2024-09-09, 21:42
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kollade lite vad SD skrev i mejlen om 20.29 och 23,34, det här var när HR-förhandlingarna pågick eller precis var avslutade.

"Ingen ny analys öht gällande 20.29 och 23.34. Bättre att gissa och påstå saker med hänvisning till "köksutredningen" tyckte man. Även om åkl skrev i direktivet att det var viktigt att man utredde då det kunde ge den misstänkte alibi. När tekniker i Örebro sa att det var svårt och NFC sa att det kostade mer än det gav så gjordes inget mer."
Mitt stalltips är att du ger Hanna listan. Ett till Sex.
De andra 14 är onödiga slag ?

Kanske man skulle hittat de i senaste trosorna ? (Notera: FUP)
De hade ju annat i tanken och behövde inte tänka: Hur många sekunder har jag på mig.
Citera
2024-09-10, 08:02
Medlem
Citat:
Som sagt, visst finns det underligheter runt SD men hårda fakta (dvs datorloggarna) säger att han med största sannolikhet var hemma och öppnade datorn klockan 23.34 efter att ha fått ett mejl 23.32. Mejlet berörde ett ganska brådskande (som jag uppfattat det) jobbärende som de inblandade diskuterat via mejl tidigare under kvällen. "Diskussionen" finns i FUP.
Det säger väl snarare att han hade datorn med sig?
Citera
2024-09-10, 08:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Det säger väl snarare att han hade datorn med sig?
Som jag förstått det anses mordet ha ägt rum mellan 23.30-23.35. Det innebär i så fall att datorlocket (i så fall på den medhavda datorn i ryggsäcken) av en ren slump gått upp någon minut efter det inkommande mejlet. Misstänker att GM/SD hade fullt upp med själva gärningen och inte hade koll på vare sig mobil eller dator under själva "processen" så det var inget aktivt val att öppna datorn under dessa omständigheter.

En betydligt rimligare och näraliggande förklaring är naturligtvis att SD hemma vid köksbordet ser det inkommande mejlet på mobilen och behöver kolla något på datorn av den anledningen. Har själv gjort det ett antal gånger, speciellt om det gällt något brådskande.

Men oavsett vilket, hur kunde man "missa" eller inte förstå att 20.29 och 23.34 inte var "händelser" i mängden och krävde en aktiv manuell handling? Det var alltså inte sådant som uppträdde frekvent med jämna intervall som foresnikern lät påskina i sin rapport och vid TR-rättegången. Har NFC ens orkat titta på det här på allvar? Hoppas att man inte gjort det, annars är det en häpnadsväckande och obegriplig inkompetens, gammaldags lättja känns paradoxalt nog lite bättre. Man behöver inte ens ha tillgång till den aktuella datorn, det räcker med att titta i loggen som finns i FUP för att förstå att 20.29 och 23.34-händlserna inte är av samma typ som de andra som förekommer titt som tätt. Inte heller som någon av de andra "mindre" webbläsar-relaterade händelserna.

Obegripligt är ordet, det här handlade ju trots allt om ett mord.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-10 kl. 09:02.
Citera
2024-09-10, 09:02
Medlem
Citat:
Som jag förstått det anses mordet ha ägt rum mellan 23.30-23.35. Det innebär i så fall att datorlocket (i så fall på den medhavda datorn i ryggsäcken) av en ren slump gått upp någon minut efter det inkommande mejlet. Misstänker att GM-SD hade fullt upp med själva gärningen och inte hade koll på vare sig mobil eller dator under själva "processen" så det var inget aktivt val att öppna datorn under dessa omständigheter.

En betydligt rimligare och näraliggande förklaring är naturligtvis att SD hemma vid köksbordet ser det inkommande mejlet på mobilen och behöver kolla något på datorn av den anledningen. Har själv gjort det ett antal gånger, speciellt om det gällt något brådskande.

Men oavsett vilket, hur kunde man "missa" eller inte förstå att 20.29 och 23.34 inte var "händelser" i mängden och krävde en aktiv manuell handling? Det var alltså inte sådant som uppträdde frekvent med jämna intervall som foresnikern lät påskina i sin rapport och vid TR-rättegången. Har NFC ens orkat titta på det här på allvar? Hoppas att man inte gjort det, annars är det en häpnadsväckande och obegriplig inkompetens, gammaldags lättja känns paradoxalt nog lite bättre.
Han kanske fick mailet, öppnade datorn och sen slog ihjäl henne? Eller att han började slå henne, hon blev medvetslös, han plockade upp datorn för att skapa ”alibi”, sen fortsatte han slå.

Det skulle inte förvåna mig om Stefan tänkte ut något sätt att lura forensikern.
Citera
2024-09-10, 09:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Han kanske fick mailet, öppnade datorn och sen slog ihjäl henne? Eller att han började slå henne, hon blev medvetslös, han plockade upp datorn för att skapa ”alibi”, sen fortsatte han slå.

Det skulle inte förvåna mig om Stefan tänkte ut något sätt att lura forensikern.
Ja allt är väl i teorin möjligt om man anstränger sig, jag lutar mig mot Ockham.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

"... som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör"

Men återigen, en skrämmande inkompetens/lättja.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-10 kl. 09:08.
Citera
2024-09-10, 09:07
Medlem
Citat:
Ja allt är väl i teorin möjligt om man anstränger sig, jag lutar mig mot Ockham.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

"... som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör"
Ockhams rakkniv säger såklart att Stefan mördade Lena.
Citera
2024-09-10, 09:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ockhams rakkniv säger såklart att Stefan mördade Lena.
Ja om man bortser ifrån hårda fakta (dator-loggarna) i materialet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-10 kl. 09:13.
Citera
2024-09-10, 09:18
Medlem
Citat:
Nja, det finns ju som sagt rimliga förklaringar.
Citera
2024-09-10, 09:28
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Hårdfakta FUP som kommer ifrån TR/HovR .. och Polisen är något du inte kan bortförklara när de inhämtar data och bereder sig med kunskap ifrån grundfakta.

Något du tyvärr motsäger.. grundfakta.
Citera
2024-09-10, 09:35
Medlem
MrBarnabys avatar
En orsak till att Örebro-polisens IT-tekniker (och i förlängningen domstolarna) sprang vilse var att man förväntade sig att någon fil borde blivit uppdaterad och synkad till Drive vid 23-34-händelsen. Men grejen med den händelsen var att det bara vara den öppna fliken i webbläsaren som refreshades/uppdaterades och det var det som loggades 23.34.
Citera
2024-09-10, 09:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Hårdfakta FUP som kommer ifrån TR/HovR .. och Polisen är något du inte kan bortförklara när de inhämtar data och bereder sig med kunskap ifrån grundfakta.

Något du tyvärr motsäger.. grundfakta.
Vad är din förklaring till att den öppna fliken i webbläsaren uppdaterades spontant 23.34?

Vilket alltså inte gjordes under hela kvällen annars.
Citera
2024-09-10, 09:47
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Vad är din förklaring till att den öppna fliken i webbläsaren uppdaterades spontant 23.34?
En förklaring är att du har sprungit vilse.
De flesta vet hur datorer och information fungerar..

spontant, känner jag "rdtsc", läs in dig på serverloggar och klient loggar.
Du kanske har missat något.

En annan tanke är att det kunde varit en tids inställning.
Kan du vara helt säker på att hans klocka gick rätt ?
Vilka aktiva processer kördes just då.. är det något du vet ?

Nu .. Steffes alibi .. är det datorn fortfarande menar du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in