2024-09-07, 16:33
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
SVT skriver i dag om hur kriminella tar sig in genom målvakter.
Kriminella tar sig in i brf-styrelsen genom målvakter

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kriminella-tar-sig-in-i-brf-styrelsen-genom-malvakter
En målvakt måste ju bo i föreningen? En förening kan neka brottslingar att köpa. En styrelse är inte en man och en målvakt kan inte göra särskilt mycket. Det går ju inte ens att spionera eftersom det inte behövs, styrelsemöten dokumenteras och vem som helst får komma.
Citera
2024-09-07, 16:43
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
En målvakt måste ju bo i föreningen? En förening kan neka brottslingar att köpa. En styrelse är inte en man och en målvakt kan inte göra särskilt mycket. Det går ju inte ens att spionera eftersom det inte behövs, styrelsemöten dokumenteras och vem som helst får komma.
Gör man det idag tror du? Knappast. Idag får kreti och plet och massor med kriminella mullvader flytta in hur som helst kors och tvärst utan några som helst betänkligheter!
Citera
2024-09-07, 16:45
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugugaga
Gör man det idag tror du? Knappast. Idag får kreti och plet och massor med kriminella mullvader flytta in hur som helst kors och tvärst utan några som helst betänkligheter!
Länka fakta.

Alla föreningar kollar upp ekonomin hos alla som köper. Det är helt självklart. Du har aldrig jobbat i en styrelse och bor inte i BR.

Jag har köpt 4 BR senaste 3 åren.
Citera
2024-09-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
intressant detta med Brf.

Kan någon som är kunnig i formen förklara för mig varför nya och halvgamla borätter bara blir dyrare med åren i avgift när faktisk man både amorterar lånen osv.

Att ställa i relation till varför många av de äldsta kåkarna i city har väldig låga eller inga avgifter alls?

Är det marken, tomträtten som drar iväg och vissa förbättringar ? Men ändå…

Reparation, underhåll, drift. Inget blir billigare.
Citera
2024-09-07, 16:50
Medlem
ManicToos avatar
Citat:

Kan någon som är kunnig i formen förklara för mig varför nya och halvgamla borätter bara blir dyrare med åren i avgift när faktisk man både amorterar lånen osv.

Att ställa i relation till varför många av de äldsta kåkarna i city har väldig låga eller inga avgifter alls?

Väldigt enkelt att förklara. Du kan läsa årsredovisningen, där står på öret alla kostnader och alla inkomster, och vad månadsavgiften går till.

I Stockholms innerstad finns BRF utan lån och de brukar ha ca 3500 kr i månadsavgift på en 3:a. De pengarna räcker till ett stambyte vart 50:e år, nytt tak vart 50:e år, värme, vatten osv.

Allting blir dyrare i samhället, inte något konstigt med ständigt stigande månadsavgifter.

Man får betänka att när man väl bytt t.ex alla fönster och börjat betala av de lånen så måste man börja om igen och byta alla fönster om 15 år. Dvs en BR kan aldrig betala av alla sina lån, de har alltid lån för renoveringar.

Dock hade min BRF samma avgift från starten 2012 till 2023, beroende på att de la sig rätt högt för att snabbt kunna amortera bort lånen.
Senast redigerad av ManicToo 2024-09-07 kl. 16:59.
Citera
2024-09-07, 16:51
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Länka fakta.

Alla föreningar kollar upp ekonomin hos alla som köper. Det är helt självklart. Du har aldrig jobbat i en styrelse och bor inte i BR.

Jag har köpt 4 BR senaste 3 åren.
Jasså det tror du? Som vanligt alla (2) fel. Inte märkligt du är trots allt en flashbackare, om än lite rikare än gemene flashbackare, men har ändå ganska mycket fel, trots ... dina mattekunskaper.
Citera
2024-09-07, 16:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y-FRONT.GROOVYBABY
Jag skulle säga att det är skillnad. Den dåvarande regeringens tanke var att ägarlägenheterna skulle hjälpa till mot bostadsbristen eftersom de är lättare att hyra ut. Man ville se att folk köpte dem på spekulation.
Du har full äganderätt och kan fritt sälja, hyra ut eller belåna lägenheten utan att behöva godkännande från en förening. Du äger bokstavligen din fastighet.

