2024-09-11, 10:02
Medlem
Vill han inte gifta sig så är det nog bra att du frågar varför han inte vill gifta sig men gärna skaffar barn med dig. Giftermål är en trygghet för er båda ifall något händer.

Behöver inte kosta många kronor att gifta sig om man inte vill göra något stort. Räcker med 2 vittnen och en vigselförrättare.
Citera
2024-09-11, 10:04
Medlem
busy-signals avatar
fp
Citera
2024-09-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Äktenskapet emellan man och kvinna är ett heligt förbund, instiftat av Gud.

Så kallad borgerlig vigsel är utan kristna förtecken och sker i ovigd lokal och ger oss vibbar av Mockba 1964, av DDR, lr av en ateistisk ceremoni i Stadshuset i Stockholm. Du som är gudsförnekare, likt lejonparten av flocken, väljer förstås detta alternativ.

Sedan 1800-talet i huvudstaden och numer på valfri ort, kan en också välja leva i sambosynd i s.k. Stockholmsäktenskap. Ingen ceremoni. Bara flytta ihop å nulla. Poppis val, bland många svenskar allt sedan det plötsligt så frigjorda sena 1960-talet.

Mitten av 60-talet skulle jag säga.
Citera
2024-09-11, 10:58
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ch3lhegarty
Det är olika anledningar varje gång! Det kan vara allt ifrån att hens släkting ska vara bråkig på bröllopet och det blir jobbigt,

Det var det mest sjuka skäl jag hört.
Han är osäker på ert förhållande och om du är den han vill vara med hela livet.

/VV
Citera
2024-09-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Men han vill uppenbarligen inte vara med dig för resten av livet.
Sanningen i en mening, tyvärr.
Han blir panikslagen, ni kan inte kommunicera, dina framtidsdrömmar har inget gensvar hos honom osv.
Människa, vakna innan det är försent! Ni hör inte ihop, bryt nu, gå åt varsitt håll.
Ta en terapiomgång för din egen del, du behöver hitta hem till din dig själv.
Citera
2024-09-11, 12:32
Medlem
Om ni behöver terapi p.g.a. att ni ”inte kan kommunicera” är det väl bara sunt att han just nu inte är säker på giftermål. Och du vill gifta dig ”för att känna dig älskad”, och rent krasst tänker jag att du helt enkelt vill snärja honom.

Mitt tips är att börja med parterapin, för det behöver inte nödvändigtvis vara kört för er. Men ett stabilt äktenskap bygger man på en stabil grund, och att gifta sig för att rädda relationen är att börja i fel ände.
Citera
2024-09-11, 12:43
Medlem
Jeff.Becks avatar
Han kanske planerar frieri och när du tar upp det slår du undan benen för hans planer?
Citera
2024-09-11, 13:01
Medlem
Citat:
Jag tar lite btw och glatt upp bröllop eller diskuterar framtiden och jag möts av en tyst och panikslagen person som inte säger något på 15 minuter.
Och då känner jag mig sårad och förstår inte varför.
Min partner blir då defensiv och det är olika anledningar till varför hen inte vill gifta sig varje gång som detta kommer upp.

Precis som användaren Europe föreslår så låter väl parterapi som ett bra första steg i arbetet mot att kommunicera bättre? Tror du att det skulle vara en möjlig väg framåt?

Det verkar som att din giftaslängtan väcker massa grejer hos din partner när hen konfronteras med den, samtidigt som partnerns reaktioner väcker massa rädslor och katastroftankar hos dig. När det blir så laddat att kommunicera kan det verkligen hjälpa att ha någon med som vill er bägge väl och kan hjälpa er att sortera i allt.

Bra att du inte har några planer på att manipulera partnern att göra som du vill. Skulle det visa sig att ni har två väldigt olika visioner om framtiden och vad som är viktigt för er så skulle det sämsta vara ifall någon av er gjorde avkall på den drömmen bara för att vara snäll och hålla ihop förhållandet för sakens skull. Den typen av grejer skapar bitterhet för resten av livet, ifall man har otur.
Citera
2024-09-11, 14:29
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Hej, önskar råd för att komma vidare. Eller kanske pepp för att kunna se....

Jag känner lite igen detta. Jag är/var undvikande och inte mkt för det sentimentala. Jag och sambon fick köra ett varv parterapi för att komma vidare. Jag drog iväg på en längre resa själv, för att inse att jag nog inte ville vara ensam. Sen skaffade vi barn. Efter sisådär 17 år tillsammans och tre barn gifte vi oss. Då var jag redo.

Att starta familj är dock betydligt större än att ingå äktenskap.

Det finns juridiska poänger med att gifta sig, men en hel del av dom klarar man sig utan. (Men om ni reser till något arabland slipper ni bli åtalade och avrättade för äktenskapsbrott..)

Häng inte upp dig för mycket på själva äktenskapsbiten.
Citera
2024-09-28, 11:20
Medlem
Om ni båda vill satsa på terapi gör det först, och i den red ut vad som blivit fel ang. bröllopsämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in