Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-09, 10:43
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Ett tips om ni vill slippa Rusta och matcha är att ni (innan ni blir arbetslösa och ska börja med a-kassa) startar en enskild firma. Ni ska absolut inte göra något med firman utan bara ha den så att säga.

Om ni har ett företag kan inte Arbetsförmedlingen ställa er på Rusta och matcha, vilket måste ses som ett hack i sammanhanget. Jag visste inte själv om detta och när jag hade mitt andra samtal med handläggaren berättade hon att jag måste sättas på Rusta och matcha för att fortsätta få pengar, vilket hade inneburit att jag varit tvungen att få pengarna från Arbetsförmedlingen istället - och därmed förlorat min tilläggsförsäkring på a-kassan (vilket är sjukt). Men, sen såg hon att jag har ett företag och sa att hon därför "tyvärr" inte kan sätta över mig hos dom.

Så, jag har sedan dess fortsatt med a-kassan och sökt jobb som vanligt utan massa krångel. Det funkar så klart inte när a-kassan tagit slut om man då fortfarande är arbetslös, för då måste man få pengarna från Arbetsförmedlingen (och därmed avsluta företaget). Men fram tills dess är det fritt fram.

I mitt fall hade jag haft detta företag vilande i flera år och jag vet inte hur det funkar om man startar det precis innan man ska få a-kassa, men a-kassan brydde sig inte om att jag hade företaget eftersom det var vilande och jag inte haft någon verksamhet i det på länge.

Lycka till vänner!

Så vad exakt är det du menar att du uppnår? Man åker ju ändå inte på Rusta och matcha när man går på a-kassan. Har läst ditt inlägg flera gånger och blir inte klokare.

Du vill undgå Rusta och matcha genom att ha ett företag som du ändå måste lägga ned när a-kassan är slut och plötsligt Rusta och matcha kan bli aktuellt.
Citera
2024-09-09, 13:15
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Så vad exakt är det du menar att du uppnår? Man åker ju ändå inte på Rusta och matcha när man går på a-kassan. Har läst ditt inlägg flera gånger och blir inte klokare.

Du vill undgå Rusta och matcha genom att ha ett företag som du ändå måste lägga ned när a-kassan är slut och plötsligt Rusta och matcha kan bli aktuellt.

Handläggaren sa till mig att efter x antal månader på a-kassan (kan vara 6 månader) så måste man skrivas in på Rusta & Matcha om man fortfarande söker jobb. Då får man alltså pengarna från Försäkringskassan istället för a-kassan, och det innebär att den eventuella tilläggsförsäkring man har på a-kassan som innebär 7-x antal månader med extra pengar per månad försvinner.

Låt säga att du får extra pengar från a-kassan i 7 månader pga tilläggsförsäkringen så förlorar du en av dessa månader eftersom du måste över till Försäkringskassan månad 6.

Vad jag menade är att man slipper Rusta & Matcha så länge man har a-kassan, om man har ett företag. Om man fortfarande inte har jobb när a-kassedagarna är slut måste man ju få pengarna från Försäkringskassan och skrivas in på Rusta & Matcha, vilket innebär att man då (nån månad innan a-kassan tar slut) måste avveckla sitt företag.

Man slipper med denna "metod" alltså Rusta & Matcha så länge man har a-kassan.
Citera
2024-09-09, 14:26
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Handläggaren sa till mig att efter x antal månader på a-kassan (kan vara 6 månader) så måste man skrivas in på Rusta & Matcha om man fortfarande söker jobb. Då får man alltså pengarna från Försäkringskassan istället för a-kassan, och det innebär att den eventuella tilläggsförsäkring man har på a-kassan som innebär 7-x antal månader med extra pengar per månad försvinner.

Låt säga att du får extra pengar från a-kassan i 7 månader pga tilläggsförsäkringen så förlorar du en av dessa månader eftersom du måste över till Försäkringskassan månad 6.

Vad jag menade är att man slipper Rusta & Matcha så länge man har a-kassan, om man har ett företag. Om man fortfarande inte har jobb när a-kassedagarna är slut måste man ju få pengarna från Försäkringskassan och skrivas in på Rusta & Matcha, vilket innebär att man då (nån månad innan a-kassan tar slut) måste avveckla sitt företag.

Man slipper med denna "metod" alltså Rusta & Matcha så länge man har a-kassan.

Hm, okej, då förstår jag. Jag har själv aldrig behövt skrivas in i Rusta och Matcha under en pågående A-kasseperiod. Det är möjligt att de kan göra det om de anser att det föreligger ett behov av särskilt stöd men om möjligheterna bedöms som goda att hitta ett arbete på egen hand så kommer det inte att ske.

Jag har gått igenom en hel A-kasseperiod under coronan och jag använde nästan hälften av mina A-kassedagar denna vända men gick nyligen upp på heltid pga att jag behövt jobba 200h+ många månader på slutet och då är det mest onödigt jobb för lite stämpling. Har aldrig hört ett ord från Arbetsförmedlingen under pågående A-kasseperiod.

Det vore en dröm att någon gång bli uppsagd men annars brukar jag försöka jonglera diverse timanställningar. Helgjobb om man är i program som ger ersättning från Försäkringskassan och jobb hela veckor om på A-kassa så man kan stämpla lediga veckor ger fint tillskott och är en liten revansch mot samhället. Denna fullt lagliga kombination ger ju mer i plånboken än många traditionella heltidsjobb. Även om man öser på med en dryg heltid under två veckor kan man ju stämpla de övriga två veckorna per månad. Även om man nu åker på ett 2-timmars jobbsökarseminarium varannan vecka inom Rusta och Matcha blir timlönen för att genomlida detta väldigt hög, samt att man med fördel kan ta på sig jobb just den dagen och slippa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in