2024-09-08, 10:24
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Det stämmer, men vissa verkar kunna få nya perioder om och om igen vilket jag inte förstår.
AF går inte efter sina egna regler.

Om man är på period 1 och sedan skaffar ett jobb eller börja utbilda sig. Då avbryts perioden.
Sedan om man inte fortsätter med jobbet heller hoppar av studierna, då blir man ju arbetslös igen.
Då skriver man ju in sig igen och då börjar alltihop om igen, man kan få börja med Period 1 igen.
Citera
2024-09-08, 10:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Om man är på period 1 och sedan skaffar ett jobb eller börja utbilda sig. Då avbryts perioden.
Sedan om man inte fortsätter med jobbet heller hoppar av studierna, då blir man ju arbetslös igen.
Då skriver man ju in sig igen och då börjar alltihop om igen, man kan få börja med Period 1 igen.
Om du avslutar Rusta o Matcha i förtid så reserveras inte platsen utan du får börja om och välja en ny anordnare och coach (eller samma som tidigare om dom har plats)
Citera
2024-09-08, 11:41
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om du avslutar Rusta o Matcha i förtid så reserveras inte platsen utan du får börja om och välja en ny anordnare och coach (eller samma som tidigare om dom har plats)

Så är det.
Finns gott om platser hos mig iaf så inte råkat ut för det 👍
Citera
2024-09-09, 10:43
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Ett tips om ni vill slippa Rusta och matcha är att ni (innan ni blir arbetslösa och ska börja med a-kassa) startar en enskild firma. Ni ska absolut inte göra något med firman utan bara ha den så att säga.

Om ni har ett företag kan inte Arbetsförmedlingen ställa er på Rusta och matcha, vilket måste ses som ett hack i sammanhanget. Jag visste inte själv om detta och när jag hade mitt andra samtal med handläggaren berättade hon att jag måste sättas på Rusta och matcha för att fortsätta få pengar, vilket hade inneburit att jag varit tvungen att få pengarna från Arbetsförmedlingen istället - och därmed förlorat min tilläggsförsäkring på a-kassan (vilket är sjukt). Men, sen såg hon att jag har ett företag och sa att hon därför "tyvärr" inte kan sätta över mig hos dom.

Så, jag har sedan dess fortsatt med a-kassan och sökt jobb som vanligt utan massa krångel. Det funkar så klart inte när a-kassan tagit slut om man då fortfarande är arbetslös, för då måste man få pengarna från Arbetsförmedlingen (och därmed avsluta företaget). Men fram tills dess är det fritt fram.

I mitt fall hade jag haft detta företag vilande i flera år och jag vet inte hur det funkar om man startar det precis innan man ska få a-kassa, men a-kassan brydde sig inte om att jag hade företaget eftersom det var vilande och jag inte haft någon verksamhet i det på länge.

Lycka till vänner!

Så vad exakt är det du menar att du uppnår? Man åker ju ändå inte på Rusta och matcha när man går på a-kassan. Har läst ditt inlägg flera gånger och blir inte klokare.

Du vill undgå Rusta och matcha genom att ha ett företag som du ändå måste lägga ned när a-kassan är slut och plötsligt Rusta och matcha kan bli aktuellt.
Citera
2024-09-09, 13:15
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Så vad exakt är det du menar att du uppnår? Man åker ju ändå inte på Rusta och matcha när man går på a-kassan. Har läst ditt inlägg flera gånger och blir inte klokare.

Du vill undgå Rusta och matcha genom att ha ett företag som du ändå måste lägga ned när a-kassan är slut och plötsligt Rusta och matcha kan bli aktuellt.

Handläggaren sa till mig att efter x antal månader på a-kassan (kan vara 6 månader) så måste man skrivas in på Rusta & Matcha om man fortfarande söker jobb. Då får man alltså pengarna från Försäkringskassan istället för a-kassan, och det innebär att den eventuella tilläggsförsäkring man har på a-kassan som innebär 7-x antal månader med extra pengar per månad försvinner.

Låt säga att du får extra pengar från a-kassan i 7 månader pga tilläggsförsäkringen så förlorar du en av dessa månader eftersom du måste över till Försäkringskassan månad 6.

