2024-09-07, 23:04
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Det vet vi inte ännu. Åsikter kan man ju ha, en del färgade åt ett håll andra färgade åt ett annat håll. Den åtalades åsikt brukar alltid vara "icke skyldig". Vi får se hur domen blir.

Det aktuella åtalet gäller 12 inlägg som raderades 2-3 timmar efter att de hade blivit rapporterade.
Den som gjorde polisanmälan valde att inte rapportera något inlägg till Flashback, utan valde istället att enbart skicka dem till polisen. Oklart varför. Om de hade skickats till Flashback innan så hade inläggen raderats mycket tidigare.

Vi raderar ett fyrsiffrigt antal inlägg varje dag, och håller en god översikt. Om åklagaren inte tycker detta är tillräckligt så är det möjligen hans subjektiva uppfattning. Men ur en juridisk synvinkel finns det inte underlag för en fällande dom. Jag förstår vad du menar med att "Den åtalades åsikt brukar alltid vara "icke skyldig"." Här kan jag enbart hänvisa dig till regeringens proposition, tidigare rättslig tolkning samt - inte minst - hur Högsta Domstolen har valt att tolka den aktuella lagen. Jag tror att du rätt snabbt kommer förstå att lagstiftaren inte kräver att vi ska läsa samtliga 10 000 - 20 000 inlägg som postas på forumet varje dygn. Här är lagstiftaren nämligen tydlig. Vi förväntas däremot ha en rimlig översikt, och där medlemmarna har möjlighet att rapportera inlägg, och när detta händer också agera skyndsamt. Exakt det vi redan gör.

admin
Citera
2024-09-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Familjeliv vill nog inte att deras forum urartar och blir som Flashback. Det står de fritt att ha en sådan agenda. Det är en del av yttrandefriheten, att de får ha det så. Det är inte en medborgerlig rättighet att använda någon annans forum till det som du personligen vill.
Ändå ska du lägga dig i hur Flashback modererar sitt forum.

Dagens tolkning av HMF lagen kan jue knappast vara lagstiftarens syftan med den när den skrevs.
Därav är det inte heller ett uppenbart brott mot HMF lagen i de flesta inlägg du föraktar.
Citera
2024-09-07, 23:12
Medlem
Citat:
OK. Då har du en annan uppfattning än åklagaren. Jag väljer att tro på de som har rätt kompetens på området i första hand.
Jag har inte sagt något om uppfattning. Det jag begärt är ett exempel på ett inlägg som uppenbart bryter mot mot hmf-lagen, har anmälts men inte plockats bort. Det vill säga bevis på underlåtenhet att plocka bort sådana inlägg genom uppsåt eller oaktsamhet. Då några sådana exempel tycks vara väldigt svårt att plocka fram så har åklagare en rejäl uppförsbacke.
Citera
2024-09-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Luddigt, godtyckligt och amatörmässigt (aldrig prövat förut). Grå gubbar i statlig tjänst försöker sig på att förstå internet.

Kul att de tyckte att J.A. pratade för snabbt, det säger allt...
Kag tror inte det är grå gubbar, utan blåhåriga batiktanter och deras inkvoterade muslimer i statlig tjänst som börjar utnyttja sitt nyvunna inflytande.
Citera
2024-09-07, 23:13
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Fantastiskt hur man ens kan komma på tanken att anklaga J.A. för "grov oaktsamhet" när 100 personer jobbar för forumet och raderar 10%+ av allt som skrivs.

Jag ber också tråden att komma ihåg att det inte är HMF (gummiparagrafen) som prövas, det är tiden det tagit att radera inlägg som bedömts utgöra brott mot lagen om hets mot folkgrupp. Någon exakt tidsgräns ser jag inte att lagstiftaren anger, men ändå anser åklagare att J.A. brutit mot denna spöktidsgräns...

