Citat:
Ursprungligen postat av
slidpark
Hur upplevs man/bemöts man på arbetsplatsen om man skulle tala utifrån någon sorts "rang" eller hierakri? Är lokförare liksom högt värderade eftersom det är ni som gör det faktiska arbetet att framföra resenärerna som i sin tur skapar intäkterna som betalar alla andras löner? Eller finns det någon sorts "ni på golvet" mentalitet?
På de ställena jag har jobbat på har det varit varit uppdelat i "produktionen" och "administrationen". I produktionen återfinns t.ex. lokförare, bangårdare, växlare och tågvärdar medans administrationen består av gruppchefer, trafikchefer, HR, fordonschefer, VD osv.
Inom produktionen har sammanhållning varit god och det finns definitivt en känsla av att det är vi i den gruppen som är "på golvet".
Förhållandet med administrationen har tyvärr aldrig varit gott där jag har jobbat. Undantag på individnivå finns då personer som tidigare jobbat i produktionen och gått vidare till gruppchefer eller taktiker ibland lyckats ha ett gott förhållande till sina kollegor i produktionen.
Jag har aldrig upplevt att någon i produktionen, lokförare eller andra, har värderats högt av arbetsledningen. Tvärtom verkar vi ofta ses som problematiska eftersom vi håller på säkerheten och arbetstidsreglerna.