2024-09-09, 18:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
Mycket intressant detta, tror du GM är ngn av dom 20 namn SD nämnde till dig eller kan det vara ngn helt utanför som aldrig varit nämnd i utredningen
Grundtipset är att GM finns med på listan.
Citera
2024-09-09, 19:10
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Grundtipset är att GM finns med på listan.

Hade SD varit oskyldig hade han inte tagit livet av sig. Han hade kämpat med näbbar och klor för att HD skulle ta upp fallet.

Tror jag.

LW hade förvisso en hel del manliga "bekanta", men var någon av dessa så hatfylld att han/hon tog LWs liv? Eller var det den gåtfulla sfinxen HD?
Senast redigerad av Nonitotta 2024-09-09 kl. 19:13.
Citera
2024-09-09, 19:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Hade SD varit oskyldig hade han inte tagit livet av sig. Han hade kämpat med näbbar och klor för att HD skulle ta upp fallet.

Tror jag.

LW hade förvisso en hel del manliga "bekanta", men var någon av dessa så hatfylld att han/hon tog LWs liv? Eller var det den gåtfulla sfinxen HD?
SD var en speciell person, jag tror inte han kunde se sig själv skaka galler på Kumla. En överklagan till HD hade ju tagit sin lilla tid även om den kunnat bli framgångsrik.

Kanske en sådan omständighet som det felaktiga avfärdandet av datoralibit skulle räckt för en resning men varken TR eller HR trodde på det, en rejäl genomlysning av det kanske hade fixat biffen. SD kallade den icke-utredning som gjordes av det för en köksutredning och jag är benägen att hålla med honom om det.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-09 kl. 19:38.
Citera
2024-09-09, 19:28
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
SD var en speciell person, jag tror inte han kunde se sig själv skaka galler på Kumla. En överklagan till HD hade ju tagit sin lilla tid även om den kunnat bli framgångsrik.

Kanske en sådan omständighet som det felaktiga avfärdandet av datoralibit skulle räckt för en resning men varken TR eller HR trodde på det, en rejäl genomlysning av det kanske hade fixat biffen. SD kallade den icke-utredning som gjordes av det för en köksbordsutredning och jag är benägen att hålla med honom om det.

Kanske det. Men var SD oskyldig så tycker jag att han betedde sig väldigt märkligt när LW var försvunnen, innan hon hittades. Varför han t.ex pratade med polisen om att han hade stött på tre skumma typer i skogen - en sån lögn ter sig onödig och misstänkt - om man inte har något att dölja.

Hela SD var en skum typ och ja, jag tror också att han hade fått en mycket mycket tuff tid på Kumla.
Citera
2024-09-09, 19:47
Medlem
Citat:
Kanske det. Men var SD oskyldig så tycker jag att han betedde sig väldigt märkligt när LW var försvunnen, innan hon hittades. Varför han t.ex pratade med polisen om att han hade stött på tre skumma typer i skogen - en sån lögn ter sig onödig och misstänkt - om man inte har något att dölja.

Hela SD var en skum typ och ja, jag tror också att han hade fått en mycket mycket tuff tid på Kumla.

Tycker också att SD verkar varit en udda fågel men även gänget runt honom inkl HD tycker jag också är udda fåglar så ja här kan en hund ligga begraven, inte solklart
Citera
2024-09-09, 20:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Visst finns det underligheter runt SD men för mig väger 23.34-aktiviteten tungt i kombination med det inkommande mejlet 23.32, passar som hand i handske. Det känns otroligt märkligt om datorn plötsligt på egen hand fått för sig att uppdatera en öppen flik webbläsaren, vilket den alltså inte gjorde under hela kvällen annars. Det där borde forensikern kunnat tala om för utredningen och domstolen.
Citera
2024-09-09, 20:05
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Visst finns det underligheter runt SD men för mig väger 23.34-aktiviteten tungt i kombination med det inkommande mejlet 23.32, passar som hand i handske. Det känns otroligt märkligt om datorn plötsligt på egen hand fått för sig att uppdatera en öppen flik webbläsaren, vilket den alltså inte gjorde under hela kvällen annars. Det där borde forensikern kunnat tala om för utredningen och domstolen.

Tror att SD var tillräckligt smart gällande IT att han kanske övertrumfade polisens forensiker? Autister kan vara "supersmarta" inom ett mycket begränsat område. Typ tunnelseende.

Han var säkert minst normalintelligent på det kognitiva planet, men hade inte förmågan att på det empatiska planet att begripa vad hur och varför människor tyckte som de gjorde, gällande honom.

Tydligt exempel på detta var ju videosnutten "stampa bebis" (om du har sett den) och liknande. Att lysa med ficklampa in i grannarnas sovrum mitt i natten, är ett annat exempel på hur han tänkte. Han var ju den Vita Riddaren som bara var ute och spejade...

