2024-09-07, 17:37
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag tar det bara en gång till. Börsen slår bostäder ENBART för att du valt årtal så att börsen befinner sig nära ATH just idag. Om börsen sjunker så lite som 20% det kommande året så går lägenheter förbi aktier som investeringsråd senaste 30 åren. Kallas även Cherrypicking.

Kika på Herengracht index (https://www.investeraren.se/herengracht-index/) som går tillbaka till 1600-tal. Det är en anomali att bostäder har stigit så mycket senaste 30 åren.

Det är Inte en anomali att aktier stiger med 9-10 % per år inkl. utdelning.
Citera
2024-09-07, 17:53
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Men du har ju också med uppgången i ditt intervall, det som senare gav kraschen, börsen sprack inte 1997 den sprack 2000. Om du byter ditt intervall till 2000 så får du en chock. Vi pratar om att Ericsson kostade 200 kr och nu 24 år senare kostar den 60 kr. Så bra är "stabila aktier" att investera i om man går in fel datum.

Med en bostad kan man knappast gå in fel datum. Det finns inga år när en bostad faller med 98% i värde, som Ericsson gjorde år 2000-01. Jag köpte för 3 kr efrer kraschen.

Du verkar ha bränt dig på aktiemarknaden.. Självklart kan enskilda aktier gå mot 0, (och många kommer göra det). Men inte breda aktiemarknaden så till vida inte hela världen brinner. Det finns nog absolut fel datum att gå in en bostad. Tidigt 90-tal?? Det var flera som gick till 0 och många tappade 40-50 % ganska fort.

I mer närliggande exempel kan man ta de som köpt ettor i förort eller studentstad 2015-2021. Efter mäklaravgift och försäljningsavgifter kommer många ligga på minus 10-30 % från inköp och blir inlåsta tills priserna någon gång går upp eller de tar smällen med flera 100K.
Citera
2024-09-07, 18:03
  #219
Avslutad
Det är många som snurrar till det som du gör. Det finns inget som säger att man inte kan nyttja en investering.

Säg att du har två miljoner, men ingen bostad. Du kan antingen köpa en med en avgift på 5k eller hyra en motsvarande för 15k per månad. Eftersom du måste välja någon av dessa (för vi räknar inte in husvagn och tält som alternativ) så är bostadsrätten då en investering som ger en avkastning på 10k per månad, och på mindre än 20 år har du fått tillbaka pengarna på den investeringen.

Självfallet kan en bostad vara en investering. Att installera en luftvärmepump kan också vara det. Det är också något som du kan nyttja för din egen komfort, men på sikt kan minska dina boendekostnader. För värme måste man ha, och har man elvärme är det definitivt en investering att köpa en luftvärmepump.
Citera
2024-09-07, 18:05
  #220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
I sak har du naturligtvis rätt, båda kan göra sig en hacka. Den som använder bostadsmarknaden har potential att göra sig en större hacka på kortare tid tack vare den enorma hävstång man får på 2-6x beroende på hur mycket man belånar bostaden.

Min poäng dock är att det följer att man tar en högre risk med att använda allt sitt kapital till att investera i en bostad, eftersom hävstången är hög och diversifieringen låg. Om bostadspriserna förblir detsamma (eller ligger plus men under bolåneräntan i procent) så går man back på sin investering, och då har man satt sig rejält i skiten. Äger man å andra sidan värdepapper är det lättare att diversifiera portföljen och förvänta sig en årlig genomsnittlig avkastning på 7-9%. Dessutom en avkastning som är realiserbar i pengar.

Du förutsätter att man har kapital i förväg som man har två val med.
1-Handpenning på bostad, eller
2-Kapital för börsen.

Du kan ju, oavsett om du äger din bostad eller ej, lägga 10% av lönen på börsen varje månad.

Det blir oxå en ansenlig summa över tid.
Citera
2024-09-07, 18:11
  #221
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Du verkar ha bränt dig på aktiemarknaden.. Självklart kan enskilda aktier gå mot 0, (och många kommer göra det). Men inte breda aktiemarknaden så till vida inte hela världen brinner. Det finns nog absolut fel datum att gå in en bostad. Tidigt 90-tal?? Det var flera som gick till 0 och många tappade 40-50 % ganska fort.

