Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Varför kluven? Det är ju ingen skillnad på dessa bössor och en traditionell halvautomatisk jaktbössa. Bara kolven som skiljer. Förstår inte vad skillnaden skulle vara för någon alls
Ja - jag vet att det inte är någon större funktionell skillnad men för många som inte vet så mycket om vapen kommer det vara en stor skillnad.
1. För en relativt okunnig inom vapen så är det väldigt stor skillnad på vad som hittils gått att få licens på och en AR10/15.
2. Det finns otroligt mycket tillbehör till AR10/15 som gör att de ser ännu farligare ut för en okunnig inom vapen. Bara det med magasinen - det har funnits halvautomatiska jaktbössor innan som man kunnat får licens på men dessa är inte enkla att skaffa 30-skottsmagasin till eller picatinnyrails och vertikala framhandtag osv.
Jag pratar nu alltså om hur allmänheten, massmedia och politiker kommer se på detta - när det börjar cirkulera bilder och filmer från skjutbanor när 10-15 jägare ligger och brassar på med sina AR15 fullt kittade så kommer det ta hus i helvete.
En annan sak är ju hur relativt enkelt det är att ta jägarexamen. Om man nu enkelt kan få en licens på en AR15 efter att ha genomfört jägarexamen så tror jag många kommer göra detta - personer som kanske inte är så intresserade av jakt men inte har tålamodet att gå sportskytte-vägen och dessa personer kanske inte är lämpade att inneha såna vapen. Ja - det var kanske ett problem innan också men då fanns det inte så mycket "roliga" vapen för dessa personer som lockade.