Det finns ingen föreningsavgift, däremot oftast en samfällighet dit du betalar städningen, underhåll av gemensamma utrymmen (t.ex. hissar eller trapphus).

Så jo, jag vill nog hävda att den finns viktiga skillnader. Men det spelar ingen roll eftersom konceptet inte är tillräckligt kollektiviskt för den genomsnittlige svensken. För mycket frihet skrämmer.
Håller med, delvis. Visst är det skillnader, men inte så stora som folk tror. Tror inte det har så mycket med "kollektivism" att göra, utan det att bor man tätt i ett flerfamiljshus är det helt enkelt bra att samarbeta så mycket som möjligt.

Och samfälligheten till en ägarlägenhet ska inte bara sköta städning, utan det är ju som du säger hissar, tak, grund, ventilation, VVS, ja allt som inte är inne i själva lägenheten, precis som i en brf med andra ord. Tro inte heller att du får bygga om eller bete dig hur som helst för att det är en ägarlägenhet. Du måste fortfarande ha tillstånd för större förändringar som påverkar byggnadens stomme etc. och det brukar finnas ordningsregler etc.

Finansiellt kan du också belåna en brf., så inte heller där är det jätteskillnad. Däremot måste du betala lagfartsavgift på 1,5% av köpeskillingen när man köper en ägarlägenhet då den mycket riktigt är en egen fastighet. Sen vet jag inte om det är så positivt med fri uthyrning i alla lägen. Risken är ju att man hamnar i en "hyreskåk" likt förbannat...

Men jag tror nog att det skulle vara på sin plats att stärka skydd och kontroll i BRF också. Alla BRF ska i och för sig har både intern och extern revisor, men det känns som de inte alltid gör sitt jobb fullt ut och de tittar ju mest på redovisning och bokslut, inte själva fastighetsförvaltningen.
Citera
2024-09-07, 16:52
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugugaga
Jasså det tror du? Som vanligt alla (2) fel. Inte märkligt du är trots allt en flashbackare, om än lite rikare än gemene flashbackare, men har ändå ganska mycket fel, trots ... dina mattekunskaper.
Tips: man visar med en länk att någon har fel. Inte bara påstår det.

Alla BR kollar ekonomin hos alla som vill gå med.
Citera
2024-09-07, 16:55
Medlem
Gugugagas avatar
SVT - "Vi vill förstå varför bostadsrättsföreningens pengar används på detta sättet".

(2:13)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/byggforetagaren-i-sodertalje-tommer-brfer-pa-miljoner-hundratals-kopare-lurade
Senast redigerad av Gugugaga 2024-09-07 kl. 17:01.
Citera
2024-09-07, 17:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoweVonAfrika
Enligt en artikel publicerad av SVT Nyheter med rubriken "Kraftig ökning av brf:er i konkurs – Parisa: ”Vi är rädda att förlora allt”", har 85 bostadsrättsföreningar gått i konkurs under innevarande år. Detta väcker frågan om det inte är dags att utvärdera den svenska bostadsmarknaden och överväga ett system för köpeslägenheter som bättre skyddar köparen?
Den stora frågan är hur många av dessa BRF:er som ägde en fastighet. För det tror jag fortfarande är ovanligt i BRF-konkurser.
Det är mest tomma BRF:er som kursar.
Citera
2024-09-07, 17:14
Medlem
Citat:

A) Nya lån för underhåll som ständigt blir dyrare.
B) Lägenheter inom tullarna har genom åren kunnat sälja av gamla HR till väldigt mycket högre pris än utanför tullarna och fått in pengar på så vis. Även deras lokaler (de som har) får in mycket högre intäkter. Till sist händer det även att medlemmar i vissa drabbade BRF slänger in eget kapital för att rädda deras BRF ekonomi då en avgiftshöjning på t ex 2K skulle slå långt mycket värre för bostädernas värde jämfört med att varje medlem lägger in t e x 100K var.
Senast redigerad av LTO 2024-09-07 kl. 17:21.
Citera
2024-09-07, 17:15
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Att det kan sluta med konkurs vid vanskötsel kan vi vara överens om, men det var inte min fråga. Läs igen. Du skrev:

Jag frågade: vad exakt tycker du är "bra" med det?

Syftet med konkurs är att bryta insolvens och medge för borgenärerna att gå vidare. Det är bra att så kan ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in