2024-09-08, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag upplever att pendeln i Stockholm har väldigt mycket strul och problem som ger mycket och återkommande störningar för resenärerna. Delvis en förklaring till varför det är så svårt att locka tillbaka alla resenärer som försvann under covidepidemin eftersom de i stor utsträckning sökte andra lösningar.

Men jag upplever också att under alla dessa problem och strul som så ofta uppstår så är det ingen som anklagar föraren av pendeltåget. Stämmer det att ni slipper denna negativa uppmärksamhet eller är det bara en massmediagrej att det inte kommer fram att ni blir utsatta för resenärernas bristande tålamod, stress och frustration över att få sina dagar förstörda?

Så tror jag det är, den största irritationen och frustrationen riktas nog mot politikerna och SL och i viss mån mot operatören som driver trafiken, personalen klarar sig rätt bra, även om det finns undantag.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2024-09-08 kl. 11:10.
Citera
2024-09-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Pendeln är inte så dålig som ryktet säger, för 10-15 år sedan var det honungsburken och det var i stort sett kö för att få börja där, men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess, om man säger så.

Dock börjar det nog snart bli fulltalighet där och inte lika lätt att få jobb längre, tror arbetsmarknaden runt Stockholm kan bli tuffare nu om SJ AB slutar köra sin Uppsalapendel osv.

Som ny skulle jag inte börja direkt på pendeln, jag skulle börja köra längre sträckor så att man "kört av sig", sedan efter typ 2 år skulle jag sökt pendeln, då har man hunnit köra längre sträckor och lönen på pendeln är sämre än på andra ställen år 1 och 2 har jag för mig.

När man kört av sig några år med längre körningar är det inget man strävar efter senare, iallafall inte jag, det är samma spårvidd.

Men som jag skrev, jag tror att arbetsmarknaden kan bli kärv igen, det går hela tiden i cykler mellan underskott och överskott av lokförare likt en sinuskurva, så man kanske får vara beredd att söka arbete på annan ort efter examen.
Om man kört egna turer 1 år och 8 månader på annat bolag, tror du man kan förhandla till sig slutlön då?
Citera
2024-09-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl1911
Om man kört egna turer 1 år och 8 månader på annat bolag, tror du man kan förhandla till sig slutlön då?

Jag tror att du iallafall hamnar på minst steg 2 och sedan när du kör själv efter 2-3 månaders utbildning lär du hamna på steg 3/slutlön. Är inte någon brist på försre längre, för 1-2 år sedan hade allt varit möjligt, då anställde man så att eleverna fick lön från LIA 3. Just nu är det fordonsbrist mer än förarbrist.

Men det är bara att testa, vänta inte för länge då de precis anställt från YH och kör egna internutbildningar, det är därför det snart nog är mättat med förare.
Citera
2024-09-08, 17:11
Medlem
Citat:
Jag tror att du iallafall hamnar på minst steg 2 och sedan när du kör själv efter 2-3 månaders utbildning lär du hamna på steg 3/slutlön. Är inte någon brist på försre längre, för 1-2 år sedan hade allt varit möjligt, då anställde man så att eleverna fick lön från LIA 3. Just nu är det fordonsbrist mer än förarbrist.

Men det är bara att testa, vänta inte för länge då de precis anställt från YH och kör egna internutbildningar, det är därför det snart nog är mättat med förare.
Okej! Ska testa och se. Ska snacka med dem nästa vecka så får vi väl se.

Kan du nämna några skillnader mellan stationeringen Stockholm och Södertälje Hamn?
Citera
2024-09-09, 07:32
Medlem
Citat:
Okej! Ska testa och se. Ska snacka med dem nästa vecka så får vi väl se.

Kan du nämna några skillnader mellan stationeringen Stockholm och Södertälje Hamn?

Stockholm kör på de flesta sträckorna utom Gnesta, för det mesta, varierar från år till år. Finns nog lite fler schemagrupper än Södertälje att söka.

Södertälje kör mycket på Gnesta, till Uppsala/Märsta, Upplands Väsby och en hel del klargöringar i Södertäljedepån samt en hel del i "backen" som är Södertälje Hamn-Södertälje C.

Södertälje är en mindre och mer familjär åkstation där alla känner alla, Stockholm är betydligt större. Bor man söderut kan nog Södertälje vara bra, lättare med parkering om man kör bil/MC.
Citera
2024-09-09, 11:45
Medlem
Citat:
Stockholm kör på de flesta sträckorna utom Gnesta, för det mesta, varierar från år till år. Finns nog lite fler schemagrupper än Södertälje att söka.

