretiskt sätt skulle kunna dela med sig om otroliga svindlande berättelser om galenskaperna på Eugeniavägen och i div områden kring Vasastan så är nog intresset för att avslöja något som berör CdC obefintligt. Jag tror att näst intill den ena chansen vi har att få höra några sanningar om CdC's sista öde är när någon som antingen var inblandad eller någon som har fått höra genom den "undre världen" ligger på sin dödsbädd och därmed inte känner något hot ifrån någon längre.

Men av någon anledning så är detta, hela 40 år senare, en väldigt öm tå och en "no go area" för människor som kanske har minsta vetskap om div händelseförlopp.

Ja, det är ett laddat fall. Men jag utesluter inte att någon gammal rövare kommer att avslöja sanningen, om vi fortsätter att gräva och tjata, på Flashback och annenstädes. Man ska aldrig säga aldrig.
Citera
2024-09-10, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenig
Var ju riktigt till en annan skribent men kan inte låta bli kommentera detta. Gladh pratade alltså med polisen? Det kan man naturligtvis göra om man inte lämnar ut intressant information om sig själv. Vilket han inte verkar gjort. Väldigt intressant info och tusen tack för du delar detta. Lite som en tidsmaskin till denna plats 1984.

Ja, det gjorde han. Och det sjuka är att han inte gjorde det förrän i november 1984.

Och sjukare blir det ...

Gladh förhördes som sagt var, och hans bilar genomsöktes, som jag fattat det.
Men Vinofs lokaler och bilar genomsöktes inte. Och ingen av hans polare och anställda förhördes.
Robert, hans bror och far förhördes inte. Stig förhördes inte. Perry förhördes inte.
Ingen av dessa män förekommer i da Costa-utredningen.
Men Gladh (som var helt oskyldig och huserade 5-10 m från Billiga Andersson) väckte polisens intresse. Hur sjukt är inte det?
Citera
2024-09-10, 17:42
Medlem
[quote=Eremona2.0|89472520]
Citat:
Ursprungligen postat av Greenig

Med all respekt för BO (hon blir ju alltid utelämnad i alla diskussioner), vill jag säga att detta föga smickrande signalement är intressant och viktigt.

Varför? Därför att alla vittnen som inte kände Catrine personligen, orienterade efter fel signalement. De vittnen som inte kände Catrine personligen och påstod att de sett henne (tex "damen med hunden") litade på daktfotot, som publicerades i bla DN.

Detta foto togs kring 1980 och visar en betydligt friskare da Costa än den da Costa som dog 1984.

På sommaren 1984 var hon svårt nedgången. Hon närmade sig 30 och hade varit tung blandmissbrukare i tio år. Självklart såg hon finnig, blemmig och svullen ut.

Hon hade dessutom färgat håret. Den mörka kalufsen på daktfotot, var starkt missvisande.

Det hade varit intressant om "damen med hunden" hade ombetts beskriva C i detalj.

Hade hon försökt, hade hon gett helt fel beskrivning.

Sk hennafärgning dvs man blev mörkt rödhårig var fortfarande inne i början av 80-talet. Men hon kan också färgat sig blond men så såg hon inte ut sommaren-83. Henna och patchuli ja såg och doftade knarkar/flummarbrudarna på den tiden.
Citera
2024-09-10, 18:10
Medlem
[quote=Greenig|89474729]
Citat:

Sk hennafärgning dvs man blev mörkt rödhårig var fortfarande inne i början av 80-talet. Men hon kan också färgat sig blond men så såg hon inte ut sommaren-83. Henna och patchuli ja såg och doftade knarkar/flummarbrudarna på den tiden.

Vill egentligen inte skriva detta men angående BO fysionomy Catrine var ganska smal med relativt smala höfter men i förhållande till sin övriga fysionomy en välutvecklad byst. Hjälpte säkert på stritan. Vill egentligen inte outa detta faktum och vill inte låta så här krass men nu kör vi all facts on the table så det får bli som det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in