Han kunde inte förstå varför folk reagerade starkt på det. Själv tyckte han nog att han var rolig och det var han nog ensam om.
Senast redigerad av Nonitotta 2024-09-09 kl. 20:14.
Citera
2024-09-09, 20:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Tror att SD var tillräckligt smart gällande IT att han kanske övertrumfade polisens forensiker? Autister kan vara "supersmarta" inom ett mycket begränsat område. Typ tunnelseende.
Jag tror att han var smart men det där var inget uttänkt alibi. Han tog inte upp det förrän han fått tillgång till FUP och insåg själv hur datoraktiviteten antagligen gått till, "att jag troligen öppnar datorn då (pga det inkommande mejlet)" skrev han i TR-brevet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-09 kl. 20:30.
Citera
2024-09-09, 20:41
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Jag tror att han var smart men det det där var inget uttänkt alibi. Han tog inte upp det förrän han fått tillgång till FUP och insåg själv hur datoraktiviteten borde gått till, "att jag troligen öppnar datorn då (pga det inkommande mejelt).
Snyggt du försöker vinkla detta..
Anser SD var smart och väldigt udda.

Låt oss säga att Stefans alibi hade varit Hanna om inte LenaW var som grus i maskineriet .. vid någon speciell tid ?

Att beteendet är som förbytt när han som annars har daglig kontakt med LenaW.
Lenas barn blev ju oroliga men Pappa Steffe hade ju gjort avstamp.. och behövde kylas av.

Njae, förstår inte alls varför han inte hade alibi från Hanna när de tänkte resa tillsammans (ironi)
Kanske tunnelseende.. och Hanna inte var så motstridig mot Steffe som alltid har rätt?

Kan det vara en del av Steffes persona att alltid ha rätt och bli mordiskt vresig vid motstånd ?
Det kan ju sätta hela Stefans värld i gungning.

Minns jag rätt om att Lenas barn hade hotats av Steffe ?
"Det kommer göra ont" .. blod osv.

Var det en del av Steffes diagnos eller persona ?
Du kanske har något tids perspektiv på när sådant beteende börjar i Steffes liv ?
Citera
2024-09-09, 20:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Snyggt du försöker vinkla detta..
Anser SD var smart och väldigt udda.

Låt oss säga att Stefans alibi hade varit Hanna om inte LenaW var som grus i maskineriet .. vid någon speciell tid ?

Att beteendet är som förbytt när han som annars har daglig kontakt med LenaW.
Lenas barn blev ju oroliga men Pappa Steffe hade ju gjort avstamp.. och behövde kylas av.

Njae, förstår inte alls varför han inte hade alibi från Hanna när de tänkte resa tillsammans (ironi)
Kanske tunnelseende.. och Hanna inte var så motstridig mot Steffe som alltid har rätt?

Kan det vara en del av Steffes persona att alltid ha rätt och bli mordiskt vresig vid motstånd ?
Det kan ju sätta hela Stefans värld i gungning.
ta
Minns jag rätt om att Lenas barn hade hotats av Steffe ?
"Det kommer göra ont" .. blod osv.

Var det en del av Steffes diagnos eller persona ?
Du kanske har något tids perspektiv på när sådant beteende börjar i Steffes liv ?
Som sagt, visst finns det underligheter runt SD men hårda fakta (dvs datorloggarna) säger att han med största sannolikhet var hemma och öppnade datorn klockan 23.34 efter att ha fått ett mejl 23.32. Mejlet berörde ett ganska brådskande (som jag uppfattat det) jobbärende som de inblandade diskuterat via mejl tidigare under kvällen. "Diskussionen" finns i FUP.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-09 kl. 20:53.
Citera
2024-09-09, 20:56
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Som sagt, visst finns det underligheter runt SD men hårda fakta (dvs datorloggarna) säger att han med största sannolikhet var hemma och öppnade datorn klockan 23.34 efter att ha fått ett mejl 23.32. Mejlet berörde ett ganska brådskande (som jag uppfattat det) jobbärende som de inblandade diskuterat tidigare under kvällen.
Jag som sagt tror innerligt att det var en "blodapelsin" som öppnade datorn med ett hörn av den.
Datorn behövde flygbiljetter kanske och fick sig en liten smäll och det kom "blod" då.

Blodapelsinen gick inte att hitta.. den kunde vara alibi.. ledsen men detta blir bara dumt.
Citera
2024-09-09, 21:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Kollade lite vad SD skrev i mejlen om 20.29 och 23,34, det här var när HR-förhandlingarna pågick eller precis var avslutade.

"Ingen ny analys öht gällande 20.29 och 23.34. Bättre att gissa och påstå saker med hänvisning till "köksutredningen" tyckte man. Även om åkl skrev i direktivet att det var viktigt att man utredde då det kunde ge den misstänkte alibi. När tekniker i Örebro sa att det var svårt och NFC sa att det kostade mer än det gav så gjordes inget mer."
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-09 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in