Ja. Men man får väl anta att majoriteten av det som raderas är trams eller OT. Har svårt att tänka mig att ens 1% av det som raderas skulle göra anspråk på HMF eller något postulerat hot mot "Sverige som demokrati."
Senast redigerad av tlcswe 2024-09-07 kl. 23:32.
Citera
2024-09-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om hundra personer jobbar med att granska inlägg och rapporter bör Axelsson med råge gjort vad som ankommer honom enligt lagens förarbete.
Det spelar ingen roll hur moderatorer agerar? Att det finns många skulle räcka enligt dig? Jag tror inte att domstolen håller med dig där, men vi får väl se.

Det har pågått diskussioner om detta i många år. I de debatterna tycker jag att det har verkat som att många medlemmar tycker att man ska få skriva nedsättande, speciellt om mörkhyade personer men även HBTQ m.fl har ju fått sin "släng av sleven" genom åren. Detta är allmänt känt och bara löjligt att försöka förneka.
Citera
2024-09-07, 23:14
Medlem
Citat:
Du citerade ett väldigt tydligt fall av HMF. Håller du inte med? Om du anser att lagen är felaktig då är det en annan sak. Lagen gäller tills den ändras.
Då är frågan hur lång tid det tog mellan anmälan och borttagning.
Citera
2024-09-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Ändå ska du lägga dig i hur Flashback modererar sitt forum.

Dagens tolkning av HMF lagen kan jue knappast vara lagstiftarens syftan med den när den skrevs.
Därav är det inte heller ett uppenbart brott mot HMF lagen i de flesta inlägg du föraktar.
Det enda jag lägger mig i är att man ska följa svensk lag, det tycker jag är en rimlig åsikt. I övrigt tycker jag det är bra att nazister och andra idioter också får komma till tals så att vi kan argumentera emot.
Citera
2024-09-07, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag har inte sagt något om uppfattning. Det jag begärt är ett exempel på ett inlägg som uppenbart bryter mot mot hmf-lagen, har anmälts men inte plockats bort. Det vill säga bevis på underlåtenhet att plocka bort sådana inlägg genom uppsåt eller oaktsamhet. Då några sådana exempel tycks vara väldigt svårt att plocka fram så har åklagare en rejäl uppförsbacke.
Du har fått länk till FUP, där har du exakt de inläggen som åtalet gäller, som skärmdumpar. Att du väljer att strunta i detta är ditt problem.
Citera
2024-09-07, 23:22
Medlem
Citat:
Du citerade ett väldigt tydligt fall av HMF. Håller du inte med? Om du anser att lagen är felaktig då är det en annan sak. Lagen gäller tills den ändras.
Det verkar vara trögt för vissa att få in att endast förekomsten av ett hmf-inlägg på en elektronisk anslagstavla inte nödvändigtvis innebär att ägaren begår brott. Det behöver finnas en underlåtenhet att plocka bort inlägget genom uppsåt eller oaktsamhet. Detta hade varit lätt att visa om inlägget hade anmälts men man struntat i att ta bort det. Men nu verkar det inte vara så som det förhåller sig.
Citera
2024-09-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Då är frågan hur lång tid det tog mellan anmälan och borttagning.
Ja, och där tycker jag det verkar rimligt att ambitionsnivån är ca 2 veckor. Har detta gjorts bör det inte bli någon fällande dom men min uppfattning är inte att detta har skötts tillräckligt bra.

Det är svårt att bedriva ett forum, p.g.a. moderering. Men det är ingen ursäkt. Det är svårt att bedriva trafikskola också men ändå klarar ju folk av att göra det.
Citera
2024-09-07, 23:24
Medlem
Citat:
Du har fått länk till FUP, där har du exakt de inläggen som åtalet gäller, som skärmdumpar. Att du väljer att strunta i detta är ditt problem.
De enskilda inläggen är som sagt inte så intressanta här. Kan man däremot visa att de anmälts och inte plockats bort så är det en annan sak. Så verkar dock inte vara fallet. Det är i alla fall inget som någon kunnat visa hittills.
Senast redigerad av pf10 2024-09-07 kl. 23:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in