2024-09-10, 14:16
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Hej, önskar råd för att komma vidare. Eller kanske pepp för att kunna se att det kanske inte är så viktigt som jag tänkt? Hur gör andra?

Jag och min sambo har inte varit ihop i så jättemånga år men vi planerar för framtiden med barn m.m
Jag har tidigt kommunicerat att jag vill vara gift innan jag får barn och det har att göra med att jag vill känna mig vald, för tryggheten om något skulle hända, för att giftermål är så mycket mindre bindning än att få ett barn tillsammans och för att jag vill att alla i familjen ska ha samma efternamn.

I början av vår relation så har även min partner pratat drömmigt om bröllop i framtiden.
Men nu om jag tar upp det så möts jag av panik, tystnad och att partnern blir defensiv. Detta brukar också leda till stora bråk och ångest för båda.

Jag förstår ju inte riktigt vändningen och jag förstår inte varför man inte vill gifta sig. Varför man inte vill säkra den tryggheten eller varför man inte vill att alla i familjen ska ha samma efternamn eller varför vill man inte skriva på ett papper och visa att man ser en framtid med sin partner.

Hur ska jag göra? Är det någon som har några råd eller tips?
Jag förstår att jag inte kan tjata till mig ett giftermål och det är inte det jag tänker.
Jag bara är så rädd att det handlar om att min partner inte älskar mig tillräckligt eller tycker att jag är rätt.
Och då förstår jag ju inte varför vi ska ha barn som vi för övrigt jobbar på att få atm.
Citera
2024-09-10, 14:18
Medlem
Katzyns avatar
Det är nog bara din partner som kan ge dig svar på varför han eller hon inte vill gifta sig. Kommer ni inte vidare i samtalet själva kanske parterapi i frågan kan vara något?

För svaret spelar det kanske roll vad det betyder för dig? Är det främst den juridiska aspekten, skulle det gå bra med en borgerlig stillsam vigsel utan fest bara för att få arvsrätt etc? Eller är det en stor fest och manifestation för släkt och familj som är viktig?
Citera
2024-09-10, 14:19
Medlem
ICA-muppens avatar
Gå vidare, gift dig med någon annan, någon som vill bygga framtid tillsammans. Slut är slut. Ett Nej är ett nej. Gå vidare. Världen är enormt stor
Citera
2024-09-10, 14:25
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det är nog bara din partner som kan ge dig svar på varför han eller hon inte vill gifta sig. Kommer ni inte vidare i samtalet själva kanske parterapi i frågan kan vara något?

För svaret spelar det kanske roll vad det betyder för dig? Är det främst den juridiska aspekten, skulle det gå bra med en borgerlig stillsam vigsel utan fest bara för att få arvsrätt etc? Eller är det en stor fest och manifestation för släkt och familj som är viktig?

Jag tror att det för mig är mer viktigt att gifta sig än hur det skulle gå till. Så absolut den juridiska aspekten och det faktum att detta får mig att känna mig oälskad.
Jag är själv inte jättestort fan av att vara i centrum bland massvis med människor.
Så en borgerlig vigsel med de närmaste är det jag önskat och också pratat om.

Parterapi är någonting vi redan diskuterat men då på grund av att vi inte kan kommunicera med varandra.
Citera
2024-09-10, 14:26
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Gå vidare, gift dig med någon annan, någon som vill bygga framtid tillsammans. Slut är slut. Ett Nej är ett nej. Gå vidare. Världen är enormt stor

Detta är ju vad jag tänker på i mina mörkaste stunder. Och också något jag råkat säga när jag varit väldigt sårad.
Men det är verkligen inte så lätt när man vill vara med någon.
Citera
2024-09-10, 14:27
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ch3lhegarty
Parterapi är någonting vi redan diskuterat men då på grund av att vi inte kan kommunicera med varandra.

Detta låter redan dödsdömt, och skulle ni nu mot all förmodan gifta er så kommer det högst sannolikt att leda till skillsmässa.
Citera
2024-09-10, 14:28
Medlem
Om det är så viktigt för dig, varför har du då gått med på att skaffa barn innan giftermål?

I övrigt så tror jag som de andra, det är bara din partner som kan svara på detta. Kanske det har att göra med att denna inte vill ha samma sorts bröllop som du? Att göra det snabbt, litet och borgerligt är kanske ett alternativ då?
Citera
2024-09-10, 14:28
Medlem
Mr.Swedens avatar
Din partner talade tidigare om giftemål men ryggar nu tillbaka. Om din partner var ärlig från början och inte bara ville bekräfta dig och dina önskemål får man nog konstatera att du borde gå vidare
Citera
2024-09-10, 14:29
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Detta låter redan dödsdömt, och skulle ni nu mot all förmodan gifta er så kommer det högst sannolikt att leda till skillsmässa.

Är det redan dödsdömt om vi båda är mottagliga för att gå i terapi och få hjälp med att kommunicera?
Citera
2024-09-10, 14:29
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ch3lhegarty
Detta är ju vad jag tänker på i mina mörkaste stunder. Och också något jag råkat säga när jag varit väldigt sårad.
Men det är verkligen inte så lätt när man vill vara med någon.

Kanske ingen tröst, men bara gå. Inte ens en fight. Bara gå.
Du mår bättre sen kan jag lova
Citera
2024-09-10, 14:31
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Om det är så viktigt för dig, varför har du då gått med på att skaffa barn innan giftermål?

I övrigt så tror jag som de andra, det är bara din partner som kan svara på detta. Kanske det har att göra med att denna inte vill ha samma sorts bröllop som du? Att göra det snabbt, litet och borgerligt är kanske ett alternativ då?

Då när min partner pratade om bröllop så beskrevs exakt det bröllop som jag själv tänkte mig vilket jag också sa. Så tror inte att det handlar om det.

Jag vill inte vara för gammal när jag får barn, så det är det främst.
Citera
2024-09-10, 14:32
Avslutad
Jag hade ansett att den relationen var över om det var min relation. Ni verkar ju inte ens kunna kommunicera längre 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in