Södertälje kör mycket på Gnesta, till Uppsala/Märsta, Upplands Väsby och en hel del klargöringar i Södertäljedepån samt en hel del i "backen" som är Södertälje Hamn-Södertälje C.

Södertälje är en mindre och mer familjär åkstation där alla känner alla, Stockholm är betydligt större. Bor man söderut kan nog Södertälje vara bra, lättare med parkering om man kör bil/MC.
Det låter mycket bra. Helt klart skönt att inte behöva morgonpendla in till Stockholm om man bor utanför. Är det alltså vid Södertäljedepån kontoret är eller?
Citera
2024-09-09, 13:34
Medlem
Citat:
Det låter mycket bra. Helt klart skönt att inte behöva morgonpendla in till Stockholm om man bor utanför. Är det alltså vid Södertäljedepån kontoret är eller?

Nej, turerna börjar och slutar vid stationshuset vid Södertälje hamn, så det är där man har arbetstid till/från. Men sedan kan turen börja med gångtid från stationshuset till depån för att klargöra tåget, annars byter man av tåg vid plattformen i hamnen.
Citera
2024-09-09, 21:51
Medlem
Citat:

Ingen brist ... Med alla de utbildningar som äger rum och är planerade kommande termin. Kanske t o m ett överskott om några år. Eller?
Citera
2024-09-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodermalmskisen
Ingen brist ... Med alla de utbildningar som äger rum och är planerade kommande termin. Kanske t o m ett överskott om några år. Eller?

Ja, jag tror att det börjar bli mättat, det är nog snart balans på förare. Det är inte så många som är pensionsmässiga just nu på pendeln. Men det har alltid gått i cykler upp och ner.
Citera
2024-09-11, 19:24
Medlem
Uppdaterad med Hector, VRX, Arlanda m.fl. Fetade löner är för 2024, övriga är 2023 eller äldre.

SJ Stockholmståg 46487kr/mån
Pågatågen 44786kr/mån
Öresundstågen 44755kr/mån
Arlanda Express 44621kr/mån
Snälltåget 43261kr/mån
SJ Götalandståg 43220kr/mån
Trainpool 43000kr/mån
Lokförargruppen 43000kr/mån
Pro Train 42962kr/mån
C-Rail 42500kr/mån
Transdev Mälartåg 42038kr/mån
Hector Rail 41693kr/mån
Traindrivers 41269kr/mån
VRX (fd MTRX) 40820kr/mån
TX Logistik 40200kr/mån (äldre än 2023)
Östgötapendeln 40155kr/mån
Vy Nattåg 40192kr/mån med Norge-tillägg
Green Cargo 40155kr/mån
SJ 40020kr/mån
SJ Norrlandståg 39365kr/mån
Tåg i Bergslagen 39238kr/mån
Vy Tåg 38572kr/mån
Railcare 38030kr/mån (äldre än 2023)
CFL Cargo 37903kr/mån (äldre än 2023)
Tågab 35819kr/mån (äldre än 2023)
Citera
2024-09-11, 23:03
Medlem
Hur upplevs man/bemöts man på arbetsplatsen om man skulle tala utifrån någon sorts "rang" eller hierakri? Är lokförare liksom högt värderade eftersom det är ni som gör det faktiska arbetet att framföra resenärerna som i sin tur skapar intäkterna som betalar alla andras löner? Eller finns det någon sorts "ni på golvet" mentalitet?
Senast redigerad av slidpark 2024-09-11 kl. 23:06.
Citera
2024-09-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slidpark
Hur upplevs man/bemöts man på arbetsplatsen om man skulle tala utifrån någon sorts "rang" eller hierakri? Är lokförare liksom högt värderade eftersom det är ni som gör det faktiska arbetet att framföra resenärerna som i sin tur skapar intäkterna som betalar alla andras löner? Eller finns det någon sorts "ni på golvet" mentalitet?

På de ställena jag har jobbat på har det varit varit uppdelat i "produktionen" och "administrationen". I produktionen återfinns t.ex. lokförare, bangårdare, växlare och tågvärdar medans administrationen består av gruppchefer, trafikchefer, HR, fordonschefer, VD osv.

Inom produktionen har sammanhållning varit god och det finns definitivt en känsla av att det är vi i den gruppen som är "på golvet".

Förhållandet med administrationen har tyvärr aldrig varit gott där jag har jobbat. Undantag på individnivå finns då personer som tidigare jobbat i produktionen och gått vidare till gruppchefer eller taktiker ibland lyckats ha ett gott förhållande till sina kollegor i produktionen.

Jag har aldrig upplevt att någon i produktionen, lokförare eller andra, har värderats högt av arbetsledningen. Tvärtom verkar vi ofta ses som problematiska eftersom vi håller på säkerheten och arbetstidsreglerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in