Citat:
Ursprungligen postat av
Y-FRONT.GROOVYBABY
Jag skulle säga att det är skillnad. Den dåvarande regeringens tanke var att ägarlägenheterna skulle hjälpa till mot bostadsbristen eftersom de är lättare att hyra ut. Man ville se att folk köpte dem på spekulation.
Du har full äganderätt och kan fritt sälja, hyra ut eller belåna lägenheten utan att behöva godkännande från en förening. Du äger bokstavligen din fastighet.
Det finns ingen föreningsavgift, däremot oftast en samfällighet dit du betalar städningen, underhåll av gemensamma utrymmen (t.ex. hissar eller trapphus).
Så jo, jag vill nog hävda att den finns viktiga skillnader. Men det spelar ingen roll eftersom konceptet inte är tillräckligt kollektiviskt för den genomsnittlige svensken. För mycket frihet skrämmer.
Håller med, delvis. Visst är det skillnader, men inte så stora som folk tror. Tror inte det har så mycket med "kollektivism" att göra, utan det att bor man tätt i ett flerfamiljshus är det helt enkelt bra att samarbeta så mycket som möjligt.
Och samfälligheten till en ägarlägenhet ska inte bara sköta städning, utan det är ju som du säger hissar, tak, grund, ventilation, VVS, ja allt som inte är inne i själva lägenheten, precis som i en brf med andra ord. Tro inte heller att du får bygga om eller bete dig hur som helst för att det är en ägarlägenhet. Du måste fortfarande ha tillstånd för större förändringar som påverkar byggnadens stomme etc. och det brukar finnas ordningsregler etc.
Finansiellt kan du också belåna en brf., så inte heller där är det jätteskillnad. Däremot måste du betala lagfartsavgift på 1,5% av köpeskillingen när man köper en ägarlägenhet då den mycket riktigt är en egen fastighet. Sen vet jag inte om det är så positivt med fri uthyrning i alla lägen. Risken är ju att man hamnar i en "hyreskåk" likt förbannat...
Men jag tror nog att det skulle vara på sin plats att stärka skydd och kontroll i BRF också. Alla BRF ska i och för sig har både intern och extern revisor, men det känns som de inte alltid gör sitt jobb fullt ut och de tittar ju mest på redovisning och bokslut, inte själva fastighetsförvaltningen.