2024-09-10, 14:55
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ch3lhegarty
Är det redan dödsdömt om vi båda är mottagliga för att gå i terapi och få hjälp med att kommunicera?

Gillar ni att göra samma saker? Har ni kul tillsammans? Ger ni varandra tid vis sidan av? Får ni bägge utleva era sexuella preferenser?

Om JA, då kan ni nog lära er snacka oxå. Om nej, då ser det sämre ut. Enligt min erfarenhet.
Citera
2024-09-10, 14:55
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Varför vill du gifta dig? Fungerar inte sambolivet? Kanske din partner har upplevt dåliga saker vid giftemål?

Jag nämner detta i min trådstart.
Jag vill gifta mig för tryggheten om något skulle hända när vi har barn, för att jag vill att vi alla i familjen ska ha samma efternamn, för att jag vill känna mig vald och älskad.

Jag kan också ha hakat upp mig på detta eftersom diskussionerna om detta blivit så obehagliga. Att min pojkvän vände helt från att prata om bröllop och hur han ville ha det, till att sitta tyst I 15 minuter helt panikslagen och ångestfylld när jag tar upp det.
Citera
2024-09-10, 14:56
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag bara är så rädd att det handlar om att min partner inte älskar mig tillräckligt eller tycker att jag är rätt.
Och då förstår jag ju inte varför vi ska ha barn som vi för övrigt jobbar på att få atm.
Hon vill inte bli uppslukad av din framtidsbild från 1900-talet om hur familjebildning ser ut.
En bild som sitter som hällristningar i din hjärna.
Hon vill inte få handklovar på sig för hon vet inte hur du blir då.
Hon vill vara fri.
Men hon vill ha barn med dig och vill att du är barnens far.
Men samtidigt ha möjligheten att lämna utan problem om det blir fel.
---------------
Du är en dinosaur.
Du är som jag var förr.
Jag tänkte precis som du.
Och tjatade en smula - tog upp frågan.
Idag heter jag jag. Och hon hon. Och barnen jag/hon i efternamn, men barnens artistnamn är hennes efternamn för det är äldre, snyggare och ovanligt.
Vi är ogifta, men har förlovat oss med varsin dyr förlovningsring.
För att det var kul och fint i en annan stad i ett annat land
Hon bär inte sin ring numera, men jag är inte orolig. jag vet att hon inte gillar vare sig Rolexklockan, guldarmbandet, dyra örhängen, broscher etc utan att de får ligga i lådan.
------------------
Nä trygghet i relationen får man om man kan leva sina liv ihop på ett bra sätt. Idag betyder pappersarbetet inte speciellt mycket; inte som det gjorde förr.
Citera
2024-09-10, 14:58
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Se till att skriv äktenskapsförord, enskild egendom sedan kan ni gifta er bäst ni vill! Idag håller nästintill 0 relationer livet ut (om inte livet blir väldigt kort för någon) Vet det är olika för alla, men jag skulle hellre bränt ner huset än låtit något av mina ex rida räkmacka på det jag slitit ihop. Aldrig varit gift, men sambo och då med samboavtal.

Gå till en jurist och skriv ett äktenskapsförord och enskild egendom, sedan kan ni byta efternamn, ringar och kroppsvätskor bäst ni vill!

Jag är noll emot att skriva ett äktenskapsförord, men jag skulle aldrig någonsin heller försöka lägga beslag på något som inte är mitt, om det skulle ta slut.

Tyvärr har vi inte ens pratat om det eftersom att min pojkvän inte kan prata om detta och låser sig helt.
Citera
2024-09-10, 14:59
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Jag kan säkert vara krävande. Men det tycker ju jag att min partner kan vara också eftersom att han inte är konsekvent och undvikande.

Ju mer du snackar, desto mer sitter du och greppar efter halmstrån.
Gift er inte inte, skaffa inte barn.
Gå skilda vägar.
Citera
2024-09-10, 15:01
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
För mig kanske inte löftet är så viktigt. Herregud jag är väl medveten om att man inte kan lova någon framtiden. Men jag vill ju vara säker på att min partner just nu i alla fall har intentionen att vara med mig för alltid.

Nämen ser man på.

Är man troende, vilket man är om man gifter sig i kyrka i alla fall, och svär framför gud och församlingen så skiljer man sig bara inte. Snubben kanske är så vaken så att han inte inbillar sig att det kommer hålla för evigt och vill kunna gå skilda vägar på ett ärligt sätt utan att bryta några löften.

Hur man däremot gör och vad som sägs när man gifter sig i stadshuset vet jag dock inte. Lovar man inte en massa skit så kanske det kan vara ett alternativ.
Senast redigerad av halaltarzan 2024-09-10 kl. 15:19.
Citera
2024-09-10, 15:03
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Ju mer du snackar, desto mer sitter du och greppar efter halmstrån.
Gift er inte inte, skaffa inte barn.
Gå skilda vägar.

