2024-09-07, 08:27
  #85
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Upplägget de hade där byggherren äger majoriteten av föreningen finns på andra platser också…

Är inte det standardupplägg när t.ex JM och NCC bygger och säljer nytt (de går från 100% till 0% ägande)?
__________________
Senast redigerad av Tarrou 2024-09-07 kl. 08:37.
Citera
2024-09-07, 08:30
  #86
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
De kuppar sig in i styrelser och skor sig själva samtidigt som brfen dör.

Sällsynt! Alla föreningar är beroende av aktiva medlemmar som besöker stämman och läser årsredovisningar.
Citera
2024-09-07, 08:33
  #87
Medlem
vanarts avatar
Jag känner till en brf-förening (radhus) som åkte på fruktansvärde kostnader för stambyten mm. Osäker på hur detta löstes men där skulle varje hushåll upp med över 500 000kr.
Citera
2024-09-07, 08:36
  #88
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Bostadsrättsföreningar och föreningar i allmänhet är ett utdöende fenomen när den äldre generationen dör ut.
Verkar inte så. Det bildas ju nya BRF hela tiden. Ägarlägenheter är fortfarande väldig få och det finns uppenbara nackdelar även med dem som gör att folk drar sig för att köpa.
Citera
2024-09-07, 08:36
  #89
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanart
Jag känner till en brf-förening (radhus) som åkte på fruktansvärde kostnader för stambyten mm. Osäker på hur detta löstes men där skulle varje hushåll upp med över 500 000kr.

Och på vilket sätt är det relevant menar du?

En bfr är inte immun mot underhåll, något föreningen måste planera för.
__________________
Senast redigerad av Tarrou 2024-09-07 kl. 08:39.
Citera
2024-09-07, 08:45
  #90
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y-FRONT.GROOVYBABY
Ägarlägenheter finns som upplåtelseform sedan typ tio år. Men det byggs knappt. Svenska folket vill inte äga sin lägenhet. Det är suspekt, som utomlands!

Det är väl lite som att en tredjedel fortfarande röstar på (S). En liten röst i bakhuvudet säger att det förmodligen är ganska korkat, men det är ju så härligt att vara en del av ett stort och själlöst kollektiv.
Du slipper inte kollektivet i en ägarlägenhet heller. Fastigheten ska skötas även där, via en förening. Det är egentligen inte en jätteskillnad. Finns både för och nackdelar med båda systemen.
Citera
2024-09-07, 08:46
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Eller? Upplägget de hade där byggherren äger majoriteten av föreningen finns på andra platser också, även i vad som anses ”fina” och välskötta kommuner som Danderyd. Ja det är ett sjukt upplägg där någon som endast har ett rent pengaintresse kontrollerar en BRF.

Före och under byggtiden ja, men när det är klart, folk har flyttat in osv så lämnar byggmästarstyrelsen över till en styrelse de boende väljer.

En byggmästarbiladad bostadsrättsförening bildas ju långt innan spaden sätts i marken och det är ju föreningen som är byggherre.

Om byggmästarstyrelsen fortfarande kontrollerat styrelsen efter 1,5år från inflytt så är det ju något stort fel.
Citera
2024-09-07, 08:51
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
De allra flesta bostadsrättsföreningar som går i konkurs är sådana som inte har haft någon egentlig verksamhet. Man har bildat en förening någon gång men övertagandet av fastigheten har aldrig blivit av av någon anledning. Man väljer då att avsluta verksamheten med en konkurs.

Sedan finns det även föreningar som har kommit på obestånd. Det kan vara att månadsavgifterna inte täcker för de höga kapital och driftskostnader som en del, främst nybyggda, hus kan ha.
Då många föreningar drivs av amatörer så förekommer det att felsatsningar görs men även ren kriminalitet kan förekomma. Man skor sig privat på föreningens pengar och tömmer dess konton.
Resultatet blir då ofta konkurs.

Jag bor själv i en brf men känner mig inte helt bekväm med förvaltningsformen, det är alltför lätt att sko sig själv och förskingra föreningens pengar om man har den avsikten.
Insynen i styrelsens verksamhet är minimal, styrelseprotokollen är hemliga och styrelsen väljer själv vad som skall presenteras för medlemmarna.

