2024-09-07, 16:55
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Självklart är det relevant, det visar på att över tid så är en bostad inte en bra investering.
Så din investeringshorisont är 150 år. OK.
Citera
2024-09-07, 16:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Så din investeringshorisont är 150 år. OK.
Nej, men det visar på att normalläget på sikt är noll eller marginell ökning.
Citera
2024-09-07, 17:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
En BR har avsevärt lägre månadskostnad än en HR och i så fall borde du kalla den skillnaden ett kassaflöde, från dig själv. Vilket visar hur snett ute du är.
På vilket sätt är en bostadsrätt billigare än en hyresrätt?
Citat:
Jag killgissar att 1M svenskar blivit miljonärer på sina bostäder, och 100k blivit miljonärer på aktier. Så vad ska man rekommendera en nybörjare att köpa?...
Jag rekommenderar en nybörjare att börja investera i aktier, förslagsvis en passivt förvaltad aktieindexfond som på sikt kommer generera 7-9% årlig avsaktning i genomsnitt. Jag skulle inte rekommendera någon att ta lån på flera miljoner och sätta sig själv i skuld på det sättet.
Citera
2024-09-07, 17:00
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Nej, men det visar på att normalläget på sikt är noll eller marginell ökning.
Jag är inte intresserad av normalläget 1880, och det är ingen annan heller.

Som jag skrev så har du ju cherrypickat årtal för att få rätt, just nu 150 år vilket är generande långt. Det hade räckt att du valde år 2022 när BR stod som högst som slutår så hade att hela dina förklaringsmodell rasat.
Citera
2024-09-07, 17:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag är inte intresserad av normalläget 1880, och det är ingen annan heller.

Som jag skrev så har du ju cherrypickat årtal för att få rätt, just nu 150 år vilket är generande långt. Det hade räckt att du valde år 2022 när BR stod som högst som slutår så hade att hela dina förklaringsmodell rasat.
Okej, så du menar att man bara ska titta på värdeökningen sedan 1990-talet och dra slutsatser från den perioden?
Citera
2024-09-07, 17:05
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Okej, så du menar att man bara ska titta på värdeökningen sedan 1990-talet och dra slutsatser från den perioden?
Eftersom 1989 innehöll katastrofår på börsen t.ex satte Japan ATH då som inte slogs förrän 2024, och svenska bostadspriserna hade sin absoluta botten 1992, så går även de åren bort. Dvs man måste förstå grundmaterialet, innan man tar fram siffror.

Hur som helst, det enda jag önskar från dig är att du håller med om att en bostad är en lika bra investering som börsen, sett historisk senaste 10 20 eller 30 åren. Detta är helt uppenbart även i dina siffror, om man bara tar hänsyn till så lite som att BR och aktier haft ATH 2022 respektive 2024.
Citera
2024-09-07, 17:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du har fel.
1. En investering behöver inte kunna enkelt omvandlas till likvida medel.
Dessutom är det skitenkelt att sälja en villa
- jamen priserna är kanske inte de rätta när du vill sälja!
- det finns ingen investering där priserna alltid är de rätta när du vill sälja
2. Finns inget som säger att en investering inte kan ha fasta kostnader för driften. Investeringen är ju inte en renodlad investering förvisso då den beslutas av flera orsaker; bra boende, kunna styra egna kostnader och värdeökning.
Nja, TS har både rätt och fel enligt mig. Det där med att en investering inte får ha kostnader stämmer naturligtvis inte. Det viktiga är att kostnaderna inte överstiger investeringens värdeutveckling över tid.

Men TS har rätt på så vis just därför det gäller en bostad. Man måste (oftast) bo någonstans och just ens eget boende är inte det lättaste att omvandla till likvida medel just pga detta skäl.
Citera
2024-09-07, 17:09
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
På vilket sätt är en bostadsrätt billigare än en hyresrätt?
Ca 1M svenskar har blivit miljonärer på sin bostad senaste 30 åren. Hur många skulle du säga blivit miljonärer på att hyra sin lägenhet? Noll? Så vad verkar billigast, HR eller BR?

Det är helt enkelt här felet är i din diskussion. Du bor inte i villa eller BR och har aldrig gjort det. Dina frågor antyder detta.
Citera
2024-09-07, 17:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Eftersom 1989 innehöll katastrofår på börsen t.ex satte Japan ATH då som inte slogs förrän 2024, och svenska bostadspriserna hade sin absoluta botten 1992, så går även de åren bort. Dvs man måste förstå grundmaterialet, innan man tar fram siffror.

Hur som helst, det enda jag önskar från dig är att du håller med om att en bostad är en lika bra investering som börsen, sett historisk senaste 10 20 eller 30 åren. Detta är helt uppenbart även i dina siffror, om man bara tar hänsyn till så lite som att BR och aktier haft ATH 2022 respektive 2024.
En bostad har varit en bra investering de senaste 10-30 åren, det har jag aldrig förnekat. Dock inte lika bra som börsen eftersom börsen slår bostadsvärdeökningarna med flera hundra procent. Vad gäller på lång sikt (de senaste 150 åren) är en bostad en mycket dålig investering eftersom värdeökningen är marginell.
Citera
2024-09-07, 17:11
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
En bostad har varit en bra investering de senaste 10-30 åren, det har jag aldrig förnekat. Dock inte lika bra som börsen eftersom börsen slår bostadsvärdeökningarna med flera hundra procent. Vad gäller på lång sikt (de senaste 150 åren) är en bostad en mycket dålig investering eftersom värdeökningen är marginell.
Jag tar det bara en gång till. Börsen slår bostäder ENBART för att du valt årtal så att börsen befinner sig nära ATH just idag. Om börsen sjunker så lite som 20% det kommande året så går lägenheter förbi aktier som investeringsråd senaste 30 åren. Kallas även Cherrypicking.
Senast redigerad av ManicToo 2024-09-07 kl. 17:14.
Citera
2024-09-07, 17:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ca 1M svenskar har blivit miljonärer på sin bostad senaste 30 åren. Hur många skulle du säga blivit miljonärer på att hyra sin lägenhet? Noll? Så vad verkar billigast, HR eller BR?

Det är helt enkelt här felet är i din diskussion. Du bor inte i villa eller BR och har aldrig gjort det. Dina frågor antyder detta.
Om man bor i en billig hyresrätt så kan man lägga alternativkostnaden av att äga en bostadsrätt på exempelvis börsen.
Citera
2024-09-07, 17:13
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Om man bor i en billig hyresrätt så kan man lägga alternativkostnaden av att äga en bostadsrätt på exempelvis börsen.
Det finns ingen "billig hyresrätt". Att hyra är det dyraste sättet att bo, överlägset. Varenda hyreskrona är bortkastad, medans ett köp av BR kan ge god vinst, lika bra som börsen, och samtidigt ger låg månadsavgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in