Vad jag menade är att man slipper Rusta & Matcha så länge man har a-kassan, om man har ett företag. Om man fortfarande inte har jobb när a-kassedagarna är slut måste man ju få pengarna från Försäkringskassan och skrivas in på Rusta & Matcha, vilket innebär att man då (nån månad innan a-kassan tar slut) måste avveckla sitt företag.

Man slipper med denna "metod" alltså Rusta & Matcha så länge man har a-kassan.
Citera
2024-09-09, 14:26
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Handläggaren sa till mig att efter x antal månader på a-kassan (kan vara 6 månader) så måste man skrivas in på Rusta & Matcha om man fortfarande söker jobb. Då får man alltså pengarna från Försäkringskassan istället för a-kassan, och det innebär att den eventuella tilläggsförsäkring man har på a-kassan som innebär 7-x antal månader med extra pengar per månad försvinner.

Låt säga att du får extra pengar från a-kassan i 7 månader pga tilläggsförsäkringen så förlorar du en av dessa månader eftersom du måste över till Försäkringskassan månad 6.

Vad jag menade är att man slipper Rusta & Matcha så länge man har a-kassan, om man har ett företag. Om man fortfarande inte har jobb när a-kassedagarna är slut måste man ju få pengarna från Försäkringskassan och skrivas in på Rusta & Matcha, vilket innebär att man då (nån månad innan a-kassan tar slut) måste avveckla sitt företag.

Man slipper med denna "metod" alltså Rusta & Matcha så länge man har a-kassan.

Hm, okej, då förstår jag. Jag har själv aldrig behövt skrivas in i Rusta och Matcha under en pågående A-kasseperiod. Det är möjligt att de kan göra det om de anser att det föreligger ett behov av särskilt stöd men om möjligheterna bedöms som goda att hitta ett arbete på egen hand så kommer det inte att ske.

Jag har gått igenom en hel A-kasseperiod under coronan och jag använde nästan hälften av mina A-kassedagar denna vända men gick nyligen upp på heltid pga att jag behövt jobba 200h+ många månader på slutet och då är det mest onödigt jobb för lite stämpling. Har aldrig hört ett ord från Arbetsförmedlingen under pågående A-kasseperiod.

Det vore en dröm att någon gång bli uppsagd men annars brukar jag försöka jonglera diverse timanställningar. Helgjobb om man är i program som ger ersättning från Försäkringskassan och jobb hela veckor om på A-kassa så man kan stämpla lediga veckor ger fint tillskott och är en liten revansch mot samhället. Denna fullt lagliga kombination ger ju mer i plånboken än många traditionella heltidsjobb. Även om man öser på med en dryg heltid under två veckor kan man ju stämpla de övriga två veckorna per månad. Även om man nu åker på ett 2-timmars jobbsökarseminarium varannan vecka inom Rusta och Matcha blir timlönen för att genomlida detta väldigt hög, samt att man med fördel kan ta på sig jobb just den dagen och slippa.
Citera
2024-09-24, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Det stämmer inte. Det är ju ett yrke som man behöver en del utbildningar till för att få arbeta som. Oavsett, jag har aldrig varit med om en coach som vi kallar dem, att de skulle varit där som en extratjänst. Att det är yngre har ju inget med saken att göra. Det är väl många som är yngre och jobbar med äldre? Läkare till exempel..

Man kan ha, eller har rätt till sjukpenning oavsett om man arbetar eller är arbetslös ja.
Däremot lär man ju inte få så mycket i ersättning från Försäkringskassan eftersom det baseras på vad man har i aktivitetsstöd redan jämfört med någon som arbetar.

Det är lite olika beroende på vad man har fått för handläggare, men om din polare bara glider på ett bananskal så kommer det nog inte funka så länge till..

Han får fortfarande aktivetsstöd 9100kr ungefär såklart inga pengar alls men han bor hemma och betalar ingen hyra så det går väl ingen nöd på honom
Citera
2024-09-25, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88

Jag har fått höra från min vän att efter ett tag så hänvisar arbetsförmedlingen till ens egna A-kassa där måste man redovisa när man senast jobbat han har både jobbat och fått aktivitetsstöd han har inte rapporterat de dagar han jobba till FK, utan fått fullt betalt för aktivitetsstöd, det handlar om 4-5 timmar varannan vecka, nu måste han redovisa för a kassan när han jobbat vad blir hans påföljd?