Med den typ av människor och samhälle som vi nu har så skulle jag vilja se en omarbetning av formen som brfer drivs. Det skall vara en större öppenhet och fusk skall hårdare stävjas genom ett rigidare regelverk.

Håller med
Bodde själv i en förening och hade ett mindre styrelseuppdrag
Vi fick in en ny ordförande som sänkte hyror efter jag flyttat.
Gjorde även hyresfritt december månad

Hade kontakt med den föreningen 2år och hade ett helvete hämta tbx de förlusterna

Så man måste ha koll på styrelsen fast man inte är med i styrelsen
Därav viktigt gå på årsmöten och ge styrelsen ansvarsfrihet eller inte
Alltförmånga fattar inte detta och tror det bara är bo för nu äger jag en bostadsrätt……nejnejnej man äger sin rätt bo där
Citera
2024-09-07, 08:52
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag rekommenderar att man inte köper i en br förening under 30 bostadsrätter. Du får betydligt större muskler via avgiften och lånemöjligheter täcka kostnader t ex renoveringar ju fler br som finns i föreningen. Är det väldigt få br, 10 o under, så kan det bli problem låna o högre räntor för föreningen samt problem få ihop en styrelse och större risk för grannosämja. En sak som är bland de kostsammaste för en förening i underhåll och drift är hissar. Något som kanske man inte tänker på. Det är min uppfattning. Byte hisslinor efter några år är kostsamt. Finns en del äldre föreningar som tagit lån för eftermontering hissar. Det är en dyr affär.


Exakt
Och tomträtt på marken dessutom och 13-15 lägenheter är big big NO No
Citera
2024-09-07, 08:57
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Friden i hemmet är nog som bortblåst när du förlorar hela din investering men fortfarande måste betala tillbaka ditt banklån inklusive ränta. Att då få bo kvar som hyresgäst är endast en liten tröst.
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Fast de får behålla lånen och förlorar kontantinsatsen- dvs köper de en bostad för 4 mnkr och brf går i konkurrens så har de kvar 4 mnkr i skulder = dvs de är skuldsatta för livet och kan aldrig mer köpa en bostad
Självklart är det surt och stressande att förlora pengar. Men mitt inlägg handlar om incitament för lagstiftaren att ändra lagen (=”se över systemet” i rubrik). Och det kommer inte att hända med mindre än att bostadsrättsinnehavarna ställs på bar backe vid en konkurs. Förstår ni skillnaden?
Citera
2024-09-07, 08:57
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag rekommenderar att man inte köper i en br förening under 30 bostadsrätter. Du får betydligt större muskler via avgiften och lånemöjligheter täcka kostnader t ex renoveringar ju fler br som finns i föreningen. Är det väldigt få br, 10 o under, så kan det bli problem låna o högre räntor för föreningen samt problem få ihop en styrelse och större risk för grannosämja. En sak som är bland de kostsammaste för en förening i underhåll och drift är hissar. Något som kanske man inte tänker på. Det är min uppfattning. Byte hisslinor efter några år är kostsamt. Finns en del äldre föreningar som tagit lån för eftermontering hissar. Det är en dyr affär.

Håller med! Just små föreningar är rent livsfarligt. Tänk bara om det skulle behövas bytas tak och under 10 i föreningen. Sådant går ju lös på miljoner för en hyfsat stor fastighet.
Sedan det stora problemet nu också är ju alla nybildade föreningar där husen byggdes typ 2015-2020 och som tog massa räntefria lån på den tiden, där kan vi tala om kostnader idag.
Citera
2024-09-07, 09:01
  #96
Medlem
vanarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Och på vilket sätt är det relevant menar du?

En bfr är inte immun mot underhåll, något föreningen måste planera för.
Jag menar att denna förening åkte på större kostnader än någon hade kunnat förutse och det hade även med entreprenörerna att göra... Man kan planera för mycket men inte allt. Relevant tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in