2024-05-28, 22:45
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonahhex85
Har en Daniel Defense DD5 V4, .308 med 18" pipa, är ju en AR10 i samma storlek som en AR15, några hundra gram tyngre bara.

Riktigt bra balans och ergonomi, speciellt om man kör med ett lite lättare sikte. Har en mynningsbroms med snabbfäste för ljuddämparen.

Inte hunnit jaga med den än då jag fick den först i våras, men blir att testa till hösten.
Blir dock en hel del skytte nu under sommaren, ink älgbanan så man blir van.

Tack för svar!
Detta gäller även den andra skribenten (Jockejon) som har svarat på min fråga.
Citera
2024-09-10, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Exakt.. Hur fan kan man ens få licens på dessa militärlina vapen å hur kan vissa jägare tycka det är ok... märker samma tendenser inom luftskytte att fler vapen blir liknande militära vapen... Helt sjukt... De sista 20 åren var faktiskt min far ute i skogen utan bössa.. satt nog i sen barnsben
Jägare motiverar ofta jakt med att det är en gammal tradition, men de är bara skit snack för annars hade inte de gjort allt för att förstöra denna tradition. Halvautomatiska gevär är helt onödigt bara mer delar som kan strula och militära vapen är verkligen motbjudande. Repetergevär duger utmärkt för jakt och man kan skjuta snabbt med dem också, första skottet ska vara dödande, annars ska man avstå skott.
Citera
2024-09-10, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugmotor
Jägare motiverar ofta jakt med att det är en gammal tradition, men de är bara skit snack för annars hade inte de gjort allt för att förstöra denna tradition. Halvautomatiska gevär är helt onödigt bara mer delar som kan strula och militära vapen är verkligen motbjudande. Repetergevär duger utmärkt för jakt och man kan skjuta snabbt med dem också, första skottet ska vara dödande, annars ska man avstå skott.
Ja...
Citera
2024-09-10, 10:28
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Håller delvis med. Jag skulle inte vilja ha en halvautomat för jakten, de behövs inte enligt mig och som du skriver så är de bara mer underhållskrävande. Däremot gillar jag pistolgrepp på kolven, personligen får jag bättre skott med detta. Så den delen tycker jag är bra att de släppt på.
Citera
2024-09-12, 04:09
Medlem
Il.Malizias avatar
Jag såg just om Blood Diamond och CAR-15 han har i den är ju riktigt fin.
Den borde man kunna köpa på jaktlicens eller IPSC-licens, inte sant?
https://bgdefense.com/product/blood-diamond-rifle/
Citera
2024-09-12, 09:50
Medlem
Flabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Jag såg just om Blood Diamond och CAR-15 han har i den är ju riktigt fin.
Den borde man kunna köpa på jaktlicens eller IPSC-licens, inte sant?
https://bgdefense.com/product/blood-diamond-rifle/

Om du kan få den med 18" pipa så går det bra på licens för jakt.

Dina kompisar i IPSC föreningen kommer nog inte tillåta dig att använda den i gemensam träning eller tävling pga kamo-dekor, dom brukar vara väldigt mycket emot det både på material och kläder.
Citera
2024-09-12, 14:07
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbar
Om du kan få den med 18" pipa så går det bra på licens för jakt.

Dina kompisar i IPSC föreningen kommer nog inte tillåta dig att använda den i gemensam träning eller tävling pga kamo-dekor, dom brukar vara väldigt mycket emot det både på material och kläder.
Just ja, camo är en big no-no. Bra poäng.
Citera
2024-09-12, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det stjäls inga vapen i Sverige, däremot anmäls det vapen stulna, det är legala vapenägare som säljer sina vapen svart till personer som inte får vapenlicens, sedan anmäler de inbrott

Det lär vara extremt ovanligt. Det vanligaste är nog ungefär så här:

* Insmugglade vapen från f.d. krigshärdar.

*Vapen stulna från fabriken i länder där kontrollen är mindre rigorös.

* Korrupta snutar som säljer vapen som någon redan har haft olagligt enligt föregående två punkter och som eller lämnat in från dödsbon som den enfaldige dumsvensken gör som skulle ha förstörts.

* Korrupta militärer som säljer vapen som skulle ha förstörts för att de är för gamla.
Senast redigerad av Bonobo22 2024-09-12 kl. 15:42.
Citera
2024-09-16, 05:44
Medlem
Det finns ju ingen anledning att klaga på petitesser som att AR-15 får användas vid jakt, när över 100 personer årligen dödas av legala vapen i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/sjalvmord-bland-jagare-fortsatter-att-oka-stor-kampanj-fran-jagareforbundet
Citera
2024-09-29, 18:58
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Håller delvis med. Jag skulle inte vilja ha en halvautomat för jakten, de behövs inte enligt mig och som du skriver så är de bara mer underhållskrävande. Däremot gillar jag pistolgrepp på kolven, personligen får jag bättre skott med detta. Så den delen tycker jag är bra att de släppt på.

Jag hade gärna haft en AR10 för jaktändamål.
Då har man ett vapen som funkar till all form av jakt (stort sett) samtidigt som den är ett kompetent vapen för självskydd och prepping.

Det som hindrar mig är då priset.
Att lägga ut 40- till 50-tusen spänn för en bössa som bara är lite bättre än min cylinderrepeter känns inte försvarbart på långa vägar.
Kanske om jag kommer på att jag behöver en klass-2-bössa så kan jag förmå mig att titta på AR-klon i kaliber .223/5,56.
Citera
2025-01-11, 21:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Att träffa 100% rätt är inte så lätt alla ggr, men även om man får in en hjärtträff kan djuret springa iväg flera hundra meter.
Halvautomatiska gevär minskar djurens lidande då man snabbt får till flera uppföljningsskott.
Sen har vi björnar som är riktigt sega att få ner och det är fullkomligt livsfarligt att ha en gammal cylinderstudsare om man blir attackerad. Det är bra för båda djuret och jägarens liv och lem att jaga med en halvautomat.

Alla +50 svennegubbar med sina gamla 1800-tals plankgevär och konstiga traditioner kan fuck off. Gammalt skrot. Ska ni inte börja jaga med musköt och svartkrut laddning också?
Citera
2025-01-12, 12:08
Medlem
Flabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Sen har vi björnar som är riktigt sega att få ner och det är fullkomligt livsfarligt att ha en gammal cylinderstudsare om man blir attackerad. Det är bra för båda djuret och jägarens liv och lem att jaga med en halvautomat.

Vi får fortfarande inte ha mer än 2 skott i magasinet och en i pipan vid jakt på björn. Med repeterbössa är det obegränsat, det är vad jag väljer den dagen det är björnjakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in