I mer närliggande exempel kan man ta de som köpt ettor i förort eller studentstad 2015-2021. Efter mäklaravgift och försäljningsavgifter kommer många ligga på minus 10-30 % från inköp och blir inlåsta tills priserna någon gång går upp eller de tar smällen med flera 100K.
Jag har inte bränt mig på aktier, jag kommer att efter nästa krasch äga 75% aktier och 25% bostäder. Men just nu Noll, vi ligger för nära ATH och hela världen kraschar långsamt just nu.

1994 var BR all time low i Stockholm och jag köpte lägenhet på Frejgatan för 10.000 kr per kvm. Nu säljer de för 110.000 kr alltså en värdestegring på 1000% på 30 år.

Köp 2015 tror jag fortfarande ligger plus, men 2018-2022 ser inte lika bra ut, Stockholm har väl sjunkit 15-20%. Det spelar ingen roll, man måste ju alltid bo och någon gång inom 10 år kommer de att stiga tillbaka. Bara man har råd med räntorna. Den som maxat lån och tvingas sälja är en dålig investerare.
Citera
2024-09-07, 18:15
  #222
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Kika på Herengracht index (https://www.investeraren.se/herengracht-index/) som går tillbaka till 1600-tal. Det är en anomali att bostäder har stigit så mycket senaste 30 åren.

Det är Inte en anomali att aktier stiger med 9-10 % per år inkl. utdelning.
Det stämmer att bostäder i Stockholm inte steg en krona år 1500-1850. Det beror på att folk dog som flugor så vi hade alltid tillräckligt med bostäder. Efter att läkarvetenskapen fördubblat vår livslängd så mångdubblades befolkningen och det är under en sådan period vi lever nu och då stiger alltid bostäder.

Den som köpte Ericsson 2000 för 200 kr har förlorat 75% av sitt kapital på 24 år, utdelningar motsvarar bara inflationen.

Den som köpte Japan-aktier 1989 har idag 35 år senare exakt samma belopp kvar. Din siffra är rena reddit-myten. Ingen utom buffet kan nå 9% per år någon längre period.
Citera
2024-09-07, 18:17
  #223
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jepp, men 1890 till 1990 var det inte så.
Så synd om de som är 130 år gammal då. Ni är inte så många som värnar om dem.
Citera
2024-09-07, 18:19
  #224
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, min hyra är lägre än räntekostnaderna för en motsvarig lägenhet.
Grattis, du kanske bor i Långsele. Själv vill jag bo i Stockholms innerstad. Där är hyran 18-24k för en 3:a.

Min argumentation gäller normala människor under normal tid, t.ex inte 130-åringar eller de som bor i Långsele.
Citera
2024-09-07, 18:21
  #225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag har inte bränt mig på aktier, jag kommer att efter nästa krasch äga 75% aktier och 25% bostäder. Men just nu Noll, vi ligger för nära ATH och hela världen kraschar långsamt just nu.

1994 var BR all time low i Stockholm och jag köpte lägenhet på Frejgatan för 10.000 kr per kvm. Nu säljer de för 110.000 kr alltså en värdestegring på 1000% på 30 år.

Köp 2015 tror jag fortfarande ligger plus, men 2018-2022 ser inte lika bra ut, Stockholm har väl sjunkit 15-20%. Det spelar ingen roll, man måste ju alltid bo och någon gång inom 10 år kommer de att stiga tillbaka. Bara man har råd med räntorna. Den som maxat lån och tvingas sälja är en dålig investerare.

Du verkar ha en plan, respekterar det även om vi investerar och resonerar helt olika.
Det är ett genomgående tema även hos mina föräldrar och de som som gjort enorma bostadsvinster genom åren att bostad= bästa investeringen någonsin.
Jag hade kanske också argumenterat för det om jag gjort 10x på bostaden. För min del blev det in 2011 och ut 2023 och ganska OK vinst men inget alls jämfört med de som köpte många år innan.

Gratulerar, i backspegeln kan man inte gjort fel om man köpte 1993-2013, ju tidigare desto bättre, desto centralare desto bättre.