Varför tänker du att vi måste gå skilda vägar? Jag vill helst inte att vi ska göra det eftersom att jag vill vara med honom
Citera
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Jag tar lite btw och glatt upp bröllop eller diskuterar framtiden och jag möts av en tyst och panikslagen person som inte säger något på 15 minuter.
Och då känner jag mig sårad och förstår inte varför.
Min partner blir då defensiv och det är olika anledningar till varför hen inte vill gifta sig varje gång som detta kommer upp.

Om det här scenariot upprepar sig, så tror jag att han upplever att du försöker tjata dig till ett giftermål. Han verkar ju bli rädd och ledsen när du tar upp det, och det hanterar du genom att vänta några veckor och göra exakt samma sak igen.
Det verkar som att du egentligen inte bryr dig så mycket om vad han tycker, utan att du tycker nu att du förtjänar ett bröllop, och han börjar känna sig obekväm med det. Han vill uppenbarligen inte.

Och skippa parterapin. Nio av tio gånger när folk går i parterapi, så är det kvinnan som släpar dit mannen för att han inte gör som hon säger. Och här är det ju exakt den situationen som föreligger.

Tjata dig inte till ett äktenskap som spricker efter något år. Det är inte värt det.
Citera
Medlem
Citat:
Hej, önskar råd för att komma vidare. Eller kanske pepp för att kunna se att det kanske inte är så viktigt som jag tänkt? Hur gör andra?

Jag och min sambo har inte varit ihop i så jättemånga år men vi planerar för framtiden med barn m.m
Jag har tidigt kommunicerat att jag vill vara gift innan jag får barn och det har att göra med att jag vill känna mig vald, för tryggheten om något skulle hända, för att giftermål är så mycket mindre bindning än att få ett barn tillsammans och för att jag vill att alla i familjen ska ha samma efternamn.

I början av vår relation så har även min partner pratat drömmigt om bröllop i framtiden.
Men nu om jag tar upp det så möts jag av panik, tystnad och att partnern blir defensiv. Detta brukar också leda till stora bråk och ångest för båda.

Jag förstår ju inte riktigt vändningen och jag förstår inte varför man inte vill gifta sig. Varför man inte vill säkra den tryggheten eller varför man inte vill att alla i familjen ska ha samma efternamn eller varför vill man inte skriva på ett papper och visa att man ser en framtid med sin partner.

Hur ska jag göra? Är det någon som har några råd eller tips?
Jag förstår att jag inte kan tjata till mig ett giftermål och det är inte det jag tänker.
Jag bara är så rädd att det handlar om att min partner inte älskar mig tillräckligt eller tycker att jag är rätt.
Och då förstår jag ju inte varför vi ska ha barn som vi för övrigt jobbar på att få atm.

Till att börja med så kan jag säga såhär; sambolagarna kommer i rask takt ikapp giftermålens "trygghet" som du beskriver eller "om något händer". Det finns inte något jag kommer på på rak arm som skulle vara så mycket värre med att vara sambo förutom att det är väl lättare att hitta en partner om man är gift (alltså i olyckor etc) eftersom det är dokumenterat. Så för den sakens skull är det väl enklare; att bli funnen som tillhörande ett boende så att säga.

Det du ser som giftermål med "känna mig vald" är en indoktrinering från tidigare där folk på något sätt fått för sig att om man skriver på ett papper att man älskar varandra så är det cementerat och värt något. Skiljsmässosiffrorna säger dock inte det. Den enda anledningen till att inte fler skiljer sig är att det är bökigt, speciellt med barn ihop och då tänker många främst på barnen. Bra många förhållanden är sura men håller ihop för man tror att barnet kommer må bättre då.

Samma efternamn kan man fixa utan giftermål. Folk byter namn hela tiden och om det är specifikt barnen så väljer man väl vad de ska heta vid födseln? Bara att skriva dit det man önskar.

Giftermål var förr enda sättet att bevisa att man var "tagen". Enda legitima sättet i alla fall. Idag behövs inte detta "bevis" eftersom vi värdesätter integritet och har inte en kyrklig makt över oss som bestämmer hur vi får ha sex eller hur vi får leva som individer. Giftermålet förlorade därmed snabbt sin kraft över oss.

Det är inte fel att vilja gifta sig eftersom många vill ha det där bröllopet som "sin dag". Tänk dock på att dessa kostar och kostnaden för ett bröllop kan ofta vara grundorsaken till senare skiljsmässa. Finns gammal studie om detta som var lite kul läsning när det kom ut. Googla bara "more expensive wedding higher divorce" så hittar du flera källor.

Det du inte beskriver här är vad för invändningar din partner har. Varför har de nu inte velat gå vidare? Du skriver "panik och ångest" men vad har de faktiskt sagt? Vad använder de för argument?

