2024-09-10, 14:33
Medlem
Det finns nog få vettiga män som skulle vilja gifta sig, med tanke på omständigheter och hur statistiken ser ut, gällande hur länge de håller osv. Män är ofta mer pragmatiska, så när man tänker kring det hela, så finns det liksom ingen anledning att göra det.
Citera
2024-09-10, 14:34
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ch3lhegarty
Är det redan dödsdömt om vi båda är mottagliga för att gå i terapi och få hjälp med att kommunicera?

Ni bör nog lära er kommunicera innan ni gifter er iallafall
Citera
2024-09-10, 14:34
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hej, önskar råd för att komma vidare. Eller kanske pepp för att kunna se att det kanske inte är så viktigt som jag tänkt? Hur gör andra?

Jag och min sambo har inte varit ihop i så jättemånga år men vi planerar för framtiden med barn m.m
Jag har tidigt kommunicerat att jag vill vara gift innan jag får barn och det har att göra med att jag vill känna mig vald, för tryggheten om något skulle hända, för att giftermål är så mycket mindre bindning än att få ett barn tillsammans och för att jag vill att alla i familjen ska ha samma efternamn.

I början av vår relation så har även min partner pratat drömmigt om bröllop i framtiden.
Men nu om jag tar upp det så möts jag av panik, tystnad och att partnern blir defensiv. Detta brukar också leda till stora bråk och ångest för båda.

Jag förstår ju inte riktigt vändningen och jag förstår inte varför man inte vill gifta sig. Varför man inte vill säkra den tryggheten eller varför man inte vill att alla i familjen ska ha samma efternamn eller varför vill man inte skriva på ett papper och visa att man ser en framtid med sin partner.

Hur ska jag göra? Är det någon som har några råd eller tips?
Jag förstår att jag inte kan tjata till mig ett giftermål och det är inte det jag tänker.
Jag bara är så rädd att det handlar om att min partner inte älskar mig tillräckligt eller tycker att jag är rätt.
Och då förstår jag ju inte varför vi ska ha barn som vi för övrigt jobbar på att få atm.
1. Du vill vara vald?
Du är ju vald? Hon lever med dig och väljer dig som far till hennes barn?
Man kan vara vald utan att vara gift
2. Vilken trygghet är det du är ute efter om något skulle hända? Många som gifter sig idag skiljer sig.
3. Anledningen till att man inte vill gifta sig kan vara att det inte finns tillräckligt starka skäl.
4. samma efternamn? Det är ju något förlegat eller också får ni ta hennes namn?
----------
Nä allt bottnar i att du vill ha kontroll och blir osäker. Du är en osäker person i grund och botten i detta avseende. Du får släppa på kontrollen och förstå att det som gäller idag för att påverka sin partner är att man lever på lika villkor. Hon riskerar nog att dra öronen till sig om du skall bli familjens överhuvud och tvinga alla att leva efter gamla föräldrade spelregler.
Mitt tips. släpp taget och behovet av att kontrollera henne
Citera
2024-09-10, 14:35
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Jag hade ansett att den relationen var över om det var min relation. Ni verkar ju inte ens kunna kommunicera längre 🤔

Att vi inte kan kommunicera längre är felaktigt då vi alltid haft svårt för det. Och det är ju främst när det blivit fel, är bråk eller med starka känslor inblandade.
Det låter nu som att vi har det skit men det har vi inte. De flesta av dagar så är vi väldigt kärleksfulla, lyckliga och vi har väldigt roligt tillsammans.

Jag tror att för oss båda kommer svårigheterna från trauman där jag är mer otrygg och min partner mer undvikande.
Citera
2024-09-10, 14:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men nu om jag tar upp det så möts jag av panik, tystnad och att partnern blir defensiv. Detta brukar också leda till stora bråk och ångest för båda.

Kan du kortfattat beskriva hur dessa konversationer går till?
Citera
2024-09-10, 14:37
Medlem
ICA-muppens avatar
Tanke om anledningen?
Citera
2024-09-10, 14:39
Medlem
Är det inte lite omodernt att gifta sig 2024 ?
Citera
2024-09-10, 14:39
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kan du kortfattat beskriva hur dessa konversationer går till?

Jag tar lite btw och glatt upp bröllop eller diskuterar framtiden och jag möts av en tyst och panikslagen person som inte säger något på 15 minuter.
Och då känner jag mig sårad och förstår inte varför.
Min partner blir då defensiv och det är olika anledningar till varför hen inte vill gifta sig varje gång som detta kommer upp.
Citera
2024-09-10, 14:40
Medlem
Europes avatar
Citat:
Är det redan dödsdömt om vi båda är mottagliga för att gå i terapi och få hjälp med att kommunicera?

Jag skulle testa parterapi. Vad finns det att förlora på det?
Citera
2024-09-10, 14:42
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Tanke om anledningen?

Det är olika anledningar varje gång! Det kan vara allt ifrån att hens släkting ska vara bråkig på bröllopet och det blir jobbigt, att det är jobbigt att skilja sig, att hen inte vill dela tillgångar, att hen inte vill vara i centrum bland massa människor, att någon kanske kommer ifrågasätta att vi gifter oss, att det är många som har barn som inte är gifta osv.
Som uttrycks!

Men jag tänker ju att anledningen kanske inte är det som uttrycks utan att min partner inte älskar mig tillräckligt alternativt att hen är så undvikande i sin anknytning och är rädd.
Citera
2024-09-10, 14:45
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Jag tar lite btw och glatt upp bröllop eller diskuterar framtiden och jag möts av en tyst och panikslagen person som inte säger något på 15 minuter.
Och då känner jag mig sårad och förstår inte varför.
Min partner blir då defensiv och det är olika anledningar till varför hen inte vill gifta sig varje gång som detta kommer upp.

Citat:

Man kan vilja en sak men ni verkar innerst inne inte vara på samma plan.
Det är ganska uppenbart att han börjat tveka på sina känslor för dig då du tycks vara krävande.
Sådant står man ut med i början men när nykärheten och knullandet övergått till tråkig vardag med gnäll och intriger så tröttnar man.
Citera
2024-09-10, 14:46
Medlem
halaltarzans avatar
Nu vet jag iofs inte om man alltid måste svära inför prällen att man ska älska sin partner i nöd och lust till döden skiljer en åt? Men är det så är det väl ganska vaket att inte gifta sig. Jag menar har man lovat det och sen skiljer sig så är man ju en stor jävla fitta som sviker ett löfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in