Nej, 2015-17 toppade många ettor och det är möjligtvis de som köpte 2018/19 som knappt ligger back idag.
Citera
2024-09-07, 18:40
  #226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Det stämmer att bostäder i Stockholm inte steg en krona år 1500-1850. Det beror på att folk dog som flugor så vi hade alltid tillräckligt med bostäder. Efter att läkarvetenskapen fördubblat vår livslängd så mångdubblades befolkningen och det är under en sådan period vi lever nu och då stiger alltid bostäder.

Den som köpte Ericsson 2000 för 200 kr har förlorat 75% av sitt kapital på 24 år, utdelningar motsvarar bara inflationen.

Den som köpte Japan-aktier 1989 har idag 35 år senare exakt samma belopp kvar. Din siffra är rena reddit-myten. Ingen utom buffet kan nå 9% per år någon längre period.


Det är en intressant poäng.

Ja, enskilda aktier kan gå åt helvete..
Utan utdelning räknat. Har inte koll på deras genomsnittliga utdelning men verkar vara omkring 2 % årligen vad jag kan se. Hade du däremot köpt en bostad i Japan 1991 hade du legat -24 % än idag https://fred.stlouisfed.org/series/QJPN628BIS


Jaså, snittet i den Amerikanska börsen sedan 1871 är 9,24 % med utdelningar https://ofdollarsanddata.com/sp500-calculator/

Du kunde investerat i den värsta stunden i historien (augusti 1929) och snittat 9,52 % fram tills idag.
Buffett har förövrigt snittat närmare 20 % sedan 1965.
Citera
2024-09-07, 18:48
  #227
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Buffett har förövrigt snittat närmare 20 % sedan 1965.
Buffet är en gud, extremt påläst och faktaorienterad med enormt kontaktnät, så hans siffror tittar jag aldrig på. Man borde köpt hans berkshire-aktie men nu är det försent. Han dör snart och den första som tar över kommer att förstöra allt.

En enkel kalkyl ger att om man har 20% i avkastning i 30 år, när jag började med bostäder, så har man 237 gånger kapitalet. Å andra sidan, vad ska man med 5 miljarder till.

Min första villa kostade 1.3Mkr i Danderyd 1987. Den kostar nu 11mkr. Det är 7% avkastning per år. Det är ett extremt högt mål. Som samtliga som köpte bostad i Stockholm 1987 klarat OCH haft fint boende. Därav mitt råd, satsa på bostad först och sedan aktier.
Citera
2024-09-07, 18:55
  #228
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Du verkar ha en plan, respekterar det även om vi investerar och resonerar helt olika.
Det är ett genomgående tema även hos mina föräldrar och de som som gjort enorma bostadsvinster genom åren att bostad= bästa investeringen någonsin.
Jag hade kanske också argumenterat för det om jag gjort 10x på bostaden. För min del blev det in 2011 och ut 2023 och ganska OK vinst men inget alls jämfört med de som köpte många år innan.

Gratulerar, i backspegeln kan man inte gjort fel om man köpte 1993-2013, ju tidigare desto bättre, desto centralare desto bättre.

Nej, 2015-17 toppade många ettor och det är möjligtvis de som köpte 2018/19 som knappt ligger back idag.
Det finns inget att gratulera i att jag köpte min första villa för 1.3Mkr och att den nu är värd 11mkr. Det har enbart med mitt födelsedatum att göra, och min födelsekommun Danderyd. Mina barn kan tänka och räkna ut strategier tills de svimmar, de kommer ändå inte att göra mina vinster för de är födda fel årtal.

Här en gåta: Min dotter föddes 1998. När hon var 10 köpte jag aktiefonder till henne för 50k, att få ut när hon fyllde 18. Hur mycket pengar fick hon?

Jag ger alla mina barn var sin lägenhet, bekostad av min bostadsvinst, när det blir aktuellt. Finns ingen anledning att generera ett stort arv t.ex när de är 40, då är de säkert redan ganska rika från eget arbete. Som 20-åring blir man däremot överväldigad med en lägenhet, medans kompisarna bor hos mamma.
__________________
Senast redigerad av ManicToo 2024-09-07 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in