Jag kan bara säga att giftermål är förlegat och inte ger någon riktig fördel (i Frankrike får gifta 1% lägre skatt har jag för mig, där har vi fördel!) så att inte vilja kasta pengar på ett bröllop är fullt förståeligt. Däremot om partnern nu inte är säker på om det är dig hen vill spendera sitt liv med är det kanske smidigare att inte ingå i ett äktenskap för att slippa allt pappersarbete både vid giftermålet men också vid en framtida skiljsmässa. Då kan det vara en flagga man bör ta på allvar.
Citera
2024-09-10, 15:04
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Varför tänker du att vi måste gå skilda vägar? Jag vill helst inte att vi ska göra det eftersom att jag vill vara med honom

Men han vill uppenbarligen inte vara med dig för resten av livet.
Citera
2024-09-10, 15:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag är noll emot att skriva ett äktenskapsförord, men jag skulle aldrig någonsin heller försöka lägga beslag på något som inte är mitt, om det skulle ta slut.

Tyvärr har vi inte ens pratat om det eftersom att min pojkvän inte kan prata om detta och låser sig helt.
Då är du en "keeper" och han har inte fattat det.

Har mest en kompis exfrus ord ringade i mina öron. -Hur blir det med arvet då? -vilket arv, mina föräldrar är inte döda? -Jo men när de dör! Hon tog halva huset, halva förmögenheten han haft innan, men "arvet" kunde hon se i stjärnorna efter. Hon var så girig hon var tom. efter arvet innan någon dött..
Citera
2024-09-10, 15:08
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Till att börja med så kan jag säga såhär; sambolagarna kommer i rask takt ikapp giftermålens "trygghet" som du beskriver eller "om något händer". Det finns inte något jag kommer på på rak arm som skulle vara så mycket värre med att vara sambo förutom att det är väl lättare att hitta en partner om man är gift (alltså i olyckor etc) eftersom det är dokumenterat. Så för den sakens skull är det väl enklare; att bli funnen som tillhörande ett boende så att säga.

Det du ser som giftermål med "känna mig vald" är en indoktrinering från tidigare där folk på något sätt fått för sig att om man skriver på ett papper att man älskar varandra så är det cementerat och värt något. Skiljsmässosiffrorna säger dock inte det. Den enda anledningen till att inte fler skiljer sig är att det är bökigt, speciellt med barn ihop och då tänker många främst på barnen. Bra många förhållanden är sura men håller ihop för man tror att barnet kommer må bättre då.

Samma efternamn kan man fixa utan giftermål. Folk byter namn hela tiden och om det är specifikt barnen så väljer man väl vad de ska heta vid födseln? Bara att skriva dit det man önskar.

Giftermål var förr enda sättet att bevisa att man var "tagen". Enda legitima sättet i alla fall. Idag behövs inte detta "bevis" eftersom vi värdesätter integritet och har inte en kyrklig makt över oss som bestämmer hur vi får ha sex eller hur vi får leva som individer. Giftermålet förlorade därmed snabbt sin kraft över oss.

Det är inte fel att vilja gifta sig eftersom många vill ha det där bröllopet som "sin dag". Tänk dock på att dessa kostar och kostnaden för ett bröllop kan ofta vara grundorsaken till senare skiljsmässa. Finns gammal studie om detta som var lite kul läsning när det kom ut. Googla bara "more expensive wedding higher divorce" så hittar du flera källor.

Det du inte beskriver här är vad för invändningar din partner har. Varför har de nu inte velat gå vidare? Du skriver "panik och ångest" men vad har de faktiskt sagt? Vad använder de för argument?

Jag kan bara säga att giftermål är förlegat och inte ger någon riktig fördel (i Frankrike får gifta 1% lägre skatt har jag för mig, där har vi fördel!) så att inte vilja kasta pengar på ett bröllop är fullt förståeligt. Däremot om partnern nu inte är säker på om det är dig hen vill spendera sitt liv med är det kanske smidigare att inte ingå i ett äktenskap för att slippa allt pappersarbete både vid giftermålet men också vid en framtida skiljsmässa. Då kan det vara en flagga man bör ta på allvar.

Jag tycker att du skriver jättebra saker. Som jag skrev till någon annan i tråden så kanske jag har hakat upp mig på detta då min pojkväns reaktioner varit så starka och kraftfulla, när jag tagit upp något som för mig bara är något fint.
Jag förstår ju inte vad som är så laddat, och eftersom att jag inte får tillräckligt med svar på varför så gör jag ibland egna tolkningar, vilket kan vara att han inte älskar mig eller tänker att jag är rätt för honom.
Angående anledningarna som min pojkvän nämnt så har dessa varit olika varje gång.

Jag kanske också kan vara en sån som vill gifta mig. (Som en del vill)
Detta har jag då tidigt uttryckt i min relation och min pojkvän har själv pratat om bröllop och hur han vill ha det tillsammans med mig under bröllopsdagen.
Det är ju den vändningen också som jag inte kan förstå och som skrämmer mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in