Det jag inte förstår är varför han ska ha pengar från a Kassa när han inte uppfyller kraven för a kassa utan är inskriven i Rusta och Matcha? Trollar han då.
Citera
2024-09-25, 15:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Jag har fått höra från min vän att efter ett tag så hänvisar arbetsförmedlingen till ens egna A-kassa där måste man redovisa när man senast jobbat han har både jobbat och fått aktivitetsstöd han har inte rapporterat de dagar han jobba till FK, utan fått fullt betalt för aktivitetsstöd, det handlar om 4-5 timmar varannan vecka, nu måste han redovisa för a kassan när han jobbat vad blir hans påföljd?

Det jag inte förstår är varför han ska ha pengar från a Kassa när han inte uppfyller kraven för a kassa utan är inskriven i Rusta och Matcha? Trollar han då.
Man aktivitetsrapporterar till Arbetsförmedlingen om man varit arbetssökande, arbetat eller varit sjuk.
Är du sedan inskriven i Rusta o Matcha så betalar Försäkringskassan ut ersättning för de dagar du varit arbetssökande eller sjuk. Om du inte rapporterar in att du jobbat får du för mycket i ersättning och blir återbetalningsskyldig för de dagarna.
Citera
2024-09-28, 16:08
handledare tror att när jobbannonsen skriver att man ska ha arbetserfarenhet inom yrket man ansöker till, att man måste verkligen ha det. Men sanningen är att man behöver inte det. 99.9% av alla arbeten skriver att man ska ha tidigare arbetserfarenhet, det skulle vara omöjligt för någon att skaffa arbetserfarenhet om det var verkligen så att man måste ha arbetserfarenhet för att få arbetserfarenhet. Detta är inte någon slutsats som jag själv kommit fram till utan det är allmän kännedom som alla vet om förutom Rusta och Matcha handledare.
Citera
2024-09-29, 21:49
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
handledare tror att när jobbannonsen skriver att man ska ha arbetserfarenhet inom yrket man ansöker till, att man måste verkligen ha det. Men sanningen är att man behöver inte det. 99.9% av alla arbeten skriver att man ska ha tidigare arbetserfarenhet, det skulle vara omöjligt för någon att skaffa arbetserfarenhet om det var verkligen så att man måste ha arbetserfarenhet för att få arbetserfarenhet. Detta är inte någon slutsats som jag själv kommit fram till utan det är allmän kännedom som alla vet om förutom Rusta och Matcha handledare.

Fundera lite på detta scenario:
Företag söker servicetekniker med kunskap inom service av industriella maskiner, helst 2-3 år erfarenhet av detta.
De får 400 ansökningar. 20 av dessa har erfarenheten de söker, de andra har INTE detta. Vilka går vidare till intervju?
Idag är det så många arbetslösa som har arbetslivserfarenhet att den enda chansen man har om man saknar detta är att söka jobb där man inte kräver några förkunskaper, annars har man noll chans att få jobben.
Detta fattar alla som varit arbetslösa i några månader.
Citera
2024-09-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Fundera lite på detta scenario:
Företag söker servicetekniker med kunskap inom service av industriella maskiner, helst 2-3 år erfarenhet av detta.
De får 400 ansökningar. 20 av dessa har erfarenheten de söker, de andra har INTE detta. Vilka går vidare till intervju?
Idag är det så många arbetslösa som har arbetslivserfarenhet att den enda chansen man har om man saknar detta är att söka jobb där man inte kräver några förkunskaper, annars har man noll chans att få jobben.
Detta fattar alla som varit arbetslösa i några månader.

Det behövs inte alltid erfarenhet eller att man ska uppfylla alla krav utan i vissa fall finns kompetensen helt enkelt inte men generellt inom många yrken så är det som du skriver. Ofta är jobbet redan vikt åt någon på förhand. Sverige bortsett från Stockholm och IT sektorn har inte haft någon tillväxt på 15år vilket gjort att arbetsmarknaden inom väldigt många områden är supertrög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in